Aquatisch wiel

Hallo forum,

Ik hoop dat het goed met je gaat.

Ik heb hier je hulp nodig, ik ben op zoek naar wielen die buizen van één tot 20 ton kunnen dragen  in aquatische omgevingen (zoet water).

De wielen mogen niet worden ondergedompeld, behalve in het geval van ongezuiverd water met een rotatie van 24 uur gedurende 365 dagen.

Als je leads hebt, contacten, zou het cool zijn.

Moge de kracht met je zijn.

ps/ wie is er in PARIJS op 12/10?

Hallo @OBI WAN

Op coronovabien

Zomaar een paar vragen:

Welke diameter heeft het wiel?
Om de buizen vast te houden, zou je kunnen denken dat er twee parallelle wielen zijn die elk een uiteinde van de buizen vasthouden. Hoe zit het?
Draait de wielbuisconstructie met meer dan 10 tpm?

Vriendelijke groeten

1 like

Hallo@Zozo_mp  goed om te zien dat het goed met je gaat.

Ik kan niet te veel zeggen, sorry, erg heet project.

de wielen zijn Ø 250 en 200 maar dat is aanpasbaar.

Er zijn verschillende wielen , 4 hieronder + 2 boven.

Het toerental is variabel van 30 tot 50 tpm

Ik heb al contact opgenomen met fabrikanten die me uitleggen dat Teflon-wielen en 304 roestvrijstalen lagers het zouden moeten doen, maar hij schat de levensduur van het lager op maximaal 1 jaar, het is te eerlijk.

Hallo @OBI WAN

Het mist een beetje een element om je te antwoorden, dus ik zal dit je bij de vulling niet zien of een ervaren man zoals jij problemen kan hebben  ;-)   ;-) ;-) ;-)

Bootschroeven (zee- of zoetwater) zijn interessante gevallen, vooral met betrekking tot het lager en de wartel die voor de waterdichtheid zorgt. Zo kan het wiel (dat in mijn voorbeeld de propeller is) half ondergedompeld of volledig ondergedompeld zijn zonder dat het bronzen lager in contact komt met het water. Ook heb je de verschillende soorten draaikoppelingen

Vriendelijke groeten

PS: vertel me in PM waar je pb is als mijn suggestie buiten de boot viel ;-)

2 likes

Hallo OBI WAN,

Bijgevoegd, de reflecties die uw boodschap bij mij oproept, op basis van een denkbeeldig model.
Dit alles terwijl het probleem van onderdompeling wordt genegeerd.

Vriendelijke groeten...

estimations.docx
5 likes

@m.blt 

Hartelijk dank voor uw deelname, goed gedaan.
Je fantasie werkte goed, dit is precies mijn geval met het type wielen dat ik gebruik.
De maatvoering en nou ja, mijn zorg is niet de mechanische weerstand, maar de weerstand in de loop van de tijd van het kogellager in vochtige omgevingen.

Blickle vertelt me dat wielen van het type gpso uitgerust met 304 roestvrijstalen lagers een schroeflevensduur van een jaar hebben, ik zou deze duur  willen verlengen, mijn roterende element zal 15t (Ø3m x6m) zijn, het kan ingewikkeld zijn voor onderhoud en duur.

Het is zeker dat roestvrijstalen lagers minder efficiënt zijn dan standaardlagers vanuit het oogpunt van hun weerstand, en dus hun levensduur bij dezelfde belasting.

Dat gezegd hebbende, werken in een vochtige omgeving betekent niet werken in onderdompeling.
Als ik de analogie met een vrachtwagen gebruik, lijken de operationele beperkingen vergelijkbaar (belastingswaarden, snelheid, vochtige omgeving, enz.), en voor zover ik weet, zijn de lagers van zware vrachtwagens weliswaar speciaal in hun geometrie, maar niet van roestvrij staal... Ze worden gewoon effectief beschermd en gesmeerd.
Misschien moeten we een dergelijk parcours verkennen, met beschermde wielgeleiders.

Voor de fabrikant Blickle komt de informatie over de maximale inspanning overeen met een quasi-statische werking, wat waarschijnlijk het geval is in de meeste toepassingen, vooral onder zware belasting. Dit wordt bevestigd door het raadplegen van de statische belastbaarheidswaarden van de lagers die voor de geleiding zijn gebruikt. Dit verklaart de vrij korte levensduur als u dicht bij deze limiet werkt.
Op het weefgetouw van het werk, je moet...

3 likes

@m.blt 

interessante aanwijzing.

De commerciële onderdelen hebben we achtergelaten om op maat gemaakte wielen te maken met spinnakerafdichting om alles af te dichten.

Ik zal dieper graven.

Dank u voor uw tussenkomst.

1 like