ID-markering op elke las op een tekening

Hallo

Voor de traceerbaarheid van elke las, in een tekening, moet ik een uniek nummer op elke las hebben om ze gemakkelijk te kunnen onderscheiden.

Is dit mogelijk? 

Bij voorbaat dank,

Lionel Comte

Hallo Lionel,

Ik interpreteer uw verzoek, ik denk dat u wilt dat u ondubbelzinnig kunt zeggen over dat en dat mechanische lasonderdeel, het is de N°12 of de N°13 die dit of dat heeft (bijvoorbeeld vermoeidheid).

Ik heb de indruk dat dit alleen kan door middel van een annotatie. Dat lijkt mij mogelijk als je je laswerk in het ontwerp definieert.

[HS aan]

Aan de andere kant, een beetje buiten je verzoek (sorry) hoe ga je het doen als je meerdere versies van hetzelfde toneelstuk hebt. Ik vertel je dit omdat ik een soortgelijk geval had waarbij een versie twee lassen had en de volgende 3, maar niet op dezelfde plaats werd geplaatst na feedback na verkoop.

[HS /Uit]

EDIT kijkt naar  de eigenschappen omdat ze in de tabellen  voorkomen http://help.solidworks.com/2017/French/SolidWorks/sldworks/c_Custom_Properties_in_Weldments.htm?id=49902f2443a0483d86fcc76d74329c0a#Pg0 aan de andere kant heb ik nooit geprobeerd om te zien wat het doet in de MEP of interessanter in de nomenclatuur.

1 like

Er zijn lastabellen waarmee u de lassen kunt opsommen, maar u moet de "bellen" maken en de lassen handmatig richten...

http://help.solidworks.com/2020/French/SolidWorks/sldworks/c_weld_table.htm

3 likes

Sterker nog, ik wil elke las en elk onderdeel onafhankelijk kunnen identificeren.

Het probleem dat ik vandaag heb, is dat solidworks niet in staat is om een stuklijst uit te voeren met elk onderdeel in hoeveelheid 1. Dat wil zeggen dat zelfs als ik 2 identieke onderdelen heb, ik 2 regels in hoeveelheid 1 in mijn nomenclatuur wil in plaats van een enkele regel in hoeveelheid 2.

Dit alles zodat onze productie elke las kan identificeren/traceren. Tegenwoordig wordt de las tussen onderdeel 01 en 02 aangeduid met S01-02 (vandaar een uniek onderdeelnummer om elke las te identificeren)

De soldeertafel heeft hetzelfde probleem. Als 2 lassen identiek zijn, plaatst het maar één regel in mijn nomenclatuur in hoeveelheid 2 met dat ik 2 regels wil in hoeveelheid 1.

En voor je zozo-vraag zou ik 2 plannen maken omdat het uiteindelijk niet dezelfde onderdelen zijn (2 of 3 lassen) dus 2 configuraties met een lasbeheer in je 3D (als je niet onder PDM valt) of 2 verschillende prt (als je onder PDM bent)

1 like

Hallo Lionel,

Bedankt voor de informatie over wat je wilt doen, het is altijd erg interessant om de problemen van andere mensen te zien omdat het de geest opent of op zijn minst kennis brengt.

Ik kan nauwelijks iets anders zien dan een programma dat is aangepast om te doen wat je wilt, wat zeker VBA API en al het beven betekent. @D.Roger zal u zeker op dit gebied kunnen begeleiden, want ik ben niet bekwaam op dit gebied.

Vriendelijke groeten