Ik heb een plaatwerkonderdeel waarvan de ontwikkeling direct in uitgevouwen toestand wordt berekend. Behalve dat ik deze uitgevouwen toestand zou willen herstellen om nieuwe vouwen te maken en zo een tweede stuk te verkrijgen, anders dan het eerste, maar met dezelfde ontwikkeling.
Om dit te doen, wilde ik een nieuw onderdeel maken en vervolgens "Invoegen / Onderdeel... " toen ik mijn originele plaatwerk ging halen. So far so good, SolidWorks plaatst mijn originele plaatwerk in de huidige configuratie (in "gevouwen" configuratie), behalve dat ik niet kan vinden hoe ik de configuratie kan wijzigen om het in een uitgevouwen staat te zetten.
Dus ik wilde slim zijn door mijn basisvel te openen, het in een uitgevouwen configuratie te plaatsen en het vervolgens in een nieuw onderdeel te plaatsen... behalve dat SolidWorks me in een razernij brengt en me vertelt: "Onmogelijk om het onderdeel in te voegen [...]. Er is nog steeds een uitgevouwen toestandsfunctie in het bron- of bestemmingsdeel. Verwijder alle functies van de uitgevouwen toestand en probeer het opnieuw." Shit, het is een puinhoop!
Behalve dat nee, het werkt niet. Als ik mijn onderdeel uitklap, heb ik geen toegang meer tot de plaatwerkfuncties (de pictogrammen worden grijs weergegeven).
@gt22,
Het is een idee van redding dat me maar half bevalt, omdat ik plotseling de link met het uitgevouwen vel van mijn basisplaat verlies... wat in mijn geval in de toekomst een bron van problemen kan zijn.
Maar ik denk dat ik dat ga doen als er geen andere oplossingen zijn;)
Het is dus bijna perfect... behalve dat wanneer ik de functie Uitvouwen gebruik, deze mijn deel in verschillende oppervlakken verdeelt (overeenkomend met alle raakbogen van mijn gevouwen configuratie; zie de bijgevoegde afbeelding)
Is er een manier om al deze oppervlakken samen te voegen om iets schoners te hebben voordat ik mijn nieuwe vouwen maak?
Hallo @littleworm, er is echter één ding dat niet mag worden verwaarloosd als je een uitgevouwen in twee verschillende stukken (of meer) gebruikt, is dat als een van de stukken een modificatie heeft, de twee sneden er niet meer hetzelfde uit kunnen zien en daarom kan het snel een puinhoop worden.
Bovendien, voor solidworks, het feit dat je meerdere onderdelen in één maakt, het bestand verzwaart en het kan er gemakkelijk voor zorgen dat het zijn houvast verliest (met de bugs die goed gaan).
Ik zou ook van mening zijn dat je een buitenste snede maakt die je vervolgens in je nieuwe stuk steekt om meerdere bestanden te hebben.
Aan de andere kant doe je een uitgevouwen en vervolgens een configuratie. Stuk 1 gevouwen
Dan een config. Gevouwen stuk 2 enz...
Kortom, erg omslachtig om te beheren, niet altijd handig...
Persoonlijk jammer dat ik voor elk stuk een snede maak, ook al zijn ze identiek.
Ja, het is inderdaad de "schoonste" manier om het te doen als ik van het ontwerp had geweten dat ik 2 verschillende stukken zou moeten maken met dezelfde uitgevouwen... Helaas bestaat het basisstuk al een tijdje en kan ik het me niet veroorloven om de hiërarchie ervan te herzien.
Ik heb echter een hack gevonden waarmee ik kan doen wat ik wil:
- Ik maak een nieuwe configuratie aan in mijn basisplaat,
- in deze gebruik ik de functie Uitvouwen,
- Ik maak dan een schets met het gereedschap "Entiteiten converteren" dat overeenkomt met de snede van mijn uitgevouwen,
- Ik verwijder de body (dus niets op het scherm),
- maak vervolgens het vlakke plaatwerk na dankzij mijn schets; Dat geeft me een bruikbare vouw voor elke nieuwe vouw, en direct gekoppeld aan de uitgevouwen van mijn originele stuk.
Ik geef toe, dit is volkomen onaanvaardbaar! :)
Maar het stelt me in staat om het uitgevouwen van mijn 2 delen (en dus de vorm van mijn 2e gevouwen vel) te veranderen door de schetsafmetingen van mijn 1e gevouwen vel aan te passen , terwijl ik er zeker van ben dat ze allebei hetzelfde uitgevouwen blijven... Het is heel uitzonderlijk, maar dat is wat ik probeer te doen.
- Ik maak een nieuwe configuratie aan in mijn basisplaat,
- in deze gebruik ik de functie Uitvouwen,
- Ik maak dan een schets met het gereedschap "Entiteiten converteren" dat overeenkomt met de snede van mijn uitgevouwen,
- Ik verwijder de body (dus niets op het scherm),
- maak vervolgens het vlakke plaatwerk na dankzij mijn schets; Dat geeft me een bruikbare vouw voor elke nieuwe vouw, en direct gekoppeld aan de uitgevouwen van mijn originele stuk.
Ik geef toe, dit is volkomen onaanvaardbaar! :)
Maar het stelt me in staat om het uitgevouwen van mijn 2 delen (en dus de vorm van mijn 2e gevouwen vel) te veranderen door de schetsafmetingen van mijn 1e gevouwen vel aan te passen , terwijl ik er zeker van ben dat ze allebei hetzelfde uitgevouwen blijven... Het is heel uitzonderlijk, maar dat is wat ik probeer te doen.