Simulatieresultaten bij eenvoudig buigen

Hoi allemaal

Ik heb een probleem met sldw-simulatie dat van mij moet komen en kan de truc niet vinden.

Wanneer ik mijn maatvoering excels gebruik (straal in 2 eenvoudige ondersteuning met puntkracht), wanneer ik een HEA600 analyseer op een spanwijdte van 18,5 m met een puntkracht van 5,5T in het midden, vind ik ~24,5 mm afbuiging, resultaat gevonden op de PSL-software van de CTICM, ik zeg tegen mezelf dat het resultaat redelijk betrouwbaar is.

Op Solidworks simu, door een straalvereenvoudiging te nemen met aan de ene kant een vaste verbinding en aan de andere kant een verbinding volgens referentiegeometrie om vrije rotatie en translatie in de as van de balk te laten, of zelfs door over te schakelen naar volumetrisch, kom ik 34 mm doorbuiging tegen met dezelfde gegevens.

Heeft iemand enig idee waar deze grote kloof vandaan kan komen?

Bedankt

1 like

Hallo @Jwunder

Bij simulatie hangt het allemaal af van de parameters en vooral of uw balk zich in een enkele drager bevindt of met een ander type inbedding.
Met andere woorden, u moet "eenvoudige ondersteuningen" specificeren en bevindt u zich in de straal- of volumemodus?

Ik stel voor dat je je stuk plaatst of op zijn minst een afbeelding van je simulatie-instellingen.

Vriendelijke groeten

3 likes

Hallo

Het is niet zo eenvoudig om een ligger te modelleren op 2 steunen onder Simulatie.
De eenvoudigste manier om dit te doen is door de beweging van een rand aan de eerste kant van de balk te blokkeren (maar niet de rotatie rond deze rand).
Aan de andere kant moet worden gezegd dat de rand op een vlak ligt (waardoor deze rand dichter bij de eerste kan komen vanwege de buiging van de balk, maar verticale verplaatsingen blokkeert).
Met deze randvoorwaarden zou de FE-berekening moeten samenvallen met de theorie

1 like