Mijn probleem betreft alleen het grootste deel van mijn prototype.
De turbine uit één stuk.
Stel je een bel voor.
In de wand van deze laatste zijn ten minste 4 holtes (buizen) gegraveerd die zich (2 windingen) van boven naar beneden ontvouwen.
Ik neem de vorm van de buizen op en ontwikkel deze... hier betreden we een rijk die ik nooit getekend of gebouwd heb gezien, omdat het tot op de dag van vandaag bijna onmogelijk is om te maken zo'n doorgeefluik.... Behalve de trompettenmakers... en dan nog!
Behalve dat 3D-printers ons tegenwoordig in staat stellen om delen van deze complexiteit te maken.
Zich verbeelden:
Als we het over een kanaal hebben, denken we aan bekende secties: cilindrisch, vierkant, rechthoekig..... en constante doorsnede!! Mijn behoefte is vooral op het gebied van: de vorm van de sectie - conisch over de lengte - en in de lengte gedraaid (gericht).
Daarom
- een buis met een eivormig gedeelte
- In de lengte is het kegelvormig. (Groot gedeelte aan de bovenkant van de bel) (Klein aan de basis van de bel).
- - over de hele lengte is de eivormige gericht. (dit kan worden weergegeven als een conische schroef die zich zou ontvouwen als deze in de wand van de bel afdaalt)
Bedankt dat je me hebt geholpen in mijn zoektocht. Vriendelijke groeten Jean-Claude Guex
Hallo
Ik ben zo vrij om je mijn hulp aan te bieden, zelfs als ik niet volledig aan je verwachtingen voldoe (ik woon ver van Zwitserland en ik ben nog een paar weken student).
Dat gezegd hebbende, ik ben bezig met het afronden van een graad in complex oppervlakteontwerp (volledig in het vakgebied waarnaar u op zoek bent), dus het modelleren van deze turbine zou voor mij geen probleem zijn. Van mijn kant is de SW-software geen probleem, ook al denk ik dat Catia gemakkelijker te implementeren zou zijn gezien de oppervlakteaard van uw project.
Het zou dan gemakkelijk zijn om de bestanden over te zetten naar IGES voor ze geïntegreerd in solidworks.
Als je geïnteresseerd bent, kun je contact met me opnemen via de berichtenservice van Lynkoa
Vriendelijke groeten
Bastien VOGEL
"Maar de doorsnede van de eivormige is constant?"
Voor zover ik het begrijp, is de doorsnede niet constant, eerder kegelvormig.
"En als je gedraaid zegt, is het dan van binnen en van buiten?"
Ik denk interieur om de aerodynamische verstoringen in de 4 kanalen te beperken
Bastien
Dit is een bijzonder interessant 3D-project. Ik beheers SW niet, maar ik heb al aan deze complexe oppervlaktetypologieën gewerkt op Pro-E. Aarzel niet om contact met mij op te nemen als u dat wenst, ik zal u details kunnen geven en ook de haalbaarheid kunnen analyseren.
Wat betreft het structureren van het bestand voor 3D-printen, het zal een fluitje van een cent zijn als het stuk klaar is, geloof me.
Ik zal je een voorbeeld geven dat gemakkelijker te visualiseren is... maar mijn behoefte perfect beschrijvend.
Stel je een buis met een vierkante doorsnede van 40/40/1 voor met een lengte van 1000 (mm) die eindigt met een 10/10/1 (-conische vierkante buis) doorsnede
We nemen deze conische buis om hem op zichzelf te richten, beginnend bij het 40/40/1 gedeelte, wordt de schroefdraad steeds strakker naar het 10/10/1 uiteinde.
Nou nu... We nemen deze conische schroef om hem (2 slagen) in de wand van een kegel (een soort bel) te wikkelen. Het 40/40 gedeelte begint vanaf de bovenkant van de beker (kleine diam.) om tangentieel uit te komen bij de bas van de beker (gr.diam).
Perfect, jullie zijn kampioenen... Nu de gemakkelijkste... we moeten 4, 6, 8 delen ... 12 dezelfde buizen in de wand van de bel.
Nou, het is precies zo'n stuk met een " aardappel" buisgedeelte dat ik nodig heb.
Uiteindelijk wil ik een 3D-geprint onderdeel krijgen.
Het probleem is gesteld, je hebt nog steeds de moeilijkste taak, me opleiden in het gebruik van SolidWorks, waardoor ik mijn constructie kan voortzetten... van eenvoudige mechanica
Ik ben opgeleid als meestermonteur... wat er nog van over is sinds ik met pensioen ben !
Ik ben het met Yves eens. De buizen moeten zich in de muur bevinden.
We nemen deze conische buis om hem op zichzelf te richten, beginnend bij het 40/40/1 gedeelte, wordt de schroefdraad steeds strakker naar het 10/10/1 uiteinde.
Het grootste deel van de buizen moet zich aan de bovenkant van de bel bevinden... om te eindigen aan de basis met het kleinste gedeelte.
Het enige dat overblijft is het eivormige te draaien.
.... Over de lengte is de eivormige gericht. (dit kan worden weergegeven als een conische schroef die zich zou ontvouwen als deze in de wand van de bel afdaalt)