Hallo
Heeft u feedback over het gebruik van Solidworks PDM in uw bedrijf? Het bestaat al 6 jaar bij ons (met twee externe sites en 2 onafhankelijke databases: 1 per site, maar de andere site heeft er toegang toe als hij dat wil). Onze grootste bestanden zitten in de 2000 componenten (200 unieke bestanden)
Is het beheren van de PDM elke dag tijdrovend? Het is de validatie van de bestanden die tijdrovend is. Maar als je een ultra-eenvoudige en bijna lege workflow doet, is het zonder validatie niet te tijdrovend (het is nog steeds langer dan niets). We hebben een hoofdworkflow waarmee we kleine wijzigingen kunnen aanbrengen zonder bijvoorbeeld een goedkeurder te hoeven gebruiken: dit soort overgang kost wat tijd, maar niet zo veel. Daarna, als je een machine van 10000 onderdelen valideert en je wilt dat alle componenten tegelijkertijd gevalideerd worden, dan gaat het flink malen denk ik. Er moet dus een compromis worden gesloten tussen de "framing" van gebruikers en het gebruiksgemak.
Denk je dat de toegevoegde waarde van een PDM in ons geval relevant is? PDM maakt werken op afstand veel gemakkelijker (aangezien iedereen met de lokale bestanden van zijn werkstation werkt). In deze tijden van Covid is het niet erg (ik werk op dit moment bijvoorbeeld vanuit huis). Omdat ik al externe usb / dd-sticks heb gebruikt, weet ik dat het heel snel een gedoe is als je met meerdere mensen aan een project werkt. Het grote pluspunt van PDM is dat je hiermee een geschiedenis van alles kunt bijhouden (het is dus heel goed mogelijk om een vergadering te heropenen in de staat van 3 maanden geleden: het maakt het gemakkelijker om eventuele planproblemen te begrijpen). Door alle geschiedenis bij te houden, kun je ook de controle over gebruikers beperken (in de praktijk kun je een bestand niet verliezen, zelfs niet als iemand iets stoms heeft gedaan: het is altijd mogelijk om een eerdere versie te gaan halen)
Er zijn PDM-viewerlicenties voor werkplaatsgebruikers (goedkoper).
Waar je rekening mee moet houden is ook de intrinsieke omslachtigheid van het systeem. Je kunt de implementatie van het PDM uitbesteden, maar het is nog steeds beter om iemand te hebben die slim genoeg is om er min of meer autonoom mee om te gaan (om rechten te beheren, gebruikers aan te maken en te verwijderen, kleine wijzigingen aan te brengen in workflows, enz.).
EPDM stelt u ook in staat om bepaalde taken te automatiseren: het automatisch aanmaken van de pdf (of exportbestanden) na validatie bijvoorbeeld. Dit bespaart klikken die u eerder bent kwijtgeraakt met workflowbeheer.
Omdat EPDM wordt ondersteund door een database, is het ook heel gemakkelijk om gevallen van gebruik van onderdelen te vinden (tenzij je virtuele subassemblages gebruikt: EPDM kan hier niet zo goed mee omgaan). Dit kan je bijvoorbeeld toelaten om bepaalde onderdelen te standaardiseren en ze veilig te hergebruiken in verschillende machines (omdat ik 6 maanden in een speciale machine heb gewerkt, bracht het bedrijf waar ik was zijn tijd door met het herontwerpen/hernoemen van identieke distributieringen omdat elk onderdeel van een machine het nummer van de machine in zijn naam had...).
Voor ons was de belangrijkste reden om over te stappen op EPDM de samenwerking tussen onze 2 sites.
Als je ISO 9001 bent, zijn auditors er dol op: alle wijzigingen en goedkeuringen worden bijgehouden.
Uiteindelijk maakt EPDM het gemakkelijker en veiliger om samen te werken, maar dit heeft directe economische kosten (licenties zijn niet goedkoop, of het nu gaat om aanschaf of onderhoud) en over het algemeen een zekere omslachtigheid die het werk kan bestraffen (als de workflow ingewikkeld is).