Mijn naam is EL DIK Ahmad en ik ben een 3e jaars student in Industrial Systems. Als onderdeel van een project moet ik een ontpoederingsmachine modelleren voor onderdelen die zijn geprint in LPBF (3D-metaalprinten, voornamelijk titanium). De school heeft al een drukmachine, maar er ontbreekt een gebrek aan een geautomatiseerde oplossing voor de ontpoederingsfase.
Ik heb al een diagram gemaakt van mijn algemene idee: het doel is om de geprinte onderdelen te laten trillen, er perslucht op te blazen en de zwaartekracht te gebruiken om zoveel mogelijk restpoeder te extraheren.
In de bijgevoegde figuur laat ik het principe van het systeem zien. Het probleem dat ik heb is dit: ik zou willen dat de trillingen alleen op de onderdelen werken, en niet op de hele machine. Ik had eraan gedacht om de trilmotor te bevestigen aan de touwwerper ("pull-starter"), die al wordt gebruikt om de geprinte onderdelen te laten draaien, om te voorkomen dat er een tweede motor wordt toegevoegd.
Ik ben echter op zoek naar een oplossing om het "trilmotor – trekstarter – onderdelenondersteuning – onderdelen" systeem te isoleren van de U-vormige rotatie-as, zodat deze as niet onderhevig is aan trillingen.
Heeft u ideeën of mogelijke oplossingen (type montage, anti-vibratie-elementen, mechanisch ontwerp, enz.) om deze trillingsisolatie te verkrijgen met behoud van de rotatie van de onderdelen?
Hallo Waarom zou je je zo'n complexe machine voorstellen om gewoon een onderdeel te ontpoederen? Zou een vibrerende schaal met bijvoorbeeld poederrecuperatie niet geschikt kunnen zijn? De vorm en coating van de kom (tank) zou bestudeerd moeten worden, maar wie titanium deel zegt zegt stijf deel, dan zou het geen probleem moeten zijn. Het enige dat overblijft is het ontwerpen van het laad-/losecosysteem (kleine robot)
Bedankt voor je antwoord! maar ik zie niet in hoe een handmatige reinigingsmachine me zal helpen met mijn trillingsprobleem in een geautomatiseerde ontpoederingsmachine :c .
We hebben inderdaad de optie van een vibrerende kom bestudeerd. Helaas is voor de onderdelen die we printen (max. afmetingen ~100 mm × 100 mm) een trilkom alleen niet voldoende. Het resterende poeder zit vast in zeer diepe en complexe gebieden (interne kanalen, roosterstructuren, smalle holtes).
Onder deze omstandigheden kan de trilling niet al het poeder extraheren:
het poeder blijft door capillaire werking vastzitten in de microholtes,
En zelfs na perslucht + ultrasoon + wassen onder hoge druk blijft er soms poeder over.
Daarom wil de school een completere oplossing, waarbij trillingen + persluchtsproeiers + gecontroleerde oriëntatie van de kamers worden gecombineerd, om de zwaartekracht en de toegang tot de luchtstromen te maximaliseren. Het doel is om meerdere onderdelen op een homogene en geautomatiseerde manier te kunnen ontpoederen, zonder handmatige tussenkomst.
Bovendien betreft de tweede fase van ons project geautomatiseerd zandstralen, al geconceptualiseerd met een roterende trommel en een vast mondstuk voor een homogene behandeling.
Het verbaast me dat je op een school zo'n grote hoeveelheid onderdelen hebt om dit proces te willen automatiseren! Voor mij moet je inspiratie halen uit trillende transportbanden en andere processen van dezelfde bewerking door trilling. Vast frame en trildeel opgenomen op vast deel door middel van lat of veer. Wat zeggen de fabrikanten over dit soort printers, Ze hebben geen kant-en-klare oplossingen voor ontpoederen? (Oplossing om inspiratie op te doen of uw idee te vervangen, afhankelijk van de kosten.)
Hallo Sbadenis, Bedankt voor je antwoord! in feite is de school een partner van een bedrijf dat 3D-printen doet, het bedrijf heeft zelf projecten met veel onderdelen om te printen, ik heb op youtube een oplossing gevonden die vergelijkbaar is met de mijne, maar dan voor grote onderdelen: https://youtu.be/oQh0HK2v5xY?si=EwFbBeadeB4-hb_B