Vraag over softwarekeuze

Hallo allemaal, ik ben onlangs gelanceerd op een nieuw project en ik zou graag uw mening willen hebben over een softwarekeuze.

Ik werk op Autocad en simpel gezegd maak ik aanpassingen aan productielijnen. Ik wil graag overstappen naar 3D software.

In principe ontvang ik 3D-modellen van machines (voornamelijk in .step) die ik implementeer in gebouwen (gemaakt op Archicad). Ik moet ook buizen van verschillende afmetingen maken.

Ik zou ook graag in staat zijn om de structuur van het gebouw te wijzigen (of het op een eenvoudige manier te modelleren). Normaal gesproken zou ik in staat moeten zijn om de hoogte van een platform te veranderen en de grootte ervan te kunnen veranderen.

Op dit moment heb ik de volgende software geïdentificeerd:

AUTODESK INVENTOR
SCHETSEN
AUTOCAD 3D
Autocad Plant 3D (beschikbaar in LT)
NAVISWORKS

Als je hier een mening over hebt of als je andere ideeën hebt, ben ik er helemaal voor.

Bij voorbaat dank.

Hallo mgsvinc,

Van mijn kant werk ik aan SolidWorks 2022 SP4 (die meer gewijd is aan mechanica, maar je kunt ook aan structuren werken in Bouwen en ook DWG maken om te openen in AutoCAD).

Ik heb aan Inventor 10 gewerkt (het is ook niet slecht voor mechanisch gelaste constructies). Aan de andere kant is het goed voor DWG-werk.

Wat betreft uw vraag en uw taken, die u uitvoert op Autocad, wat erg goed is voor het gebouw, het is ook een goede "elektronische of virtuele" tekentafel, van mijn kant zou ik neigen naar "Inventor" omdat het "AutoCAD" is, ze gaan heel goed samen.

Vooral van mijn kant ook, vergeet "SKETCHUP".

Autocad 3D, voor mij is het geen echte 3D, dus kies in dit geval voor "Inventor".

Autocad Plant 3D (weet het niet)

"NavisWorks (weet het ook niet).

Van mijn kant zou ik ook naar SolidWorks neigen, omdat ik het goed ken. Maar het kan ook afhangen van wat je zou kunnen doen met SolidWorks, wat een zeer goede software is, je kunt er alles mee tekenen, ook met de andere, maar ik heb het geprobeerd het blijft te ingewikkeld...

Hier is een link naar een kleine video over Solidworks:=> #1 Wat is Solidworks - leer Solidworks in 3 minuten - (beginner tutorial) - YouTube
en deze: =>Terminologie rond een gebouw in Solidworks - YouTube

en weer deze: => Wat is er nieuw in SolidWorks 2020 - Structuursysteem - YouTube

Daar ga je, vooral voordat je ervoor kiest om je exacte behoefte voor jou en het bedrijf te controleren.

Nou, ik heb meer RECLAME voor SW, omdat het erg gebruiksvriendelijk is ... (Ik werk niet voor SW)... Maar hier vind je meer SolidWorks-gebruikers.

Succes.
@+.
AR.

4 likes

Zoals net gezegd @A_R vinden we hier voornamelijk Solidworks-gebruikers omdat de site is gemaakt door een SW-wederverkoper.
Solidworks kan inderdaad 3D en iso piping plannen maken.
Ook daar lijkt Plan3d voor gemaakt.
Voordat u investeert, kan ik u alleen maar adviseren om ten minste een demo en indien mogelijk een proeflicentie te vragen (1 maand om het uit te proberen).
En vooral, vergelijk de verschillende oplossingen voor uw beroep en uw gebruik.

Sketchup is het eigenlijk vergeten, ik heb een klant die er zijn implantaten op maakt, het is een verschrikking om later te herstellen.
Voor de rest zijn Inventor en Solidworks op veel punten gelijk en is Autocad 3D naar mijn mening ruim achterhaald.

4 likes

Welkom @mgsvinc

Welkom op ons professioneel forum

Persoonlijk heb ik voor dit soort manipulatie twee jaar geleden REVIT MEP gebruikt, wat het voordeel heeft dat het indien nodig vrij goed met autocad communiceert.
Hallo

Het lijkt mij dat het voor de uitvoering binnen het gebouw beter is om vooraf uit te gaan van een degelijke 3D-tekening van het gebouw, zeker voor alles wat vloeibaar, ventilatie, energie in de brede zin van het woord is.

Noch Inventor (en vergelijkbaar), noch Solidworks zijn echt geschikt voor alles wat groter is dan 100 m² gebouw of lay-out.

Aan de andere kant, als je gewend bent aan Solidworks of Inventor of de nep 3D van autocad 3D, moet je een zeer goede training in REVIT plannen, omdat je je moet verdiepen in de logica van de software.

