Een linkervorm uitstralen

Hallo,

Ik probeer een ijsbijl te modelleren. Mijn probleem betreft het modelleren van de stralen van het handvat.

Dit is wat ik tot nu toe heb gedaan:
Capture d’écran 2026-05-18 132959

Alvast bedankt voor je hulp!

CAD-bestand indien nodig
ijsbijlprobleemgreep. SLDPRT (944,0 KB)
ijsbijlprobleemgreep. WWTP (386,5 KB)

Hallo @Mathias_Juventin

Misschien wat meer uitleg om je probleem te begrijpen?

Ik kan het handvat ook niet stralen. Ik heb het geprobeerd met alle leave-instellingen, maar het maakt geen schone, continue vorm zoals op de voorbeeldfoto. Ik dacht eraan om een baas te maken, maar ik kan het niet regelen.

Misschien zijn er andere oplossingen?

Herstructureer de algemene vorm die uit de massa is gesneden, die het grootste deel van de ijsbijl is. En pas overal dezelfde radius toe, behalve op de plek van de haak die je fijner herwerkt.
Dit maakt het makkelijker om de spaken op de hals te herwerken.
Ik kan je boomstructuur niet zien, ik heb alleen de STEP (toekomstige versie)
Het lijkt mij een beetje een rommelig ontwerp. Ik snap niet dat je kijkt naar het deel waar je bij het handvat komt in een tijdperk dat slecht ontworpen is om radius te creëren :thinking:
Structureer je stuk in twee delen: een handvatdeel (wat het vereenvoudigt) en de ijsbijl of haak in een ander lichaam.
Of stuur me een link naar een completere foto

1 like

Hallo @Mathias_Juventin ,

Op basis van de eerste extrusie en een fillet met een variabele straal wordt al een overtuigender resultaat verkregen.

Als het doel is om de vormen (diktes) langs het handvat te laten evolueren, zie ik de oplossing alleen in gladde oppervlakfuncties. Met de moeilijkheid in dit geval om progressieve connecties te hebben.

ijsbijlprobleemhandje1. SLDPRT (814,5 KB)

2 likes