In sommige assemblages wil ik niet alle bevestigingsmoeren in mijn modellering toevoegen, ik heb er minstens één geplaatst om de referentie in de nomenclatuur te hebben (in het bijgevoegde voorbeeld zijn het bevestigingsmoeren voor aluminiumprofielen).
3 goede redenen om ze niet allemaal in mijn blend te doen :
- als een goede cartoonist ben ik een beetje "lui"!!
- het verzwaart onnodig de grootte van de assemblages en verandert daarom de prestaties en mijn baas is niet enthousiast om me het nieuwste high-end HP-werkstation te kopen dat beschikbaar is op Mycadstore !!!
- Het kost veel tijd om in elkaar te zetten, en tijd is geld!!
Via SmartBOM heb ik echter de juiste hoeveelheid moer in mijn stuklijst nodig.
Wat ik vandaag doe, is dat ik handmatig (maar ik geef toe: het is niet erg !!!) de hoeveelheid noten aanpas na Excel-extractie.
Als ik mijn assemblage dupliceer voor iets anders, moet ik hetzelfde opnieuw doen (in feite denk er eens over na om te doen !!): "sleutelen aan de hoeveelheid" na extractie.
Net als bij de toewijzing van het gewicht voor een onderdeelbestand, vroeg ik me af of er geen manier was om in een assemblage een hoeveelheid toe te kennen aan een component.
Iemand een idee over het toekennen van een hoeveelheid?
Of als iemand een ander idee heeft, ben ik natuurlijk geïnteresseerd ..........
Bijgevoegd is een kleine assemblage bijvoorbeeld: ik heb de moer (EC1122) 1 keer gemonteerd, maar ik heb er 10 nodig op de nomenclatuur.
Allereerst, welke versie van SolidWorsks heb je :P renium, Professional of Standard?
Als je de gereedschapskist hebt? De montage van een dozijn moeren duurt dus slechts enkele seconden. Anders is het resultaat met de "slimme bevestigingsmiddelen" bijna identiek. Dit bespaart u een hoop gedoe met betrekking tot "handmatige" aanpassingen. Bovendien, als u met meerdere van u in uw bedrijf bent, is het ook veel eenvoudiger...
Wat de prestaties betreft, denk ik niet dat ik ongelijk heb als ik zeg dat een herhaling van een dozijn moeren de opening en het gebruik van uw assemblage slechts in geringe mate zal veranderen.
Ik ben nog luier voor mijn schroeven, moeren en ringen, ik maak een lege assemblage met 3 lege onderdelen en ik monteer ze en herhaal ze vervolgens in mijn assemblage om mijn hoeveelheden te beheren!
Uiteraard worden in elk bestand al mijn eigenschappen ingevoerd (benaming, materiaal, massa, prijs,...)
Ik werk volgens configuraties. Op dit moment ben ik bijvoorbeeld bezig met een lijn voor het pelleteren van hout. Elke machine-subassemblage heeft een normale configuratie (met schroeven) en een configuratie zonder schroeven. In mijn algemene lay-out plaats ik mijn subassemblages met de configuratie zonder schroeven (en andere onnodige onderdelen). Aan de andere kant houd ik voor mijn sub-assemblee EP-leden de "normale" configuratie aan, zodat de hoeveelheid schroeven goed in de nomenclatuur voorkomt.
Toegegeven, ik verspil wat tijd met het inbrengen van de schroeven in de assemblages (ook al gaat het met beperkingsverwijzingen vrij snel). Ook probeer ik herhalingen zoveel mogelijk te vermijden.
In de montage herhaal ik mijn moer, schroef, ring etc montage volgens een functie
wat betekent dat in de nomenclatuur de hoeveelheid goed is. Aan de andere kant is het noodzakelijk dat ten minste één van de onderdelen met de boorfunctie is gemaakt
Ik wissel af tussen gereedschapskist en schroeven uit mijn bibliotheek (hiermee kan ik verschillende kleuren hebben voor mijn montageplannen)
We gebruiken ook een eenvoudige configuratie zonder schroeven om de 3D te verlichten, en een standaardconfiguratie voor de tekening (die ook kan worden gebruikt voor de stuklijst).
En de functiegestuurde herhaalfunctie is erg handig!
U kunt ook kopiëren met beperkingen gebruiken door verschillende beperkte onderdelen te selecteren (om een minimum aan externe beperkingen te hebben), zoals een schroef, een ring en een afstandhouder, en ze te plaatsen waar u maar wilt met slechts 2 klikken (klik met de rechtermuisknop om te valideren), als u de herhaling die door een functie wordt aangestuurd niet kunt gebruiken.
Ik voorzie aan het begin van de conceptie, zoals Gerard en Prieur zeggen, de herhaling door functie
De nomenclatuur is up-to-date
De vraag die je jezelf moet stellen: als ik maar een dozijn schroeven te doen heb, is dit goed, aan de andere kant als ik er honderd heb.... Dit zal het bestand verzwaren
Ik gebruik de configuraties meer voor kinematica, maar ik ga het idee testen om een MEP-configuratie te maken met alle schroeven: in dit geval moet ik er gewoon aan denken om de Smartbom alleen op de MEP-configuratie te doen.
We maken al maximaal gebruik van de "functiegestuurde herhaalfunctie" maar zoals je op de bijgevoegde Edrawing kunt zien, zijn er verschillende mechanische onderdelen die aan het aluminium profiel komen bevestigen, dus meerdere bevestigingsmoeren om toch te monteren.
Om een beetje van alles te nemen wat er is gezegd en ik werk een beetje als volgt:
-Werk met configuraties
-maak voor de schroef spanningsreferenties (coaxiaal, toeval) om hem direct op zijn plaats te zetten wanneer ik hem ter hoogte van mijn boring in het geheel plaats.
-Een ander ding dat praktisch is, is om een map te maken die ik "schroeven" noem, bijvoorbeeld in mijn creatieboom voor functiebeheer en waarin ik al mijn schroevenelementen plaats.
-En aarzel niet om de functies voor het herhalen van componenten te gebruiken, erg handig.
A priori is er ook de oplossing om te sleutelen aan de hoeveelheid van de component(en) die je wilt.
Ik denk dat je smartproprties gebruikt om je eigenschappen in te vullen, je zou bijvoorbeeld een eigenschap met de naam "nummer" moeten invullen die het aantal bevestigingsmiddelen vertegenwoordigt dat je nodig hebt voor je bestelling en vervolgens in het bestand, eigenschappenvenster, gebruik het vervolgkeuzemenu "hoeveelheid te gebruiken in de nomenclatuur" om de eigenschap "nummer" te kiezen, daar zouden we het juiste aantal noten hebben en als we het project dupliceren Het is hetzelfde, geen probleem.
Groot nadeel van deze methode is dat als je de hoeveelheid wilt veranderen, je invloed hebt op alle stuklijsten waar je dit onderdeel gebruikt!