Ronde repeater filet / afschuining

Goedenavond allemaal, ik kan geen cirkelvormige herhaling doen met de functies "leave" en "chamfer" op solidworks.

Ik krijg een foutmelding: "De geselecteerde functies kunnen niet worden herhaald met behulp van de geometrieherhaling. Schakel het selectievakje Geometrie herhalen uit .

Ik haal het vinkje weg uit het vakje 'geometrieherhaling' en ik krijg een foutmelding: Kan geen exemplaar maken voor de herhaling. Probeer het opnieuw en verklein het aantal voorvallen of de afstand tussen de voorvallen.

Ik kan echter de herhaling in het geel zien die geldig is voordat ik de actie valideer en deze foutmeldingen krijg, er is iets dat ik verkeerd moet doen, maar ik zie het niet. Dank u voor uw hulp.

Goedenavond

Je zou niet eens een gedeeltelijk beeld hebben van wat je wilt bereiken, omdat het een beetje abstract is om je te kunnen helpen

Vriendelijke groeten

Geen probleem, ik heb een eenvoudig document gemaakt bijvoorbeeld als bijlage, ik wil in dit voorbeeld een cirkelvormige herhaling maken van het verlof aan de andere drie randen.

exemple_repetition_circulaire_conge.sldprt

in foto's

exemple_repetition_circulaire.jpg

Ah, ik wilde het bestand openen, maar het moet een 2018 zijn (ik ben in 2017SP4).

Inderdaad, ik vind dezelfde fout, maar het onderwerp is hier al besproken voor een lineaire herhaling:

Uittreksel uit het beste antwoord van Mick.Cordero : Dit is een beperking van SOLIDWORKS, het is onmogelijk om een afschuining, filet of ontwerp alleen te herhalen omdat deze functies afhankelijk zijn van bovenliggende functies voor het definiëren van vlakken of randen.

In feite kunnen filets en afschuiningen alleen werken door entiteiten te selecteren waaraan ze worden bevestigd en niet in herhaling!

Het zou een herhaling van lichamen of andere bijbehorende functies moeten ondergaan.

1 like

Hallo

Ik bevestig het antwoord van Antho, SW kan een filet of afschuining niet herhalen als een functie. Indien mogelijk is de oplossing om de globale symmetrieën van het onderdeel te gebruiken en de herhalingen op het hele lichaam toe te passen, zie bijgevoegd pdf-bestand, en er zijn nooit problemen.

Fijne dag

repetitions.pdf
1 like

Een oplossing zou zijn om slechts een kwart (voor een herhaling van 4) van de snede te doen, de filet te doen en dan de herhaling van de snede + afschuining te doen.

1 like

Hallo

Waarom zou je de creatieboom volproppen met een extra functie als je alleen maar op de andere 3 stops hoeft te klikken om de filet of de afschuining te maken...

4 likes

In het geval van het gepresenteerde voorbeeld is het natuurlijk sneller om alle randen tegelijk te selecteren. Maar vaak gaat het bij symmetrie, of cirkelvormige herhaling, niet alleen om een filetfunctie, maar ook om andere functies van het werkstuk. Dit is wat ik de geometrische specificatie noem, specifieke kenmerken die in de creatieboom moeten worden gevonden. Als het onderdeel symmetrisch is, vooral maar de helft , is dit de beste manier om deze symmetrie te garanderen. Hetzelfde geldt voor circulaire herhaling, maak er slechts één sector van. Als het onderdeel ook afvlakfuncties bevat, is dit essentieel (positionering van de connectoren). Op de bijgevoegde afbeelding heb ik maar een heel klein stukje gemaakt dat ik als lichaam heb herhaald.

Bovendien helpt deze manier van werken om functies te vermijden die elkaar in de staart bijten. Een sweep die begint vanaf één plaats en vaak eindigt bij dezelfde fabriek (probeer een variabele gong op een gesloten 3D-rand die de linkervlakken verbindt...). Het is beter om het met twee afzonderlijke uiteinden te doen  in plaats van tegelijk. Deze aanpak is zeer waardevol in oppervlak voor ontwerpproducten die alleen splines, nurbs en 3D-schetsen zijn.

capsule_21_dents.jpg
3 likes

Hallo 

Anders kun je het doen door een schets en een extrusie door te nemen, maar het is niet erg schoon... De gemakkelijkste manier is om aan 1/4 van een deel te werken als het symmetrisch is op 2 vlakken. Gebruik anders dezelfde functie meerdere keren en vergelijk de parameterwaarden van de functies met de vergelijkingsmanager.

SW houdt niet zo van raakvlakken in de functies herhalingen (fusie), kruising, fusinner, boren, ... Soms moet je tot op de dichtstbijzijnde 0,0001 chippen om het resultaat te forceren.

Bedankt voor je hulp, in mijn geval gebruikte ik de oplossing van ac cobra 427 

"Waarom zou je de creatieboom volproppen met een extra functie als je alleen maar op de andere 3 stops hoeft te klikken om de filet of de afschuining te doen... "

want in mijn geval was het de eenvoudigste oplossing, maar in een geval met meer herhaling is de oplossing van Pierre zeker de beste.

Het is jammer dat sw geen rekening houdt met deze cirkelvormige herhaling, want in mijn geval had ik meerdere filets en afschuiningen met verschillende hoeken op verschillende vlakken (iets meer dan 10 vlakken).

Aan de andere kant, met de oplossing van ac cobra 427, kon ik meerdere bladeren met dezelfde kanten maken door de randen te selecteren, maar ik kon het aan sommige kanten niet doen met de afschuining, de snede was slecht.