Druk van de pijp

Allereerst, goedenavond allemaal

Ik hoop dat deze vraag je gezond maakt.
Helaas zit ik vast aan het einde van deze oefening!
Welnu, aan het begin van het probleem, zoals weergegeven in de bijgevoegde figuur, berekende ik het drukverlies van een leiding met een trage 1000 mm en een diameterverschil van 1 mm en 2 mm, uit het water gepompt met een debiet van 60 cm3/min.
Dus ik ben begonnen met mijn berekening en ik vind deze resultaten:
V=0,424 m/s, Delta P=0,1546 bar 
Het probleem hier als ik de druk aan de uitlaat ga berekenen, ben ik "verloren", en het enige hulpmiddel om het op te lossen is de stroomsimulatie, daarom heb ik mijn geest op de simulatie gericht, maar eerlijk gezegd heb ik de vloeistofstroomsimulatie niet onder de knie.

Vriendelijke groeten

stent.png

Hello@firasschafai

Ik denk niet dat het nodig is om antwoorden te zoeken in stromingssimulatie. Terwijl standaardberekeningen deze informatie geven.

In uw geval lijkt het verstandig om de berekening in turbulente en laminaire stroming te overwegen, omdat u een lage stroming heeft die schuin is, laminair gebruikt maar aan de andere kant heeft u een kleine diameter die zou pleiten voor de turbulente. Zie het Reynolds-nummer Re.

Ik ga ervan uit dat uw buizen van plastic zijn als het voor peristaltiek is, dus een ruwheid in de orde van grootte van 0,0015 mm, dus een gladde buis.

Vriendelijke groeten

Hallo @Zozo_mp

Absoluut , ik ben al gegaan met handmatige berekening.
Inderdaad, ik heb de Darcy-Weisbach-vergelijking gebruikt om de regelmatige drukvallen te berekenen: P=fd.(L/D) . ρV²/2

Dus, zoals gegeven: het pompdebiet is Q=60 cm3/min
Ik heb de stroomsnelheid berekend op een deel van een buis die V=0,424 m/s geeft
Dus het Reynolds-getal: Re=372.25 
Hiermee kunt u de wrijvingscoëfficiënt berekenenin het geval van een laminair regime
wat fd=0.172 geeft
Op dit punt is de drukval  bekend met de startvergelijking en met een waarde van 0,1546 bar.
Op het niveau van de druk aan de uitlaat hebben we Ps=Pe-P
Maar de informatie hier voor de pomp is alleen het debiet, om de druk bij de inlaat te bepalen!

Vriendelijke groeten 

Goedenavond @firassschafal

Dus je weet wat je druk bij de ingang is of niet, het is me niet duidelijk

Wat betekent dat als je die bij de ingang kunt kennen, wat heb je dan nodig om die aan het einde te weten?

Om je te helpen denken:

- wat de druk aan het begin van de buis en aan het einde van de buis veroorzaakt (of vaststelt).

- Wat stelt het debiet in en wat stelt de druk in. Wetende dat druk de stroom niet verhoogt. Denk aan het uiteinde van de tuinslang als je deze beknelt. Zodra het debiet is vastgesteld en de druk is gestabiliseerd, is P_entrée = P_sortie

Vriendelijke groeten

PS: is het een peristaltische pomp of een andere (tandwiel - diafragma).

PS bis: je weet dat het niet echt de roeping van ons forum is om dit soort vragen te beantwoorden, hoewel je aardig bent. Ik zou het liever  vragen op deze fora waar het onderwerp regelmatig ter sprake komt.

Zie: https://forums.futura-sciences.com/physique/  Of deze https://forums.futura-sciences.com/tpe-tipe-autres-travaux/

1 like

Hallo @Zozo_mp 

Het ding hier! De inlaatdruk is niet bekend.
Kortom, ik heb nu 2 vreemden; de druk bij de inlaat en de druk bij de uitlaat (de gevraagde).

Ik ga direct naar dit forum, omdat de numerieke oplossing eenvoudiger is dan de handmatige berekening, het is op het niveau van de randvoorwaarden.

Ik geloof dat het ingangsdebiet en de doorsnede van de buis voldoende zijn voor de resolutie.

PS: eerlijk gezegd ben ik mijn account van forums.futura-sciences (!!) vergeten
Ik zal proberen het te vinden.

Vriendelijke groeten  

1 like