Ik ben op zoek naar een groef volgens een curve die wordt geprojecteerd op een cilinder die in bewerking zal worden gemaakt door een 4e as in het midden of een C-as op een draaibank. Ik heb verschillende methoden geprobeerd, waaronder opwinden, zonder succes.
De methode die mij het veiligst leek, was om materiaal te verwijderen door te scannen van een volumelichaam, omdat dit in tehoria overeenkomt met wat er bij het bewerken zal gebeuren, maar nogmaals, het resultaat is niet het juiste.
Zoals u op de bijgevoegde afbeeldingen kunt zien, blijft de as van het "gereedschap" niet normaal op het oppervlak van de te bewerken cilinder en is er geen mogelijkheid tot aanpassing in de functie.
In feite is uw gereedschap (een frees is gelijk aan het hebben van een rechthoek of de raakpunten met de as vertegenwoordigen een rechthoek.)
Dus een beginrechthoek en een eindrechthoek met twee geleidingscurven (één aan de bovenkant van de rechthoek en één aan de onderkant) en twee geleidingscurven gemaakt met de spiraalfunctie. Op deze manier zal uw frezen altijd normaal zijn in het midden van de cilinder.
Vriendelijke groeten
PS: als het niet duidelijk is kan ik je een eenvoudig voorbeeld geven.
Ik denk dat ik het begrijp maar gezien mijn verschillende pogingen twijfel ik aan het resultaat, bovendien lijkt mijn traject me moeilijk te bereiken met de spiraalfunctie.
Als je wat tijd hebt om een eenvoudige test te doen, ben ik er helemaal voor.
Goedenavond, ik dacht eraan om je te wijzen op de wafel / opwindfunctie, maar de holte is kegelvormig, schade... Maar als het u kan helpen de vorm plat te tekenen en vervolgens op te rollen om het gereedschapspad beter te beheersen. Waarom niet.
Ik denk dat ik het gewenste resultaat heb gekregen dankzij de opties in het scanmenu. Om deze opties goed te laten werken, moet je een beetje rommelen met de lengte van het "gereedschap", anders zal er lokale oppervlakteverdraaiing en SW-crashes zijn...
Je moet ons een kleine tutorial geven (als je de tijd hebt, want je bent een superaardige vent), want het is een zeer interessante behuizing, vooral met alle onderdelen die in CNC moeten worden gemaakt.
@Tous zult u merken dat SW niet erg goed is in het helpen bij het maken van volledig CNC-onderdelen. Behalve natuurlijk als we aan topologische optimalisatie of beter generatief ontwerp doen. ;-)
Ik had ooit geprobeerd een dergelijk traject te maken (hij is ~ 6 jaar oud) en het was me nooit gelukt om een resultaat te krijgen dat vergelijkbaar was met de werkelijkheid. Ik heb mijn bestand zelfs bewaard als een puzzel voor een foto of ik zou een nieuw idee hebben om het te testen, maar het kwam nooit,
Zoals @ Zozo_mp zegt, zou een kleine tutorial echt cool zijn :-)
@ Zozo_mp dat is precies wat ik regelmatig zie 10k € de basislicentie en niet in staat om dit soort functies aan te bieden, terwijl de eerste torens met C-as nog steeds meer dan 30 jaar oud zijn. Natuurlijk is het veel nuttiger om de kleur van de pictogrammen te veranderen... Kort!
Een tutorial die ik niet ken, maar ik heb een reeks opnames gemaakt en ik voeg ook een voorbeeldbestand toe.
Dus ik begin met een buisvormig deel en ik teken een 2D-schets in het vlak, dan gebruik ik de functie voor geprojecteerde curves, maar deze functie heeft zijn beperkingen omdat hij projecteert, hij windt niet op. Het probleem met de opwindfunctie is dat deze alleen werkt met gesloten schetsen. (Als iemand een oplossing heeft om een traject op te winden, ben ik er helemaal voor)
Dan teken ik het deel dat als gereedschap gaat dienen, daar moet je voor zorgen dat het net genoeg van het werkstuk oversteekt anders crasht het. Ik teken het door een extrusie te doen omdat een revolutie niet werkt (terwijl er staat dat het werkt in de functie ...) Belangrijk is dat u het resultaat niet hoeft samen te voegen om een afzonderlijke volumegrootte te krijgen.
Dit is waar de functie voor het verwijderen van scanmateriaal wordt gebruikt door de parameters goed aan te passen en bij het vastleggen. Zoals je kunt zien in de beschrijving van de functie, zou het een lichaamsgereedschap moeten accepteren dat is gemaakt van een revolutie, maar het werkt niet. Het is jammer, want ik zie niet in hoe ik het pad van een gevormde snijder kan simuleren.
Hieronder vindt u het resultaat en een doorgang met een gereedschap met een verschillende diameter. Ik heb geprobeerd mijn twee "gereedschapslichamen" samen te voegen om in een enkele functie te gaan, maar nogmaals, het werkt niet, dus ik doe het in twee stappen.
Hier krijg ik het gewenste resultaat, maar het is nog een beetje sleutelen op sommige punten, zoals de kronkeling van de baancurve, omdat je door het te projecteren niet meer dan 180° kunt afleggen en het resultaat niet controleerbaar is zoals bij een echte opwinding.
Goedenavond, het is me gelukt om het te doen met behulp van de surface warp.
Zoals je al zei, werkt de warp alleen met een gesloten tour, dus dat is wat ik deed, behalve dat ik slechts één kant van de vorm behoud die ik exporteer in een 3D-schets via een conversie-entiteit.
Hier zijn de screems, ik specificeer niet voor het verwijderen van materiaal dat er dezelfde methode is als hierboven.
Met het oog op de snede zien we dat er wat twijfel is over de vorm, maar we komen steeds dichterbij;)
BEWERKEN: En daar kun je een traject maken dat op 360° zoveel omwegen en achteruit maakt als je wilt