Plastic 3D-printen recyclen

Hallo, ik ben op zoek naar recyclingoplossingen voor restjes en gebruikte 3D-geprinte onderdelen
PLA-type; ABS; ASA
Als je aanwijzingen hebt, ideeën, ben ik geïnteresseerd, want tot nu toe geen andere oplossing dan de prullenbak :frowning:

Hallo en welkom op dit prachtige forum
Ik heb dezelfde gedachte al gehad en er zijn recyclingmachines, kant-en-klaar of om zelf te maken (in open source)

Het lijkt mij dat Ariane Plast ook een recyclingservice aanbiedt

Van mijn kant, als voorzitter van een 3D-printvereniging, heb ik altijd al een " service " willen creëren voor het recyclen van 3D-printafval, maar het is een bepaalde investering, ik zal @Coralie vragen om ons te sponsoren :rofl:

4 likes

Er is ook Polymix die PLA en PETP recycleert (verzendkosten op uw kosten).
https://boutique.polymix.fr/recyclage-pla-et-petg/

4 likes

Hallo

Het is ook mogelijk om pasta te maken door het afval in acetonbaden te weken.

De soorten kunststoffen moeten worden gesorteerd en de aceton moet worden gedoseerd volgens de gewenste viscositeit. Er is een minimaal volume nodig om de hoeveelheid plastic homogeen te smelten, voeg vervolgens aceton toe (en laat het weer smelten) om het vloeibaarder te maken, of voeg plastic toe om het minder vloeibaar te maken.
Om het smeltproces te versnellen, moet je de grote stukken slijpen en spanen maken met de "intacte" filamentlengtes (zoals wanneer de spoel breekt of die uit de extruder worden gehaald wanneer ze vastzitten, of het resultaat zijn van het veranderen van filamenten)

Het mengsel moet worden gemaakt en bewaard in een hersluitbare en luchtdichte glazen pot (bijvoorbeeld jampot); Aceton is bijzonder vluchtig, als het volledig verdampt, zal de pasta uitharden (maar kan worden hersteld door aceton terug te plaatsen, behalve dat je opnieuw moet wachten op het smeltproces, en het zal veel langer duren omdat het een blok zal zijn en geen korrels/chips meer).

Deze luchthardende pasta's kun je vervolgens gebruiken voor verschillende dingen zoals gieten, lijmen, patchen, pleisteren, etc. Je kunt er zelfs mee schilderen als het vloeibaar genoeg is.
Met de juiste vloeibaarheid is het bijvoorbeeld handig om prints glad te strijken door de tussenlagen op te vullen.

Werkt ook voor het smelten van acrylaat (plexiglas).

2 likes