Ik heb een DXF-bestand gemaakt van mijn solidworks 3D-modellen voor gebruik in een KEYENCE-machinemeetsoftware.
Wanneer ik mijn besturingsprogramma's in de software maak, komt de afmeting die wordt weergegeven niet overeen met de afmeting die ik in solidworks heb gemaakt.
De afmeting in solidworks is bijvoorbeeld 5 mm, maar de afmeting die in de programmeersoftware wordt weergegeven, is 5.027.
Met toleranties van ±0,01 of zelfs 0,015 kan ik het programma niet uitvoeren.
Kunt u mij vertellen waar het probleem vandaan komt? (solidworks, Edrawing of programmeersoftware)
Bij voorbaat dank ik u voor uw antwoord en blijf ik beschikbaar voor eventuele vragen.
Ik heb wat handmatige meettests gedaan direct op de keyence en de afmetingen komen meer overeen met de werkelijkheid dan met de cotex die op de prog-software wordt aangegeven.
Ik controleerde de kansen door 4 tot 5 cijfers achter de komma te zetten.
Ik heb alleen solidworks met Edrawing en in Edrawing heb ik geen toegang tot de meetfunctie.
De DXF is gemaakt op basis van een 3D-model, de randen zijn "perfect" en volgens de verkoper wordt de bestelling automatisch herkend aan de schaduwpartijen.
Ik (of iemand anders) kan met DraftSight (gratis en erg handig voor Dxf en dwg) op de munt meten of het online gezet kan worden en of je interesse hebt.
Om een goede DXF te maken zijn er 3 punten om te controleren:
1) controleer of de beoordeling op Solidworks 5.00 is (geef deze indien nodig opnieuw uit)
2) Controleer de opties bij het opslaan: Versie, Schaal etc. (zie P2 van de bijlage)
3) Voordat u de DX valideert, moet u controleren of u zich in het normale zicht bevindt van het gezicht dat u in de DXF wilt laten verschijnen, anders worden er geprojecteerde lijnen genomen en zijn de afmetingen niet meer goed (zie p3 van de bijlage)
Zodra dit tijdens de export is gedaan, controleer dan of je exporteert in mm en niet in inches.
Ik kom dit soort problemen tegen met plaatwerkonderdelen die op SW zijn gemaakt en vervolgens zijn opgeslagen in DXF, de schaal en dus de afmetingen zijn anders tussen de 2.