Ik ben vrij nieuw bij solidworks en ik ga aan de slag om een robothoes te maken. Van wat ik heb gezien, is de functie voor gescande oppervlakken hier goed geschikt voor. Ik kom echter problemen tegen als ik het met geleidingscurves probeer te doen. Ik sluit de afbeelding van mijn schetsen bij:
Ik zorgde ervoor dat de schetsen even lang waren en ging uit van het profiel.
Als ik mijn functie probeer, krijg ik:
Ik begrijp niet waarom mijn sweep niet helemaal naar het einde van de as gaat. Doe ik iets verkeerd?
Nee, dat is me gelukt, ook toen ik aan het prutsen was om te zoeken hoe ik het moest doen, het eindresultaat moet er als volgt uitzien:
Het is een stuk dat bovenop gaat, dus het moet de algemene vormen aannemen. In het idee staat het profiel bovenaan de afbeelding en gaat de as naar beneden.
Kun je de afbeeldingen als bijlage plaatsen? We zien niet veel. We weten niet allemaal hoe we het bestand met de recente versie moeten lezen. Voor de bijlage gebruik je deze knop
Ik wil alleen de voorkant van het stuk aankleden zoals op de foto (vergeef me mijn talent verf). In eerste instantie probeer ik een eenvoudig ontwerp te maken, om te begrijpen hoe ik de functie kan laten werken, zal ik later de details doen die beter bij de vorm passen.
Als het niet helemaal gaat, betekent dit dat uw geleidingscurve uit verschillende segmenten bestaat. Uw extrusie stopt dus aan het einde van de eerste geleidingscurve
Je moet de Adjust Spline-tool gebruiken die de "N"-geometrieën omzet in een enkele spline (kijk in de SW-hulp bij Adjust Spline, het wordt heel goed uitgelegd)
Als ik naar de bestaande schetsen kijk, heb ik het gevoel dat de te gebruiken functie eerder een gladstrijken is dan een veeg. Ziet de verwachte vorm er als volgt uit:
Als dat zo is, bestaat de functie zowel in oppervlakte als in volume. Jouw versie van SW?
Vergeleken met je eerste vraag [[waarom gaat mijn scan niet naar het einde van de as.]] heb ik geantwoord, maar naar mijn mening gezien de complexiteit van de omslag zal het niet lukken, suaf door verschillende delen samen te voegen. Het zou beter zijn om te beginnen met een volledig volume dat bestaat uit verschillende samengevoegde volumes, wat al niet gemakkelijk zal zijn om te doen, en er dan een schil van te maken.
De andere oplossing is om op het oppervlak te werken en dan dikker te worden, maar als je het oppervlak niet goed beheerst , zul je jezelf uitputten.
Ik had de functie spline aanpassen al gebruikt, maar het lijkt erop dat het probleem daar toch vandaan komt, want als ik de grootte van het eerste segment vergroot, gaat het oppervlak verder (ik gebruik soldworks 2019).
Bedankt m.blt, dat is inderdaad wat ik probeer te doen, maar ik kan niet hetzelfde doen als jij, gebruik je de functie van het gladde oppervlak goed? Zo niet, kun je me dan het onderdeel sturen zodat ik begrijp hoe je het hebt gedaan. Hartelijk dank
Ik had de functie spline aanpassen al gebruikt, maar het lijkt erop dat het probleem daar toch vandaan komt, want als ik de grootte van het eerste segment vergroot, gaat het oppervlak verder (ik gebruik soldworks 2019).
Bedankt m.blt, dat is inderdaad wat ik probeer te doen, maar ik kan niet hetzelfde doen als jij, gebruik je de functie van het gladde oppervlak goed? Zo niet, kun je me dan het onderdeel sturen zodat ik begrijp hoe je het hebt gedaan. Hartelijk dank
Het bestand is bijgevoegd, in SW 2019-versie. Ik heb de geleidingscurven van rechthoekige vormen "verzacht" door ze ruw te benaderen met splines. Dit resulteert in een enkel oppervlak zonder hoekverbindingen.
Dankzij uw advies ben ik erin geslaagd om te doen wat ik wilde. Ik kom nu bij je terug om erachter te komen of je advies hebt om verder te gaan. Inderdaad, mijn huidige resultaat ziet er als volgt uit (bijlage):
En ik wil graag de leegte in het rood opvullen die aanwezig is. Heb je enig idee hoe je dit gemakkelijk kunt doen? Ik dacht erover om een schets te maken op een nieuw vlak volgens de zijden waarin ik geïnteresseerd ben en vervolgens een extrusie te maken naar mijn eerste oppervlak. Is dat een goed idee, zie je andere mogelijke oplossingen?
Als ik het goed begrepen heb... Persoonlijk zou ik op het gebied van oppervlaktefuncties blijven: - door de basisvorm van de motorkap naar links door te trekken, - door een snede te maken met de Surface-Restrict functie, ondersteund door een spline in een 2D-schets die in het gezichtsvlak is gemaakt. Principe toegepast op de bijlage. Vriendelijke groeten.