SolidWorks step-to-part importprobleem

Hoi allemaal

Ik ontving een STEP-bestand van een lade van een assemblage. Wanneer ik het importeer in SolidWorks en vervolgens als onderdeel opsla, verschijnen er cirkels (vergelijkbaar met omwentelingen) op verschillende punten in het model.

De persoon die mij de 3D stuurde begrijpt ook niet waar het vandaan komt, en aan mijn kant heb ik geen oplossing gevonden om ze te verwijderen.

Heb je enig idee wat de oorzaak is of een methode om dit probleem te verhelpen?

Vriendelijke groeten

Hallo Valentin_fer,

Wat mij betreft lijkt het erop dat dit schetsen zijn, ze kunnen verborgen worden in de weergave-opties.
Om gezien te worden.
@+.
AR.

1 like

Omdat het bestand van een STEP is, heb ik geen toegang tot de schetsen. Als ik naar de boomstructuur kijk, zie ik dat de cirkels verbonden zijn met de hele top, behalve de beslagen die eronder zichtbaar zijn.

Ik heb geprobeerd een extrusie te maken om ze te verwijderen, maar SolidWorks herkent deze vormen niet als echte dikte, dus de operatie mislukt.

Zou het mogelijk zijn om dit bestand te delen zodat het getest kan worden?
Wat is het oorspronkelijke formaat?
Krijg je hetzelfde resultaat met een Parasolid (*.x_t) of *.iges bestand?

1 like

Hallo
3 mogelijke gevallen: ofwel is de productie van de stap niet goed, of de importconfiguratie van de stap is niet goed, of beide :face_with_monocle:
Er zijn talloze onderwerpen op het forum met betrekking tot step (import of export)

1 like

Natuurlijk, welk platform wil je dat ik doorloop? Omdat ik hier geen stap kan geven.
Helaas heb ik niet de mogelijkheid om de informatie van de originele software te hebben :sweat_smile:

1 like

… Vreemd... Dit is meestal geen probleem... Een foutmelding gekregen?

1 like

Wanneer ik probeer het bestand over te zetten, krijg ik een foutmelding :sweat_smile: dat ik de stap in een wetransfer-link zet. Er zijn twee trays met verschillende problemen.

2 likes

Dit zijn STP-bestanden en niet STEP, :sweat_smile: ik had het mis

1 like

Technisch gezien zijn het dezelfde formaten...
Ter informatie: als je een bestand hebt zoals Step of IGES (of iets dat neutraal 3D kan zijn), kun je door het bestand te bewerken met een teksteditor (notepad, of beter notepad++), vaak het originele formaat te zien:
Hier: CREO PARAMETRIC DOOR PTC INC, 2025243
image

Openingstest met Edrawing:

Geen parasitaire vormen.

Hieronder staan de twee oorspronkelijke formaten die zijn hernoemd tot *. STEP (voor het forum :upside_down_face:)...
MoveBoard - tray 45er draait naar rechts naar buiten. stap (1,3 MB)
MoveBoard - tray 45er draait naar links uit. stap (1,3 MB)

2 likes

We zeggen step, maar de extensie is .stp

Zonder zorgen openen met SW2023SP5, is het daarentegen geen assemblage met onderdelen maar een deel met oppervlakken + discontinuïteiten

Opening met SW2022 SP4.0 => Zonder 3D-interconnect!!
Ook geen zorgen, aan de andere kant zijn er veel, heel veel oppervlakkige discontinuïteiten...
Hier zijn hun Parasolid-equivalenten om te testen bij de opening.
plateau_2026-02-02_1520.zip (2,5 MB)

De persoon die mij de 3D stuurde begrijpt ook niet waar het vandaan komt, en aan mijn kant heb ik geen oplossing gevonden om ze te verwijderen.

Waarom vraag je hem niet opnieuw om het bestand in een exportformaat dat beter geschikt is voor solidworks (bijvoorbeeld Parasolid .x_t)?
Het stepformaat is neutraal, maar het verslechtert de bestanden sterk en is erg zwaar.
Als je tijdens een export 1000 componenten in je assemblage hebt, zullen er tijdens de import 1000 verschillende bodies worden gemaakt, in tegenstelling tot het x_t-formaat dat er 1 maakt en dat 1000 keer herhaalt.
Edit: Ik zou eraan toevoegen dat parasolid de grafische engine is van SW (en ook topsolid en solidedge), dus er is geen degradatie bij het exporteren van zo'n software.

2 likes

Naast het bovenstaande antwoord wil ik toevoegen dat vragen om Volume in plaats van Surface ook helpt om de compatibiliteit met Solidworks te verbeteren.

[ En trouwens: gefeliciteerd met je verjaardag @sbadenis :birthday: !! ]

2 likes

Dank je wel @Maclane !

2 likes

Ik heb de SW2025SP4.1 Ik vertel mezelf dat het daaruit :sweat_smile: kan komen.
Zoals je me adviseerde, ga ik hem vragen om een volumeversie en/of een formaat x_t :+1:

1 like