Hallo Ik ben op zoek naar een hol spiraalvormig tandwiel (voor een rechte worm en wielmontage). Ik heb een probleem met het Solid-ontwerp. Na met iemand te hebben gesproken die nogal wat weet over versnellingen, is de baan van het tandprofiel een spiraal die zelf rond een cirkelvormige baan is gewikkeld (1e tekening bijgevoegd). Als we het wiel zelf als referentie nemen, natuurlijk.
De modellen die ik op het net vind, draaien gewoon de schets van het tandprofiel om een as. Wat voor mij de rotatie van het wiel niet in beslag neemt tijdens zijn " bewerking " en een opening creëert aan de onderkant van het net ter hoogte van de wielwangen.
Is het mogelijk om een propeller te duwen om een bocht te volgen in plaats van een rechte lijn, als een geleidingsas? Zo niet, welke oplossing zou u hebben? Bedankt en een fijne dag verder
Samenvattend: je moet het profiel scannen volgens de cirkelvormige baan met de optie " Geef een draai op". Persoonlijk zal ik proberen met een boog van een cirkel met een lengte die overeenkomt met 720° (2 windingen) en vervolgens een cirkelvormige herhaling met de optie voor meetkundeherhaling.
Als je realistisch wilt zijn, moet je: 1 De vorm van uw bewerkingsgereedschap in 3D tekenen (uw frees): een revolutie 2 Veeg deze vorm om de bewerking van een tand uit te voeren (met de opties die goed werken voor uw scannen: het hangt af van de manier van bewerken) 3 Herhaal deze scan om het juiste aantal tanden te krijgen
Dat is wat ik intuïtief zou hebben gedaan, maar ik heb de indruk dat hij op zoek is naar meer " ingewikkeld ".
Want voorlopig is mijn tutorial alleen realistisch als deze wordt bewerkt door een eindeloze tap met een lineaire rotatie van het wiel en de tap tijdens het verspanen. Dit zorgt voor misvormingen aan de randen van de tanden, en mijn tutorial reproduceert dit effect, althans dat denk ik. Het verdient een kleine bewegingsstudie om dat te controleren.
Sylk Dat is precies wat ik wilde. Ik wist niet dat vegen dit soort dingen mogelijk maakte. Enorm bedankt! Daarna ben ik geen versnellingsexpert, ik doe een retro op een materiaal dat we hebben gekregen en ik zal zien of het gescande model overeenkomt met de solide 3D. Voor mij zouden we intuïtief een discrepantie hebben tussen een materiaalafname (met het profiel van het gereedschap) met een omwenteling rond een as (rechte as), en een materiaalafname met jouw techniek met een materiaalafname (nog steeds met het gereedschapsprofiel) maar met een omwenteling langs een curve, zoals je deed. Het is kibbelen of niet, ik wilde zo dicht mogelijk bij de bestaande komen.
Gesloten onderwerp voor mij. Nogmaals bedankt en een fijne dag voor iedereen die de tijd heeft genomen om te reageren.