Hoi allemaal
Ik zit momenteel op de PTSI-voorschool en ik ben begonnen met mijn TIPE (begeleid persoonlijk werk). Het thema dit jaar is de oceaan. Dus vond ik een onderwerp dat gaat over RAD (roterend bediende dodecaëdre). Hier is een link die in grote mate uitlegt waaruit dit systeem bestaat:
https://www.researchgate.net/publication/326487928_Rotary-actuated_folding_polyhedrons_for_midwater_investigation_of_delicate_marine_organisms
Dus laten we maar meteen met de deur in huis vallen: mijn doel was om het systeem dat je in Figuur 2 en Figuur 4 van de vorige link ziet direct op solidworks te maken. Om te beginnen heb ik geprobeerd om na het 3D-printen slechts twee armen te maken om iets te krijgen dat lijkt op wat je in de volgende video kunt zien: http://www.zhiernteoh.com/harvard-university-2d-to-3d-by-synchronized-folding.html
Je kunt je voorstellen dat dit mijn allereerste jaar Engineering Science is. Ik heb in korte tijd veel kennis vergaard en waarschijnlijk mis ik het praktische aspect. Ik heb maar een heel laag niveau van SolidWorks en daarom kom ik je hulp vragen.
Dus maakte ik de schets van een enkele arm door deze in 3 stukken te scheiden die ik vervolgens in elkaar zette en zo goed mogelijk probeerde te beperken. Je hebt toegang tot mijn voortgang op de bijgevoegde afbeelding.
Ik wil graag vooruitgaan terwijl ik het begrijp en vooruitga (want het moet gezegd worden dat ik echt hou van wat ik doe en het is frustrerend om vast te zitten zonder vooruit te kunnen komen).
Bij voorbaat dank voor uw hulp,
bras.png
Hallo
Ik zie niet echt wat je van ons verwacht, want hoezeer je project ook expliciet is, je hulpvraag is niet gek.
Ik denk dat je probleem minder een solidworks-probleem is dan een rigoureuze observatie, want het eerste wat we zien in je bijgevoegde JPG is dat je onderdelen te dik zijn en dat je bovendien geen scharnieren hebt geplaatst. Inderdaad, merkwaardig genoeg, en op een archaïsche manier, gebruikt het model van de Harvard University nog steeds scharnieren (maar op Harvard zijn ze in principe geen Mickeys).
Naar mijn mening moet je, voordat je op de montage springt, de drie stukken correct maken. Het succes van dit project ligt in een rigoureuze film (die niet zo eenvoudig is als het lijkt). En voor een kinematica zonder defecten, d.w.z. zonder te haken of vast te lopen in de bewegingen, heb je zogenaamde mechanische onderdelen nodig.
Met mechanica bedoel ik een monteur gemaakt volgens de regels van de kunst, dus met perfect gekalibreerde onderdelen en met spellen die zijn aangepast aan de inzet, wat geen spel voor jongeren is.
Aan Plutarchus ;-) Voor het vervolg van de discussie
Vriendelijke groeten
4 likes
Hallo
Allereerst bedankt voor je antwoord!
Ik wil je eraan herinneren dat ik een beginner ben op dit gebied, maar dat ik van plan ben snel te leren. Serte, het is geen jong probleem, maar ik zal ermee moeten omgaan als ik overtuigende resultaten wil.
Voor de realisatie van de 3 stukken ben ik begonnen met een schets van elk van de 3 stukken van een arm van de afbeelding rechtsboven in de bijlage. Ik ben me bewust van het matige resultaat, ook al is het maar een concept.
Aan de andere kant, zelfs als ik weet dat dit een te brede vraag is, vraag ik meer om een rode draad, wat zijn de stappen die ik moet volgen om een arm of twee te maken?
Je zegt dat je perfect gekalibreerde onderdelen moet maken. Het probleem is dat ik op basis van een schets twijfel aan mijn slaagkansen. Dus ik maak deze 3 stukken zelf millimeter voor millimeter?
Ik weet niet of mijn vragen dom zijn of niet, excuseer alstublieft mijn wrede gebrek aan kennis erover.
