Hallo
Ik wil met SW de waterdrukkracht op een hellend vlak controleren. Als ik de simulatie op een verticaal oppervlak doe, geeft SW me een resulterende kracht die gelijk is aan mijn theoretische formule: F = 1/2 x ρ x g x H² x L met H de hoogte van mijn vliegtuig (en ook mijn waterhoogte) en L de breedte.
Ik heb het gesimuleerd met een vliegtuig van 1 m x 1 m met een hydrostatische druk die begint vanaf de bovenkant van mijn vliegtuig:
De simulatie geeft me een resulterende kracht van 4905 N die overeenkomt met de berekening: 1/2 x 1000 x 9,81 x 1² x 1 = 4905 N
Als ik echter rekening houd met mijn hellend vlak van 60°, creëer ik mijn nieuwe coördinatensysteem (nr. 2) om mijn druk te kunnen configureren. De druk is evenredig met mijn hoogte, die deze keer langs de Z-as van mijn nieuwe coördinatensysteem is:
In dit geval zegt mijn theoretische berekening me: F = 1/2 x ρ x g x H x h x L cos(α) met H de hoogte volgens mijn Z-as (0,5 m in mijn geval) en h de hoogte van het hellend vlak (1 m). Dus: F = 1/2 x 1000 x 9,81 x 0,5 x 1 x 1 x cos (60°) = 1226 N
Maar als ik SW bereken vind ik: 2452 N
SW geeft me het dubbele. We weten dat cos(60°) = 0,5, dus het komt daar vandaan, maar ik begrijp niet waarom SW niet het juiste resultaat krijgt met deze parameters. Ik dacht dat het van mijn druk kon komen, maar het wordt goed toegepast volgens mijn Z-hoogte van mijn coördinatensysteem 2...
Ik stel de... Om het even welke ideeën?