Ik ga voor volgend jaar een RNCP-titel van Senior Technician in Industrial Design of Mechanical Systems opzetten
Zie mijn website voor meer details: http://ts.cism.free.fr/index.html
Kortom, het stelt de stagiairs in staat om te leren hoe ze gereedschappen en speciale machines moeten tekenen (wat wordt gedaan bij het ontwerpen van methoden).
Ik heb "school" -vakken gepland die ik helemaal opnieuw heb samengesteld: gereedschap voor boren, frezen; Een plastic malgereedschap; persgereedschappen (snijden van plaatwerk); een kleine klinknagel krimpmachine (met een cilinder om te klemmen en een andere om op maat te krimpen).
Heeft u ideeën voor werk dat voldoende "generalistisch" is om herbruikbaar te zijn in het beroep?
Ik ben ook op zoek naar oude specificaties die een "echte" kant zouden geven aan het werk dat ik ze geef (ik verwijder klantreferenties en dit zijn werken die mijn klasklas niet verlaten). Alleen de specificaties interesseren me.
Voor mij zijn de must mensen die een stage hebben gedaan. Ze hebben een goede visie op de praktijk. EEN BAC PRO TCI voor de werkplaatservaring om ook de verschillende productiemiddelen te kennen en vervolgens na een BTS CRCI voor alles wat leertijd is in BE. Het is een geweldig begrepen en ze zijn bijna operationeel als ze de BTS verlaten met een visie op de 2 werelden.
Wat mijn studie betreft, dacht ik na over wat voor soort werk als ontwerpbureau vormend zou zijn om een breed scala aan ervaring in een ontwerpbureau te hebben.
Voor mij zouden alle stagiaires of leerlingen in BE een of twee maanden stage moeten lopen in een werkplaats, zodat ze leren werken volgens een plan en dat ze de fouten zien die ze niet mogen maken en de verbeteringen die kunnen worden aangebracht om mensen hun leven gemakkelijker te maken... Stijl, positiemarkering of pen-en-gat enz...
Goed idee voor je studenten. Het is niet de "meest sexy" als je studeert, maar het komt daarna eigenlijk goed van pas.
Ik zag dat je bezig was met het snijden van persgereedschappen. Misschien moet je ook ponsen en stempelen erbij betrekken?
Als het in methode-optiek is, misschien ook robotgrijpers opnemen met de te verwachten bewegingen? Op het moment dat ik het deed, moesten we een ventolline-verhogingssysteem in het hoofdgedeelte opnemen. Dit omvat het vastpakken van het lichaam, het in de juiste richting oriënteren, het instellen van versnellingen, veren, enz. Valideren dat de elementen op hun plaats zijn, de nokkenpaden plannen, enz. enz
Sterker nog, als u een bestaande specificatie niet kunt vinden, is het vrij eenvoudig. Je neemt een voorwerp, laat het ontleden door je leerlingen, laat ze de specificaties maken voor de montage... en verdeel elke ;) een ontwerppositie
Anders had ik ook gedacht aan de trechters om doppen, ringen, etc etc te sorteren, op te slaan en te verdelen. Het is nogal eigenaardig en het dient best veel in een speciale machine.
Ik ben een ontwerpbureau in de kunststofverwerking en het gebeurt vaak dat mijn andere collega's in een mechanisch ontwerpbureau positioneringsassemblages voor plastic pc's voor werkstations moeten maken (controle van elektronische borden geassembleerd in plastic dozen, installatie voor zeefdruk enz...).
Ze hebben over het algemeen moeite om ontwerpen, bladeren, passages van gezamenlijke plannen, enz. terug te nemen. Dus ik ben degene die alle installatie opnieuw doet.
Het is gemakkelijk om 3D-mallen te vinden van onderdelen die moeten worden gelast in echografie, om te worden misleid in een speciale machine, om te worden geïntegreerd in assemblages van machinale bewerking.
Indien nodig kan ik je wat 3D-onderdelen + eenvoudige plastic mallen (of ingewikkelder ;-) sturen om onderwerpen te maken. Zie zelfs functionele onbewerkte pc's onderwerpen waarop de regels van plastic ontwerp kunnen worden gelegd (constante muren, geribbelde versterkingen, tocht,...).
Ik heb al 2 gereedschappen meegeleverd om een plaatwerk te ponsen/snijden; een heel eenvoudige en een complexere (met een lege houder).
Ik dacht aan stempelen, maar ik heb het nooit gedaan, dus laten we eens kijken naar de regels van kruipen van het materiaal, nb van pas,...
Voor een overstapstation met robotgrijpers zou ik een echte studiecontext nodig hebben om het onderwerp effectief te laten zijn. Ik ben op zoek naar een.
Voor een selectie- of positiehopper heb ik er ook over nagedacht, maar het lijkt me ingewikkeld om te checken of de oplossingen van de trainees in orde zijn.
Heel erg bedankt voor je hulp in ieder geval!
En aarzel niet als je een oude specificatie hebt, ik ben er helemaal voor!
@Alain, het zou met plezier zijn geweest... Helaas ben ik al 4 jaar niet meer in dit bedrijf geweest. Het is dus een beetje te ver! :(En vandaag ben ik meer bezig met dun plaatwerk (en dus weet ik niet zeker of het je helpt?)
@Aurélien Fives heb ik al kleine assemblages gepland met mechanisch gelaste frames en dan nog een in Norcan, een klinknagelsetissing-assemblage met klemcilinder en een inspanningscilinder; Waarschijnlijk het beheer van een elektrische transportband, het bewerken van opspanningen (frezen en boren). Ik sta open voor andere voorstellen.