Wat is de beste manier om de CAD van een onderdeel uit meerdere materialen te beheren met SW?

Hoi allemaal.

Hier is het beeld: ik werk voor het eerst aan het ontwerp van een bi-materiaal component (bi-materiaal plastic injectie), en ik zou graag willen weten wat de beste manier is om dit type ontwerp met SolidWorks te beheren (ontwerp, verandermanagement, pdm workgoup archivering...)

Er zijn de multi-body componenten - maar ik weet niet zeker of je aan elk lichaam een ander materiaal kunt toewijzen - en dan zijn er de assemblages met de virtuele of niet-virtuele componenten.

Tenzij een oplossing mij is ontgaan, doe ik meer een beroep op de ervaringen/meningen van elke persoon dan op vaardigheden.

Bij voorbaat dank voor uw antwoorden.

Het is mogelijk met multibody-componenten en het lijkt mij persoonlijk de beste pasvorm

5 likes

Hallo

De meerdere carrosserieën stellen u in staat om vrij te ontwerpen en vervolgens de onderdelen vrij op te nemen volgens de parameters van elk materiaal.

In ieder geval werk ik ofwel zo, ofwel door een basismodel te maken dat ik vervolgens opsplits in 2 afzonderlijke stukken waar afzonderlijk aan gewerkt kan worden.

3 likes

Hallo

Zoals fthomas zegt, is het sinds de SW2010-versie mogelijk om een materiaal aan meerdere lichamen toe te wijzen. Ik denk van mijn kant dat als je niet veel componenten met verschillende materialen hebt, je in "Part" -ontwerp kunt werken en meerdere lichamen kunt beheren. Aan de andere kant, als je veel onderdelen hebt, raad ik je aan om in de montage te werken.

Vriendelijke groeten

6 likes

Het enige probleem met de multi-material multi-body is dat de materialen automatisch in de cartridge verschijnen!!

Ik heb de oplossing niet gevonden, dus het materiaal dat in de cartridge wordt weergegeven, is het "master"-materiaal van het onderdeel. Het tweede materiaal heb ik met de hand op het lichaam aangebracht.

1 like

@flegendre zelfs als het niet het onderwerp is, een kleine tip: voor onderdelen met meerdere lichamen kunt u een lijst maken van onderdelen die in de tekening zijn gelast en die het materiaal van elk lichaam zullen recupereren ;o)

5 likes

Hallo

Ik stuiter terug op de laatste 2 opmerkingen van @flegendre.

Ik heb van mijn kant een stuk van 2 lichamen (meerdere lichamen) met voor elk lichaam een ander materiaal.

In mijn aangepaste eigenschappen doe ik mijn best om materialen automatisch weergegeven te zien (via aangepaste onderdeeleigenschappen).

Ik heb het geprobeerd: SW-Material

SW-Matériau@corps1

SW-Matériau@corps-volumiques@corps1

enz...

Ik kan het niet automatiseren.

Er moet een manier zijn om dit weer te geven, toch?

Terwijl ik wacht om je te lezen,

Oprecht

Mathieu Cabardis

Hallo

Om uw MultiMatière-onderdeel op de best mogelijke manier te kunnen beheren, is de eenvoudigste oplossing om het volledig in hetzelfde onderdeel te ontwerpen en vervolgens configuraties te maken (één voor elk materiaal of elke injectiegang)

Bovendien kunt u een assemblage maken die elke productiefase vertegenwoordigt.

Je kunt ook een materiaal maken waar je de naam van beide aan geeft.

voorbeeld:

Configuratie 1: Standaard (alle carrosserieën) Materiaal: TR90 / TF6
Configuratie 2 : 1e doorgang   Materiaal : TR90
Configuratie 3 : 2e doorgang  Materiaal : TF6

PS: Ik zag net dat de functie 2 jaar oud is