Hallo, ik ben nieuw op dit forum, dus ik groet iedereen en dank u bij voorbaat voor uw hulp. Ik ben op zoek naar een eenvoudige en gratis CAD-tool of een andere naam gericht op houtbewerking. Ik begin met restaureren, het aanpassen van een meubelstuk voor een nieuw gebruik en zelfs het maken van aangepaste objecten op bestelling. Mijn productiemethode is traditioneel (zonder robothulp). Ik verwacht dat deze tool me in staat stelt om een object in 3D te modelleren, dit object vanuit alle hoeken te bekijken, te corrigeren, het aan te kleden met een inlegwerkdecoratie of een kleur, de afmetingen te bekijken, enz., totdat ik tevreden ben met het resultaat. Ik hoef het model voorlopig niet in te dienen bij een 3D-printer. Kortom, ik hoef alleen maar te zien of het object dat ooit is gemodelleerd, overeenkomt met wat ik me had voorgesteld. Ik hoop dat er een hulpmiddel is zoals ik je probeer te beschrijven.
Dank u allen.
Vriendelijke groeten.
Gratis cad kan waarschijnlijk iets voor jou zijn:
Het is aan jou om het te testen en te kijken of het bij je past.
Hallo
@sbadenis was me voor, zo niet om uit deze te kiezen: De 10 beste gratis CAD-software - Graphic Designer Blog
Voor FreeCad uit het geheugen waren het voormalige SW-medewerkers die het ontwikkelden
Hallo
Ik valideer FREECAD
Hallo sbademis,
Bedankt voor de informatie, ik zou deze software ook graag willen gebruiken, voor wat ik moet doen. Nogmaals bedankt, fijne dag.
@+.
AR.
Hallo Cyril_f,
Freecad is de meest aangeboden tool.
Ik begin het te bestuderen, heel bescheiden, ik ben bij de LEGO-steen (Partdesign-workshop), het lijkt erg goed voor modelleren en navigatie is vrij eenvoudig, maar als het object eenmaal is gemaakt, heb ik geen informatie gevonden over hoe ik een afwerking en een weergave moet hebben zoals bijvoorbeeld meubelmaken (patronen die je zelf hebt gemaakt of op het net hebt gevonden).
In feite is het in mijn ideaal een gereedschap van het type " klei ", een bal die je in alle richtingen uitrekt om het ingebeelde object en de decoratie te verkrijgen om af te werken!!
Maar nu droom ik...
Bedankt voor je hulp. Vriendelijke groeten.
Hallo sbadenis,
Freecad is de meest aangeboden tool.
Ik begin het te bestuderen, heel bescheiden, ik ben bij de LEGO-steen (Partdesign-workshop), het is erg goed voor modelleren en navigatie is vrij eenvoudig, maar als het object eenmaal is gemaakt, heb ik geen informatie gevonden over hoe ik een afwerking en een weergave moet hebben zoals bijvoorbeeld meubelmakerij (patronen die je zelf hebt gemaakt of op het net kunt vinden).
In feite is het in mijn ideaal een gereedschap van het type " klei ", een bal die je in alle richtingen uitrekt om het ingebeelde object en de decoratie te verkrijgen om af te werken!!
Maar nu droom ik...
Bedankt voor je hulp. Vriendelijke groeten.
Hallo;
FreeCAD is veel nauwkeurige en parametrische modellering, maar in termen van "houteffect" -afwerkingen of decoratieve patronen blijft het beperkt: het is niet gemaakt voor texturen of realistische weergave zoals andere tools.
U kunt uw object echter wel exporteren (STL/OBJ-formaat) naar software zoals Blender of Fusion 360 die goed overweg kan met renderings, texturen en gravures.
Blender is perfect voor het toevoegen van houtnerf of aangepaste patronen, en als je graag in een kleistijl beeldhouwt, is de beeldhouwmodus geweldig (en gratis).
ZBrushCoreMini is ook beschikbaar voor organische modellering.
er is ook ScultGL in webtools
FreeCAD is geweldig voor de technische ontwerpfase, maar voor de decoratie en de artistieke toets van het hout zul je een oplossing moeten doorlopen die meer is afgestemd op de weergave, vaak door verschillende softwareprogramma's te combineren op basis van het gewenste effect.
opmerking: @Marc_Klein => Pas op voor de dubbele paal...
Ik was het vergeten, bedankt voor de link. Ik zal de voorgestelde instrumenten bekijken.
Hallo
Ik heb er net naar gekeken.
Omdat je een gebruiker lijkt te zijn, heb ik een paar vragen:
Is het gebruiksvriendelijk genoeg?
Dicht bij ZW?
Het probleem van het hernoemen van vlakken/randen (hier gepresenteerd: Zorg ervoor dat je geen bot bent!) Is het niet te pijnlijk om te gebruiken?
Krachtig genoeg (ingewikkelde onderdelen of assemblages)?