Welk materiaal voor boutverlijming?

Hallo

Welk materiaal gebruik je voor boutverbindingen?

Voorbeeld:

Ik voer een onderzoek uit met 10,9 bouten. Ik kan het onderwerp invullen of de Young's modulus en de Poisson-ratio invullen.

Ik kan geen tabel vinden voor de verschillende kwaliteiten bouten.

Bij voorbaat dank.

Fijne dag.

matiere_boulon.png

Hallo 

Kijk op deze site, er is een kleine tafel die prima is...

http://www.technocalcul.com/FR/resistance_meca_vis.html

Fijne dag.

3 likes

Hallo

Je onderzoek richt zich echt op de vorm die bouten aannemen onder belasting? Over het algemeen is het kennen van de vloeigrens meer dan voldoende voor een schroefberekening. In dit geval kunt u de gewenste waarden voor de Young's modulus en de Poisson-ratio invoeren zonder het resultaat te beïnvloeden.

Cyrille

2 likes

A. Leblanc :

Natuurlijk heb ik dit schilderij al gezien. Maar geen Young's modulus en nog minder een Poisson-coëfficiënt voor stalen schroeven.

Cyrille.   CENTIMETER:

Bedankt. Ik was niet zeker van de invloed van zijn waarden. :-)

1 like

Ik kan niet begrijpen hoe je een correct vervormingsresultaat kunt krijgen door alleen de waarde van Re (de wet van Hooke) te hebben. Kunt u dit toelichten?

Dit komt omdat het bij een schroefonderzoek over het algemeen gaat om het moment waarop de schroef zijn aanhaalfunctie verliest.

Ter vereenvoudiging wordt het aanhaalmoment van een schroef zo vastgesteld dat de resulterende kracht in het lichaam van de schroef overeenkomt met 80% van de vloeigrens. Op dit punt wordt de schroef vervormd volgens de Young's modulus (rek) en de poissonverhouding (krimp), maar deze vervorming heeft geen invloed op de kwaliteit van de verbinding, die afhankelijk is van de kracht die door de schroef wordt uitgeoefend.

Vergeet niet het aanhaalmoment op het plan te zetten als het belangrijk is !

Cyrille

2 likes