Krachtprojectie op hellend vlak

Hallo

Ik roep de gemeenschap opnieuw op om met betrekking tot een probleem de resulterende kracht tijdens de translatie van een hellend vlak te berekenen.

Ik heb dus een cilinder die een F1-kracht van 19 DaN overbrengt en deze kracht wordt weer overgebracht naar F2 dankzij het schuine vlak onder een hoek om over een ronde van Ø6 mm te wrijven.

Het blauwe stuk glijdt in de wetenschap dat de bovenrand van dit onderdeel over een HDPE-plaat wrijft.

Afgezien van de wrijvingskrachten, wat zou de kracht zijn die in F2 wordt overgebracht om mijn 4 veren te kunnen verdelen, zodat de tablet kan stijgen wanneer de cilinder terugkeert?

effort_plan_incline.jpg

Hallo!

Dus zo in het heetst van de strijd (dus om te controleren, ik deed het in mijn hoofd)

Het idee is om de kracht F1 te projecteren op de normaal van je hellende vlak dat ik F1' noem en dan F1' op een verticale as te projecteren om F2 te vinden.

Dus, F1' = F1*cos(pi/2-a)

en F2 = F1'*cos(a) = F1*cos(pi/2 - a)*cos(a)

dus F2 = F1*sin(a)*cos(a)

Check wat ik zeg natuurlijk! Er moet zeker ook rekening gehouden worden met het aantal hellende vlakken!

4 likes

Hallo

Niet beter, de redenering is goed na controle. 

2 likes

Hallo

Door op schaal te bouwen kunnen we gebruik maken van de goede oude grafische methoden!!

Het enige wat we hoeven te doen is horizontaal een rechthoekige driehoek te maken, wij bij F1, verticaal F2 en de resulterende normaal ten opzichte van het steunvlak.

2 likes

+1 met Frederic! grafische resolutie met een schets.

Ik heb niet alle gegevens, maar het lijkt erop dat uw probleem hyperstatisch is, toch? niet zeker of je 2 identieke F2-krachten hebt. Met de fabricagetoleranties zullen de hellende vlakken niet tegelijkertijd in contact komen.

1 like

Dit is ook de formule die een van mijn collega's me had gegeven, maar ik wilde een contra-expertise!

Voor hyperstatisme ja en nee, aangezien de veren deze hyperstase enigszins compenseren door het hellende vlak altijd in contact met de cirkel te plaatsen.

Bedankt

1 like