3D-scannen met Solidworks-software

Hallo

Hoe gebruik ik een 3D-scan met de Solidworks-software?

Ik kan geen actie ondernemen of het veranderen... Bedankt

Hallo

Normaal gesproken eindig je dus met een puntenwolk in SolidWorks. Het probleem komt vaak voort uit de kwaliteit van de scan. Afhankelijk van de oplossing is het erg belangrijk om de scan correct in te stellen, zodat deze zo schoon mogelijk is.

Het eerste dat u moet doen, is de scan "opschonen" en onnodige punten verwijderen.

Vervolgens moet u de oppervlaktegereedschappen in SolidWorks gebruiken...

Afhankelijk van de scan en de kwaliteit ervan is het een flinke klus...

Wat gebruik je als scanoplossing (Faro armen?)

Yves

2 likes

Hallo

Het addertje onder het gras zit bij het openen van het bestand. Om mijn STL-bestanden te lezen, moet ik als ik klik in "bestand -> Openen... " Wijzig de standaardformaatzoekopdracht.
Verander gewoon "Alle bestanden (*.*)" in "STL (*.stl)". In het tabblad '"Opties... " die vervolgens verscheen, vink je "Surface body" aan
Je opent je bestand dat na een paar minuten rekenen direct bruikbaar is.

Nou, ik begon met het idee dat je scans ook in STL zijn en dat je probleem daar vandaan kwam. Zo niet, geef ons meer informatie!

Succes

8 likes

Ik heb geen toegang tot de scanner of configuratie. Ik weet niet eens het merk van hun product!
Ik ben bezig met het openen ervan door het importformaat te wijzigen, maar de berekeningen zijn lang ...
Als het niet werkt, zal ik ervoor zorgen dat ik meer informatie vraag aan degenen die me deze scans hebben gestuurd!
Bedankt

1 like

Heeft u de add-on voor scannen naar 3D? 

Als dit het geval is in het bestandstype, vindt u twee opties die normaal gesproken niet beschikbaar zijn:

- "Mesh-bestanden (*.nzip;*.nxm;*.scn;*.3ds;*.obj;*.stl;*.wrl;*.ply;*.ply;*.ply2)"

- "Puntenwolk bestand (*.xyz;*.txt;*.asc;*.vda;*.igs;*.ibl)

In het geval van een STL zitten we dus op een mesh, het gebruik van scan naar 3D biedt reparatie- en conversietools naar volume/oppervlak die niet beschikbaar zijn als u het bestandstype "STL" gebruikt

Om toegang te krijgen tot deze tools, moet u met de rechtermuisknop op het net in de boom klikken.

1 like

Hallo

Ik maak regelmatig gebruik van 3D-scannen en een Solidworks-reverse engineering met enkele tientallen onderdelen op mijn naam

De eerste belangrijke vraag is om een scan weer in elkaar te zetten in Solidworks, met welk doel. Ofwel reverse engineering (een volume hebben, vertrouwen op een oppervlak, enz.), ofwel controle om de gedigitaliseerde gegevens te vergelijken met een theoretisch deel (solidworks niet geschikt)

Over het algemeen werkt een directe rapportage van de puntenwolk in Solidworks niet en brengt Solidworks op de knieën. De speciale module is gemaakt voor "kleine" niet-industriële scanners.

Meestal moet u speciale software gebruiken waarmee u de 3D-reconstructie min of meer getrouw kunt garanderen. Ik werk samen met Géomagic.

Voor reverse engineering moeten 3 stappen elkaar opvolgen: puntenwolk -> driehoekige mesh (STL-type) -> oppervlak. Sommige scannersoftware geeft een puntenwolk vrij

Je moet er wel rekening mee houden dat Solidworks (net als Catia) niet weet hoe om te gaan met puntenwolken... aangezien ze CAD doen, d.w.z. werken met geometrisch perfecte eenheden.

Aarzel niet om contact met mij op te nemen als u meer informatie wenst... of een hand om uw scan te "visualiseren"

Olijfboom

2 likes

Ik nodig u uit om onze Tomorama plug-in te testen. Deze laatste is in staat om secties en plannen van miljarden 3D-punten te integreren en deze rechtstreeks in de SolidWorks-boom te organiseren. Dit laatste is 100% functioneel met Faro-tools en zou, naar ik hoop, uw problemen moeten beantwoorden.

Hieronder vindt u de link naar onze website: http://www.geosat-software.com 

Bij voorbaat dank voor uw feedback en uw welwillende blik.