Ja, sorry, het leek me een goed idee... Ik probeerde het met een herhaling op basis van een Helix/spiraal type schets... maar geen manier om het verwijderen van materiaal dat aan de cilinder raakt te maken...
Ik zal later meer details geven als dat nodig is, maar in principe bijna dezelfde methode als @sbadenis maar de minimale variatie herhalen om terug te vallen op de eerste verschuiving, en vervolgens de geometrie van de 1e herhaling herhalen. De reconstructie gaat vrij snel met deze methode.
Als ik doe vanuit een verwijdering van materiaal en ik doe een herhaling in stappen, vervormt het mijn golvingen Mijn methode is, ondanks de complexiteit en het aantal stappen om het gewenste resultaat te bereiken, op dit moment de enige oplossing die bij mij past. Sorry vrienden
En ja, soms is het beter om geduld te hebben tijdens een lange reconstructie (Solidworks is een meestervorm op dit gebied), in plaats van te proberen een andere oplossing te vinden als de eerste werkt. Dat gezegd hebbende, de uitdaging is interessant en het is niet uitgesloten dat ik er nog wat tijd zal doorbrengen. En dan is de uiteindelijke weergave nog steeds Nice.
Ja, het toewijzen van het " beste antwoord " sluit het onderwerp. Deze toeschrijving kan echter worden gewijzigd als er ooit (waarom niet) later een nog beter antwoord wordt voorgesteld.
Herhaling van 9 stapsgewijze gebeurtenissen, in één richting (met de klok mee), herhaling van 8 incrementele voorvallen, in de andere richting (tegen de klok in), dan herhaling van de geometrie van de 2 herhalingen.
@FRED78 het wordt verleid; Maar de verschuiving in schetsen die verband houdt met de hoekige/lineaire conversie die nodig is voor een " golf " van oncontroleerbare materiaalverwijdering lijkt mij, hoe moet ik het zeggen... complex.
Je maakt de golf op schets, met behulp van een offset-opname. Schets gesloten en je wikkelt je om het oppervlak heen. Ik heb het geprobeerd, het werkte.
Ja voor een " Golf " (Afwijking 1) geen probleem, probeer nu deze schets op de " X " as te variëren om een tweede "Afwijking" (Afwijking 2) te creëren (langs de as van de cilinder) en je zult zien dat het niet zo eenvoudig is om met deze methode netjes om de cilinder heen te gaan... … Maar het kan zijn dat ik iets gemist heb...
Ik stel me voor dat dit te maken heeft met het feit dat de patroonverschuiving in de herhaling variabel is en niet in constante stappen. Sinusvormige verschijningsfunctie in de illustratie van een van de eerste berichten van @cchandelier . Het zou nodig zijn om deze verschuiving te kunnen definiëren door een formule of een curve, die SW niet voorstelt. Een macro zou dit gebrek aan SW kunnen compenseren, maar het is niet gemakkelijk...
Een mogelijke variant is het gebruik van de embossing-functie (die een schets om de cilinder wikkelt). Hiermee zou het mogelijk moeten zijn om alle verwijderingen in dezelfde schets te plaatsen door variaties aan te brengen op de herhaling van de eerste golvende lijn (om de offset langs de as van het onderdeel te hebben). Of zelfs door een sinusoïde van de geleidingscurve te gebruiken om de herhalingen te doen.
Uiteindelijk kan de oplossing hier zijn... Maar om effectief te zijn, brengt het een aantal beperkingen met zich mee:
Gebruik een schetsblok om het patroon van het landschap te definiëren. Interesse: (relatief) gemak van implementatie van meerdere opeenvolgende motieven;
Gebruik een parametrische curve in een schets als een " hulplijn " om de offset te definiëren, volgens een precieze wet. Sinusvormig in het onderstaande voorbeeld;
Aangezien SW niet de herhaling voorstelt van schetsentiteiten die door een kromme worden aangedreven, is het noodzakelijk om de " landschap " -blokken één voor één (24) op te zetten door voor elke beperking de oriëntatie (verticaal), de afstand (constant), de positie (samenvallend met de gidscurve) te plaatsen. In totaal 72 schetsbeperkingen...
Wikkel de schets op met behulp van de reliëffunctie, die alleen werkt als de schets zich volledig binnen het cilindrische oppervlak van de bestemming bevindt. Het is daarom noodzakelijk om een carrosserie langer te ontwerpen dan nodig is en deze vervolgens in te korten.
En tot slot moeten de afschuiningen na het reliëf worden gemaakt. Omdat de randen van de carrosserie worden onderbroken door het landschap, is de functie " SW Chamfer " onbruikbaar. Oplossing: materiaalverwijdering door gladmaken.
Oef! Aan het einde van deze hindernisbaan is het patroon correct en gemakkelijk aan te passen (het moet nog worden gecontroleerd...) ter hoogte van de hulpcurve. En er is maar één schets om te beheren, die van embossing, voor mogelijke aanpassingen.