Dat gezegd hebbende, autocad wordt al 25 of 30 jaar gebruikt in de architectuur en je moet de voor- en nadelen van je installaties afwegen.
Als ze nog steeds in nieuwe gebouwen worden gemaakt (wat me zou verbazen) dan moet REVIT goed worden bekeken.
Als je in oude gebouwen werkt, krijg je waarschijnlijk architectuurplannen, ofwel papier (bah) of computerbestanden die waarschijnlijk afkomstig zijn van autocad.
In ieder geval ontkomt u niet aan een lasersalpining om u op zijn minst op theoretische niveaus te verbinden.

Er is ook Archicad, maar ik voeg een kleine vergelijking toe tussen revit en archicad.

U hoeft dus alleen maar te zien of uw implantaties terugkerend of episodisch zijn en ook wat de mate van complexiteit is van wat u installeert. Als u een complexe assemblagelijn opzet of als u een paar machines installeert met weinig infrastructuur eromheen (fluidics, enz...

Kortom, definieer alle gevallen goed over hoeveel jaar. Als het een one-shoot is, dan geen revit of archicad.

Vriendelijke groeten

4 likes

Hallo allemaal en bedankt voor jullie antwoorden en advies

@Zozo_mp
Wat Revit betreft, ik denk dat het te complex is voor mijn gebruik (ik doe helemaal niet aan BIM) en ik zou graag op een "meer klassieke" ontwerpsoftware willen blijven. Ik zal toch kijken. Aan de andere kant zou Archicad echt een goede optie kunnen zijn, maar ik ben nog steeds bang dat het slecht zal reageren op het importeren van meerdere .step-bestanden

Ik wil er ook op wijzen dat mijn implementaties terugkerend zullen zijn, vrij complex (veel machines en netwerken) en ook op de lange termijn.

Ik hoorde ook over een andere software: Plant Design Management System. Heeft iemand al de kans gehad om eraan te werken?

1 like

Ik denk niet dat Solidworks een optie voor mij is, het is echt te gericht op mechanisch ontwerp voor mijn behoefte. Ik heb ook gehoord dat het niet de ideale software is voor het importeren van .step-bestanden en dat ik er misschien veel op dezelfde ruimte heb. Ik kan het mis hebben, ik zal graven in het onderwerp (bedankt voor de links @A_R )

@A_R en @sbadenis mag ik je vragen wat er mis is met Sketchup? Wat is het probleem qua locaties?
Ik hoor ook veel slechte dingen over Autocad 3D, maar ik weet niet echt waarom...

Hallo mgsvinc,

Van mijn kant is Sketchup te ingewikkeld om gewoon te tekenen, ik heb het geprobeerd, ik vond hun manier van tekenen helemaal niet leuk, of misschien begreep ik het niet... Hier is geen andere opmerking over dit onderwerp...
Veel succes met uw softwarekeuze, op advies van Zozo_mp die ik groet.
@+.
AR.

1 like

Van mijn kant exporteert de Sketchup naar Solidworks-bestand met facetten, erg zwaar, in principe onbruikbaar.
Het is geen echte 3D-software maar een representatie dus alle mechanische 3D-software SW, Topsolid, Catia... zal een zeer zwaar en onbruikbaar bestand herstellen. (of zeer onbruikbaar)

1 like

Hallo sbadenis,
Dank u voor uw uitleg in meer detail.
Fijne dag en fijn weekend.
@+.
AR

In aanvulling op wat hierboven is gezegd.
Het voordeel voor Inventor is dat het door dezelfde uitgever is ontwikkeld als autocad, en dat autocadians in het gebruik ervan gemakkelijk te vinden zijn.

Bovendien is de compatibiliteit met Autocad Inventor bijna perfect.

Zie zelfs met de Factory Design Utilities-module waar je machine-implementatie doet (voorbeeld) op autocad, en je krijgt de 3D in Inventor (het is echter geen magie, er is voorbereiding).

U kunt ook dwg-blokken ophalen en ze beheren als 2D-blokken in inventor. Maak bindingen voor AutoCAD-zijde en bijgewerkte wijzigingen in Inventor.

Als je ervaring en organisatie hebt aan de Autocad-kant, kun je deze gemakkelijk terugvinden in Inventor.

Aan de kant van de uitvinder kunt u eenvoudig modelleringsproductieautomatiseringen instellen met behulp van iLogic en nog veel meer (ipart, iconstraint (automatische positionering, enz.).
In de "Suite" versie (Product Design & Manufacturing Collection) heeft u toegang tot Autocad (alle versies), Inventor, 3DSmax, Fusion Factory, Design Utilities

Wat u ertoe zou moeten aanzetten om voor een andere tool te kiezen, is zeker de compatibiliteit met uw klanten.

Als je probleem het budget is, kijk dan naar Fusion360, je hebt een gratis versie (voor lobbyisten) je kunt de tijd nemen om deze versie te testen die beperkt is. Dezelfde editor als Autocad, in het modelleringsequivalent van Inventor of SW met een iets andere filosofie.

De overstap naar een pro-versie zal nodig zijn en je hebt een goede basis om te modelleren dat bijna gelijk is aan SW of uitvinder, het hangt allemaal af van hoe ver je de productie- en modelleringsautomatisering duwt. Compatibel met AutoCAD en Step. Automatisering in python.

2 likes