Ik maak een leuning voor een platte trap van 50x10, voor het buigende deel kan ik er niet voor zorgen dat de draaiing van het oppervlak langs het traject hetzelfde blijft om goed bij mijn eerste paal te komen. Ik heb de schets op de laatste post gemaakt waar ik wil dat mijn leuning eindigt, maar hoe sluit ik alles aan?
Een oplossing zou zijn om een afvlakking te maken door als traject een segment op de as van de trap te definiëren met de hoogte van deze laatste als lengte en vervolgens als profiel het gedeelte van de leuning, waarbij dit profiel wordt getekend in een schets die door de as gaat. De standaardinstellingen geven niets, maar als je naar de opties gaat en zoekt naar die met betrekking tot de torsie, pas dan de trede van je trap toe, bijvoorbeeld het aantal bochten om boven te komen. Je zou iets moeten krijgen dat helemaal niet te ver verwijderd is van wat je zoekt. Ik zou een tutorial hebben gemaakt met wat afbeeldingen, maar met verlof heb ik Solidworks niet bij de hand. Als je een paar dagen wacht, en als je natuurlijk geïnteresseerd bent, kan ik mijn antwoord in die zin aanvullen.
Het probleem komt vooral voort uit het feit dat het nodig is om aan het begin een schets te hebben en vooral een andere aan het einde, wat niet het geval is in uw afbeeldingen. (dit zou normaal gesproken voldoende moeten zijn)
Dit is een van de redenen waarom de verbinding aan de onderkant pijn doet, omdat er geen informatie is over hoe verbinding te maken.
Het kan ook nodig zijn om een tweede geleidingscurve te overwegen als de eerste niet is gemaakt van een 3D-spline. Het beste is om de geleidingscurve(s) te maken van een spoel die met de juiste functie is gemaakt.
Mijn baas vraagt me of het mogelijk is om het uit te vouwen of plat te leggen, dus snijden we het met een laser in 10 mm plaatwerk in plaats van plat te buigen... Ik vertelde hem dat het ingewikkeld zou worden, maar als je een idee hebt om me te helpen...
Ik had het mis in mijn antwoord, het is de scanfunctie die ik aanbeveel. Ik zal een kleine uitleg bijvoegen. De veegfunctie met torsie elimineert de noodzaak van geleidingscurves die gladgestreken zouden moeten worden. Je zet het profiel waar je wilt, zodat de oprijplaat goed bij de hand is.
Aan de andere kant, voor de afvlakking zie ik niet echt hoe. De helling moet worden beschouwd als een veer, ik kan me moeilijk voorstellen dat een veer plat wordt. Als je het verplettert en de spoelen verbindt, kom je niet verder. De functie voor het afvlakken van het oppervlak (alleen beschikbaar bij de Premium-versie) ontvouwt na het definiëren van een afvlakkingsvlak een oppervlak dat plastische vervormingssnelheden geeft in het geval van een niet-ontwikkelbaar oppervlak. Maar in jouw geval gaat het oppervlak op elkaar staan, het zal niet werken. Ik vrees dat er behalve het buigen van de 50 x 10 schaal aan de rand geen oplossing is.
Het wordt in dit geval plat buigen! (Ik vond het idee om het in plaatwerk te doen sowieso raar)
Bedankt voor de tutorial, ik zal het onder mijn riem houden, het zal nuttig voor me zijn. In het geval van mijn trap is het specifieker, ik was het niet die het heeft gemaakt, maar de metselaar, mijn baas heeft het laten ophogen met een 3D-laser, maar het heeft geen kromming of constante omwenteling als resultaat.
Helemaal eens met GT22 (van Paimpol?) in het geval van het gepresenteerde deel. De afvlakking is gemakkelijk te begrijpen, aangezien het onderdeel aanvankelijk de vorm van een plat plaatwerk had. Maar voor een veer, zoals voor de helling die ons interesseert, is de eerste presentatie een rechte draad of profiel. Je hebt Solidworks niet nodig om op dit punt te komen. Elk ander uitgangspunt lijkt mij verkeerd. Er is geen andere oplossing dan buigen op een mal.
Aan de andere kant, als de helling minder dan één omwenteling is, kan worden voorgesteld om een soort ellipsboog te snijden en deze vervolgens uit zijn vlak te vervormen. Maar ik durf niet eens na te denken over het materiële deel, de val zal meer dan 90% vertegenwoordigen, noch over de esthetiek van het resultaat, het risico om lelijk te zijn is meer dan zeker.
Ja, ik ben het ermee eens Pierre, maar sinds mijn baas zijn nieuwe speeltje heeft gekocht, wil hij alles met een laser laten snijden... Ik slaagde erin hem van gedachten te laten veranderen over het doen in plaatwerk.