Relatie probleem

Hallo

Ik loop sinds vanochtend tegen een probleem aan.

Ik kan wel slecht wakker zijn, maar het komt mij voor dat ik vroeger niet zoo getekend heb.

Laat het me uitleggen: ik teken een eenvoudig gebogen plaatwerk. Als ik de schets van een vouw wil aanpassen of opnieuw wil tekenen, heb ik een probleem met de verhoudingen.

Als je naar de bijgevoegde afbeelding kijkt, kun je zien dat de lijnen die horizontaal of verticaal zouden moeten zijn, niet langer horizontaal zijn... (Hier ben ik in de rechteraanzicht).

Het lijkt mij dat de relaties niet in relatie staan tot de bestaande schets maar in relatie tot het plan, toch?

horizontale.png
2 likes

Ik kan altijd een tegenmaatregel vinden met constructiestreken, maar het is niet normaal, toch?

parade.png

Hallo Bart.

Inderdaad, het staat in relatie tot het vlak waarop je schets is gemaakt. Maar ik heb ook de indruk dat je plan zo in elkaar zit.

Als je naar je beginpunt kijkt, zie je dat het er 2 zijn. Een blauwe en een rode. En er lijkt een hoeking te zijn tussen de twee

2 likes

Hoi @ Bart

Vraag: Waarom doet u uw plaatwerkelevatie niet in bovenaanzicht?

@+;-)

2 likes

Hoi Bart

Persoonlijk heb ik dit altijd gehad omdat je eerste vouw niet 90° ten opzichte van je basis is en je schetsplan loodrecht staat op je referentievlak voor je acutelplooien.

Wat ik doe als ik mijn lijn parallel aan mijn plan  hier in oranje wil hebben, zet ik een parallellisme of een collineariteitsrelatie met de halte die ik nodig heb. Het bespaart je een bouwlijn.

1.png
2 likes

Ik heb mijn manier van werken niet veranderd.

Omdat ik een ondersteuning te doen heb, teken ik mijn profiel in zijaanzicht. Dan voeg ik mijn oren toe aan de zijkanten.

Het leek me dat de relatie nooit veranderde. Horizontaal blijft horizontaal en verticaal hetzelfde.

In de wereld is een horizontale lijn altijd horizontaal...^^ ik mezelf begrijp.

Als ik "normaal naar" stel door op mijn schets te klikken, bevind ik me bij de nieuwe relaties

(Zie afbeelding)

vue.png

via de plaatwerkfunctie op de rand gevouwen

Zie onder andere deze tutorial voor een eenvoudige herinnering

http://www.lynkoa.com/tutos/3d/les-outil-de-tolerie

@+ ;-)

De verticale bocht op een rand wordt gedefinieerd als loodrecht op de geselecteerde rand.

en dus de horizontale als evenwijdig aan deze geselecteerde rand.

2 likes