Deze tijd van opsluiting stelt me in staat om na te denken over onopgeloste of slecht opgeloste problemen met betrekking tot het gebruik van de SolidWorks-software.
Degene waarvoor ik echt geen oplossing heb, betreft het feit dat we in de realiteit van het gebruik van een object soms de relatieve vervorming van een onderdeel gebruiken om zijn assemblage te maken.
Om mijn punt te illustreren, neem ik een eenvoudig geval van een klaptafel, de bevestigingsplaat waarmee de poot in de open positie kan worden vergrendeld, is vervormd. (Zie bijgevoegde tekening) maar op de tekening bestaat deze vervorming niet, de flat past in de buis.
Hoe dit probleem op te lossen, bij voorbaat dank voor al uw antwoorden
Bedankt voor deze oplossing waarmee u de beperkingen op de algehele tekening kunt leggen en het genoemde probleem kunt vermijden.
In werkelijkheid heeft het onderdeel echter geen vouwen, en ik vroeg me af of SolidWorks je toestond om een elastische vervorming van een onderdeel te introduceren om de realiteit te respecteren.
Om het te laten lijken alsof er geen vouwen zijn, moet je de buigradius vergroten die je hebt toegepast en spelen met de afstand tussen de vouwen om de illusie van een vervorming te creëren. Ik ben op Solidworks 2016, kun je je onderdeel of het plan van het onderdeel dat je wilt hebben posten...
Een oplossing voor dit probleem is door middel van configuraties.
Het enige wat u hoeft te doen is het onvervormde deel te tekenen om de tekening te maken.
Bij de assemblage daarentegen moet je een andere configuratie van hetzelfde onderdeel gebruiken (met de gewenste vervorming).
Het is hetzelfde soort probleem voor scharnieren en alle gelede assemblages die op de markt te vinden zijn: je koopt/beheert een onderdeel, maar het kan verschillende geometrieën hebben.
Dit geldt voor alle elastische onderdelen (O-ringen, veren, enz.).
Het is ook vermeldenswaard dat Solidworks nu 'flexibele componenten' heeft uitgevonden: dit is een nieuwe functie voor 2020. Dit zou u in staat moeten stellen om uw probleem elegant op te lossen