Mijn baas heeft onlangs een Leica 3D-laser gekregen, maar heeft er geen training over gekregen. Tot nu toe zijn we erin geslaagd om 2D-meetpunten te nemen en deze in DXF te exporteren op Autocad en ProFirst, maar zelfs deze DXF-bestanden kan ik niet openen op Solidworks. We zijn ook op zoek naar manieren om 3D-bestanden te exporteren (Step?) om ons in staat te stellen de functies van deze laser 100% te gebruiken. Als iemand met hetzelfde soort product ons advies zou kunnen geven of de links naar een tutorial zouden kunnen geven, zouden we enorm dankbaar zijn!
Als je snel resultaat wilt krijgen, raad ik je aan om ScanTo3d te gebruiken, dit is alleen beschikbaar vanaf de SW premium-versie.
Wanneer SW start, gaat u naar de werkbalk > invoegtoepassingen > selecteert u ScanTo3D
Als je ScanTo3D hebt, kijk dan naar de tutorials, het zal gemakkelijker voor je zijn. Ik heb alleen links in het Anglo-Amerikaans gezet, maar het moet in het Frans zijn met GOGOL
Bedankt voor je advies, ik heb de ScanTo3D-invoegtoepassingen in werking gesteld (beschikbaar op onze professionele versie van SW2019) en ik ga kijken hoe ik er gebruik van kan maken. Maar ik ontdekte waar de fout vandaan kwam, inderdaad, toen ik de 3d dxf in curves importeerde, werd er een foutmelding weergegeven dat verschillende entiteiten niet konden worden geïmporteerd, wat overeenkwam met het aantal oriëntatiepunten van mijn enquête, en de curves werden niet geactiveerd in mijn displayfilter het was normaal dat ik niets zag... Ik voeg een screenshot toe van een snelle enquête die we in ons kantoor hebben gedaan. Een beetje teleurgesteld dat ik niet in staat ben om de referentiepunten te hebben die praktischer zouden zijn, maar ik kan tenminste werken.
Normaal gesproken is het referentiepunt het nulpunt van het scanresultaat.
Tijdens de scanfase moet u nadenken over de kalibratie van het nulpunt, aangezien dit het absolute punt zal zijn. Denk ook aan de toonhoogte (offset tussen twee takes van de straal), hoe dunner het is, hoe nauwkeuriger het is en hoe minder artefact je zult hebben. Tenzij je de Notre Dame de Paris scant ;-)
In de luchtvaart en de auto-industrie beginnen alle dimensies vanuit een virtueel punt (waardoor u zich geen zorgen hoeft te maken over maatketens, vooral in een vliegtuig).
Heb je een oplossing gevonden om de punten onder SW te importeren?
We denken er momenteel over om ook een LEICA 3D Disto aan te schaffen. De reseller stuurde me een voorbeeldbestand en ik heb inderdaad hetzelfde probleem.
Bent u tevreden met dit systeem ? Heeft u opmerkingen?
Van onze kant is het gebruik bedoeld voor heuvellandmeetkunde voor slotenmakers.