Met vriendelijke groet,
figure_1.jpg
2 likes
Goedenavond
de vragen zijn niet dom en ik begrijp dat je begint met Solidworks.
Je moet een enkel stuk maken met een scharnier om te beginnen.
Maak niet de buitenste delen die alleen worden gebruikt om het veelvlak te openen en te sluiten dat, als je goed kijkt, alleen bestaat uit vijfhoeken die door de randen aan elkaar zijn gearticuleerd. We kunnen driehoeken die alleen stopfuncties hebben (als ik het principe goed heb begrepen) eerst buiten beschouwing laten.
Als het sjabloon eenmaal bestaat, is het veel gemakkelijker om het te kopiëren.
Ik zal je het principe in een paar minuten laten zien onder solidworks.
Vriendelijke groeten
1 like
Goedenavond
Hier is een eerste benadering
Er ontbreekt slechts één stuk om een arm te maken: wetende dat het ontbrekende stuk gemeenschappelijk is voor alle 5 de armen.
Een van de stukken moet worden aangepast omdat de driehoek opzettelijk ontbreekt.
Ik zal je later de methode laten zien om het resultaat in solidworks te krijgen. Vanavond, als ik tijd heb
Vriendelijke groeten
polyhedre_ebauche.jpg
1 like
Hallo
Heel erg bedankt voor je kostbare hulp, ik pak het vandaag snel aan (ik kon gisteren niet te veel doen). Ik denk dat ik het principe beter begreep.
Ik kijk ernaar uit om van je te horen,
Met vriendelijke groet,
Goedenavond @adrien
Bijgevoegd zijn twee afbeeldingen van uw systeem. De driehoek die het veelvlak op de blauwe stukken sluit, ontbreekt bewust.
Identieke stukken hebben dezelfde kleur. Zoals ik al eerder zei:
- Een groene munt (dat is de centrale vouwschakel)
- Roze vijfdelig
- Blauw vijfdelig
Deze driehoeken hebben invloed op de kinematica en het lijkt me gemakkelijker om de onderdelen te zien.
In mijn eerste post zei ik dat precisie nodig was omdat door de vorm van het volume de kleinste fout in de afmetingen voorkomt dat de randen correct op elkaar aansluiten.
Laat het ons weten als je doorgaat met je project.
PS: welke versie van SW heb je?
@tous de stukken niet zo triviaal zijn om te tekenen, heb je een beetje methode nodig voordat je aan de slag gaat, anders wordt het gegarandeerd een souk (hihihi!!!)
Vriendelijke groeten
rotary-actuated_folding_polyhedrons_-_two_arms_closed.zip
1 like
Hallo @Zozo_mp,
Excuus voor mijn vertraging van 3 dagen. Ik heb nog les tot eind juni en dus nog steeds DS op zaterdagochtend. Mijn revisies voorkomen dus dat ik erg aanwezig ben op het forum.
Ik deed echter niets. Ik zocht op internet om erachter te komen of er ooit een aanwijzing was voor een mogelijke realisatie van dit systeem. Ik vond een eerder werk over hetzelfde systeem: https://www.thingiverse.com/thing:3375148/comments
Misschien helpt het ons om het bestudeerde systeem beter te begrijpen. In het bijzonder zien we overal "kogelgewrichten": https://atazi45ab651jeqs63s8vnp1-wpengine.netdna-ssl.com/wp-content/uploads/2016/06/HD-Lower-Ball-Joint.jpg
Deze omvatten de vijf roze stukken, de vijf blauwe stukken en het centrale stuk (de groene) die je eerder noemde.
Hartelijk dank voor uw geduld en hulp. Natuurlijk ga ik door met mijn project (ik heb nog tijd voor me).
Houd er rekening mee dat ik SolidWorks 2017 gebruik. Ik kan het SVPJ-bestand niet openen. De bestanden die ik met SolidWorks open zijn meestal in SLDASM en/of SLDPRT.
Met vriendelijke groet,
Adrien
Goedenavond voor het SVPJ-bestand, je moet het openen met SOLIDWORKS eDrawings
Kijk hier, het is gratis software
https://www.solidworks.com/fr/category/technical-communication
Vriendelijke groeten