Welke gratis 2D- en 3D CAD-software moet ik kiezen?

Hallo

Ik ben net begonnen met werken in een interieurontwerpbureau. Hij vroeg me om een gratis CAD-software te vinden die 2D en 3D doet, om meubels en gebouwen in 3D te kunnen materialiseren en om secties of plannen te produceren (op professionele lay-outs om door een architect te worden gevalideerd). Ik zag dat er verschillende softwareprogramma's gratis bestonden, maar ik weet niet welke ik moet kiezen (Emac0ShineShop, FreeCAD, SolveSpace, BRL-CAO, Designe Spark, MEDUSA4, MENSURA GEODES...). Ik ben gewend om met AllPlan en AutoCad software te werken, dus ik ben op zoek naar een software die volgens hetzelfde principe zou werken.

Als het gratis is, is de gemakkelijkste manier om ze uit te proberen.
Ik  kende alleen FreeCAD dat ik niet kon gebruiken (dat was een tijdje geleden en ik heb niet verder gekeken dan dat).
Wetende dat er niet zoiets bestaat als echt gratis, vooral niet in het bedrijfsleven...

Bedankt, ik zou ze allemaal willen proberen, maar ik heb een computer die helemaal niet efficiënt is, het zal me veel tijd kosten.

Ik denk dat je verschillende dingen moet doen:
- Definieer uw workflow: Tekent u kubussen of maakt u een ontwerp en plannen voor productie?
- Schrijf specificaties om uw behoeften op softwareniveau te definiëren: aantal onderdelen per assemblage, aantal subassemblageniveaus, import-/exportcapaciteit (DWG, STEP, iges, BIM, enz.), vooral als u moet uitwisselen met architectenbureaus. Welk detailniveau wordt gevraagd;
- Plan om een machine te kopen (reken ca. 2k€) voor een duurzame investering.

Om gezien te worden volgens uw ervaring met CAD...

Ik heb net een ZEER snelle blik (ik opende de sites en keek naar de screenshots) naar de voorgestelde namen:
- EmachineShop: het is gemaakt om snel een onderdeel te modelleren en een offerte te krijgen voor de fabricage ervan;
- FreeCAD: het bekijken van een paar introductievideo's lijkt oké, de interface ziet er al uit als iets professioneels. Uiteindelijk is dit degene die mij het minst slecht lijkt. Ik zag niets over het begrip assemblage...
- SolveSpace: de help geeft bijna geen afbeeldingen/video's om de concepten uit te leggen/illustreren. Manipulatie is niet instinctief;
- BRL-CAD: de interface lijkt me niet erg instinctief, alles gebeurt op de opdrachtregel;
- Spark-ontwerp: als het van RadioSpare is, is het gericht op elektrisch (on)isch ontwerp;
- MEDUSA4: het is een professionele software die verre van gratis is;
- MENSURA GEODES: civieltechnische software, het is ook een professionele software.

Over het algemeen is "gratis" software afhankelijk van een gemeenschap, dus je zult (in principe) niet dezelfde service hebben als bij een uitgever: je zult via een forum moeten gaan, niet noodzakelijkerwijs Franstalig, de vraag stellen en wachten op het antwoord of het nu blokkeert of niet. Updates zijn minder regelmatig

2 likes

Voor 2D is er Draftsight dat gratis is. Voor 3D, als het alleen voor een visueel middel is, is er Sketchup. Het is geen software om plannen te maken, maar voor 3D-modellen doet het de truc.

2 likes

Hallo

Sketch Up is helemaal niet slecht voor de lay-out, vooral omdat je door op het net te zoeken een grote bibliotheek met meubels vindt

1 like

Hallo

https://www.onshape.com/

Misschien, geen installatie en gratis, 2D + 3D-tekening, online opname en werkt direct in de browser, met de mogelijkheid om de bestanden in verschillende formaten te downloaden.

Het maakt een enkel bestand, met tabbladen en de mogelijkheid om gratis invoegtoepassingen toe te voegen

Daarna, aan de andere kant, heb ik nooit geprobeerd om grote elementen zoals gebouwen te maken om te zien:)

Gratis 3D-tekensoftware - FreeCAD, SketchUp, Blender

Ik schets met Autocad en dan rond ik af met SolidWorks of Tekla.
Het grote voordeel van Tekla is dat het productiegericht is, het voert alle plannen (assembly flow) moeiteloos uit.
Het is gericht op metalen frames, maar is geschikt voor timmerwerk.

Ik heb een Android XP-Pen Star G640S  grafische tablet en ik gebruik hem voor een beetje van alles, schilderen, scupten, tekenen. Het is echt super praktisch als je 2D- of 3D-graphics maakt.