Probleem tangentie geleider curve

Hoi allemaal

Ik heb een probleem met tangency constraint voor een afgevlakt volume. Het is niet nieuw voor mij en ik ben er altijd in geslaagd om er omheen te komen, maar met SW 2018 struikel ik!

Dit is waar het allemaal om draait: bij het creëren van een volume door middel van afvlakking is het mogelijk om de tangentie van het volume aan de geleidingscurve te beperken en in het bijzonder door een normaal op te leggen aan het schetsvlak van deze curves.

In het bijgevoegde voorbeeld heb ik drie gesloten secties en drie geleidingscurves. Elke sectie komt loodrecht op het voorste vlak aan. In dit voorvlak heb ik drie geleidingscurven getekend. Ik wil dat mijn volume loodrecht op het voorste vlak aankomt, dus koos ik voor de tangentieoptie "normaal naar vlak". Maar deze optie wordt geweigerd op grond van dubbelzinnigheid...

Heeft iemand van jullie een verklaring?  Bedankt en een goed einde van de dag

probleme_tangence_lissage.pdf

Hallo Pierre,

Kijk in het menu "Beperkingen van vertrek/aankomst" misschien heb je Tangent naar het profiel geactiveerd

Hallo Pierre,

Nee, ik heb niets geactiveerd voor de start/aankomst-beperkingen

Met SW2015 had ik alleen de foutmelding, maar de tangentie werd meestal gerealiseerd.

Als het probleem zich voordoet in volume, in oppervlak met dezelfde rondingen en profielen, werkt het heel goed ....

Goedenavond Pierre :-)

Kun je je bestand posten (ik ben in 2019, maar ik kan de 2018 lezen) waar ik een beetje naar kijk.

Vriendelijke groeten

Hallo Zozo,

Hier is een bestand dat mijn probleem reproduceert. Ik wil dat de gele kant van het afgevlakte volume volgens zijn normaal aan de rode kant aankomt, maar de voorwaarde "normaal naar profiel" voor de geleidingscurven wordt geweigerd. De twee eindprofielen (halve cirkel en halve ellips) komen echter normaal gesproken bij het rode vlak aan. In het oppervlak, met een afgevlakt geel oppervlak, gaat het vanzelf....

Dank u voor uw mening

pb_lissage_tangent.sldprt

Hallo Pierre

Ik zie niets abnormaals in je laatste bestand in vergelijking met de gladstrijkfunctie met alleen  een begin- en een eindschets.

Als je een normaal wilt hebben met een rood gezicht tussen de twee uiteinden, moet je andere tussenliggende schetsen maken (met het gewenste profiel (zoals die aan beide uiteinden). Dus twee of drie , afhankelijk van de oppervlaktespanning .

Kijk naar de bijgevoegde afbeelding :-)

Wat u moet begrijpen over de afvlakkingsfunctie, is dat het betekent dat er wordt afgevlakt TUSSEN twee (of meer) profielen en een of meer geleidingscurves.

After SMOOTHING betekent dat het zachter wordt, glad wordt alsof er een stof (of latex) tussen de twee profielen is gespannen .
Dus als je minder strakke vormen wilt, heb je geen andere keuze dan tussenbeugels te plaatsen zoals in een iglotent of een strak gordijn (de profielschetsen fungeren dan als beugel).

Ik denk dat het niet moet worden verward met het oppervlak, omdat het mij niet dezelfde logica lijkt te zijn. Dat is de kracht van het hebben van verschillende tools voor de maximale mogelijkheden:-) :-)  Nadat je moet overstappen naar NURBS begint het op SW 2019 te lijken

Vriendelijke groeten

lissage_entre_differents_profils_-_pompe_peristaltique.jpg
1 like

Oh Oh Nurbs met SW 2019, dat wordt interessant.

In de tussentijd, natuurlijk, als ik profielen toevoeg zoals op de geplette slang van je pomp, verbetert de situatie. Ik heb een tutorial gemaakt op de site genaamd "het modelleren van een vis", die gladstrijken presenteert en het is waar dat ik verschillende profielen heb geplaatst. Maar het feit blijft dat deze weigering om rekening te houden met deze beperking van "normaal voor het profiel" voor de geleidingscurves me verdrietig maakt. Vooral omdat hoe meer profielen je invoert, hoe groter het risico op "chaocity".

Voor de waterlijnen van een zeilboot waren vroeger drie punten voldoende om ze te bepalen (boeg, balk en spiegel) waarna ze speelden op tangenties en krommingen. Transversale doorsneden (paren) werden afgeleid door snijpunt.

Dat gezegd hebbende, bedankt en een fijne avond