Variabel gedreven sketchrepetities

Hallo!

Na een paar uur onderzoek kom ik je hulp vragen! : )

Ik wil de scan (foto 2) herhalen volgens de "complexe" vorm.
Mijn lijnen/trajecten (groen) zijn aangemaakt, maar ik mis het profiel (rood) dat ik wil herhalen. 
Het profiel is ovaal en staat loodrecht op dit traject.

Hoe zou jij dat aanpakken?

Gedreven door de vergelijkingstabel?

Bedankt

Hallo @guillaume / iriso

Hoe heb je de vorm gemaakt zoals in de bijgevoegde afbeelding?

Waarom deze niet bij je past.
Voor dit type vorm voert een van onze collega's dit uit in oppervlakte kan worden @gt22 ???? (uit mijn hoofd was het een fles die verticaal of met schuine groeven was gecanneleerd)

Vriendelijke groeten

3 likes

Hallo @Guillaume / Iriso ,

Zoals ik uw afbeeldingen begrijp, vertrouwt de basis "wastafel" op een halve ellips  voor de bovenste omtrek en een tweede kleinere voor de onderste omtrek. De laterale vorm wordt bepaald door een reeks "generatoren" die zijn getekend in regelmatig verdeelde verticale vlakken, blijkbaar allemaal verschillend.
Ten slotte wilt u een scan maken van een elliptische doorsnede (in rood) langs deze generatoren. Het is deze laatste stap die je probeert te verlichten...

Mijn aanpak: na het definiëren van de wastafel door een "Smoothed Surface", zie ik de dingen als volgt:
- Maak het elliptische scanprofiel op basis van een schets en vervolgens een functie "Plat Oppervlak " (Surface-Plan7);
- herhaal dit profiel langs de rand van het bassin met behulp van de functie "Curve-driven repeat" (Curve Repeat1). Het maakt het mogelijk om het profieloppervlak langs de rand van het bekken te reproduceren, met op gelijke afstand liggende middelpunten en waarbij de korte as van het ellipsprofiel raakt aan de curve. In mijn voorbeeld heb ik me beperkt tot 30 intervallen. De lengte van de rand van het bassin moet eerst worden gemeten om de exacte waarde van de herhalingsstap te bepalen;
- omdat ik de vergelijkingen van de generatoren niet had, heb ik ze gegenereerd door het oppervlak van het bassin te snijden met behulp van de curvefunctie "Scheidingslijn", met behulp van een schets die bestaat uit segmenten (Scheidingslijn 4);
- de buizen moeten nog één voor één worden gemaakt door middel van de functie "Scannen", hetzij in oppervlakte, hetzij in volume (Sweep1, ...).

Ik zie geen manier om de stappen van deze constructie te automatiseren, je moet geduld hebben.

Vriendelijke groeten.

gladstrijken.sldprt
3 likes

Hallo, en bedankt voor je antwoorden.

Maar ik realiseer me dat ik niet genoeg elementen krijg, het probleem is complexer!

Het hoge profiel van het bekken is geen halve ellips maar eivormig.
Aan de andere kant is het lage profiel eenvoudiger, het is een halve cirkel.

de enige oplossing voor zover ik weet, 

- volgens het afgevlakte oppervlak van het halve bekken, genereer ik de trajecten met het schetsgereedschap "Gezichtscurve"
- Bouw vervolgens één voor één de profielen van de scan, die raken aan zijn traject. Dit is het meest tijdrovend. 
- Genereer vervolgens de scan ook één voor één. 

Hallo @Guillaume / Iriso

je hebt welke SW-versie

Ik hoor over een bassin 

De buitenste schil moet dus vol zijn

U heeft nodig via het zicht van uw bijgevoegde afbeeldingen

maak een X-profiel voor elke  afvlakking 

creëer dus een X-vlak langs elke afvlakking om een optimaal profiel te behouden

Aangezien er niets symmetrisch is en welke van + is, moet het profielgedeelte worden geoptimaliseerd 

Het is een kwestie van geduld 

een geweldige baan waar ik van hou ;-)

Ik hoop dat je een goede machine hebt

@+;-)

Dank je wel @gt22, 

hum, als ik herhalingen zou kunnen automatiseren, zou ik meer willen! ^^
Ik ontdek automatisering door de vergelijkingstabel, ik hoopte de schetsprofielen of zelfs de scanfunctie door deze functie te automatiseren . Op dit moment  heb ik een mager begrip van wiskundige functie en interactie in deze tabel.
Dat lukte alleen door de tutorials te volgen en de kansen te automatiseren. 
Voor mijn aanvraag had ik 90% van de profielen gegenereerd met de scanfunctie (80 scans). Ik voelde de pc verzwakken bij elke nieuwe schets. 
Ik had geen back-up gemaakt en de autosave werkte niet!^^
Het resultaat was bitter.

SW 2019 Professioneel
Mijn grafische kaart is niet per se geschikt, maar a priori kunnen we deze wijzigen in de berekeningsmodus.
64 GB werkgeheugen
AMD Ryzen 93950x 16 core 3.49 processor
NIVIDIA Geforce RTX 2070

Het lijkt mij niet dat de scanfunctie de rigueur is

Ik denk + aan de gladstrijkfunctie die mij de + geschikt lijkt

@+

1 like

Hallo @Guillaume / Iriso ,

Gezien de keuzes die u voorstelt om uw object te genereren, ben ik het met u eens in uw conclusie: het zal lang en pijnlijk zijn...

Ik leg u een compromis voor dat enigszins afwijkt van het uwe, op voorwaarde dat u de gelijke verdeling van de N-veegprofielen langs de rand van het bassin aanvaardt:

1- gebruik het "curve-driven" patroon om de N-profielen te maken. Voordeel: snel resultaat, waarbij de kleine as altijd raakt aan de rand van het bassin;
2- maak in het vlak van de rand van het bassin een schets die de vorm van de rand aanneemt en gebruik vervolgens het schetsgereedschap "Segmenten" op deze curve om N punten te genereren die de middelpunten van de profielen materialiseren (ze zijn niet toegankelijk na herhaling ...);
3- creëer voor elk van de N-profielen de "gezichtscurve" die door het middelpunt loopt. De rondingen worden één voor één gemaakt, dit is het arbeidsintensieve deel van het werk. Maar het is beperkt tot een paar selecties door met de muis te klikken. Zorg ervoor dat u het vakje "Richting2" uitschakelt om alleen de padschets te krijgen.
4- Genereer de scans. In ieder geval worden deze stappen één voor één met de hand uitgevoerd.

Succes...

gladstrijken.sldprt
2 likes

Bedankt @m.blt Voor uw oplossing is het sneller, maar ik geef de voorkeur aan de rondingen van het raakprofiel dat zich in zijn traject bevindt! 
Ik vind haar eleganter, ik zal mezelf wapenen met geduld!

Bedankt @gt22, waarom zou het geschikter zijn dan een scan?
De "controle" van het oppervlak dankzij het tweede profiel?