Scan onderdelen en retro engineering

Hallo, ik ken SolidWorks al jaren goed maar ondanks alles zie ik toch enkele tekortkomingen. Inderdaad, ik moest onlangs een vrij groot stuk tekenen met hoeken die een beetje scheef zijn. moeilijk om er metingen op uit te voeren, dus nam ik contact op met een persoon die een 3D-scanner had en vroeg hem om me een scan van dit onderdeel te maken, nadat ik het scanbestand had hersteld, heb ik het onderdeel zo goed mogelijk opnieuw getekend, Helaas verandering van plan en kleine wijziging terwijl ik verder ging met het onderdeel Ik heb veel dingen die elkaar kruisen en veel klein gezicht van mijn kant, Hierdoor is het werkstuk moeilijk te bewerken in 5 continue assen ... Nadat ik dit onderdeel al in goede kwaliteit heb gescand, ben ik op zoek naar een betrouwbare oplossing om het opnieuw te tekenen en dat deze tekening kan worden gebruikt in de ESPRIT-software voor bewerking.
Ik kan je de scan sturen als dat nodig is.
Ik zag dat er ook een "scanto3d" oplossing was, maar hier hebben we helaas niet voor deze optie gekozen ...
Ik heb al zo'n twintig uur verloren aan dit project...

Bedankt voor je feedback.

Vriendelijke groeten.

Hallo @controle_2

Als je het hebt over 3D-scannen dat puntenwolken genereert, heb je xtract3d nodig en niet scanto 3d. Wat is uw formaat voor de uitvoer van de scan?

Vriendelijke groeten

Hallo
Vergeet niet om ook uw versie van SW op te geven, voor het geval dat.

Ik heb een puntenwolk verzonden in polygoon. deze is getransformeerd in een grafische body die ik in SOLIDWORKS-formaat heb. Ik begon op een andere basis om met de tekening te beginnen, maar toen kreeg ik de scan en paste ik mijn volume dienovereenkomstig aan. Het probleem is dat de ene modificatie de andere verstoort en ik krijg veel klein oppervlak links en rechts en wat vertraging. Ik kan bepaalde operaties niet meer doen zonder alles uit te stellen en erger te maken.
Mijn vraag is of SolidWorks 2024 een functie heeft die me zou kunnen helpen om van deze grafiek uit te gaan en er een body van te maken?
Zijn er duidelijke tutorials die over dit onderwerp praten?

Hallo
De ScanTo3D-tool in de Pro- en Premium-versies van SOLIDWORKS stelt u in staat om een puntenwolk of mesh-bestand op te halen uit verschillende formaten.
Het principe bestaat dan uit het genereren van Analytische oppervlakken of NURBS. De tool heeft 2 modi voor het maken van oppervlakken: Automatisch (meer voor organische onderdelen), Guided (meer voor onderdelen met analytische vormen). In de modus Guided verdeelt het gereedschap het net in verschillende submeshes en stelt het voor om een vlak, cilindrisch, conisch oppervlak te genereren... Maar je houdt de overhand als wat hij je aanbiedt niet bij je past. De volgende stap is om de oppervlakken aan elkaar te passen, ze aan elkaar te naaien en vervolgens een volume te vormen. Het proces kan langer of korter zijn, afhankelijk van de complexiteit van het onderdeel, maar het werkt :wink:
Een laatste functie stelt u in staat om de afwijking tussen de puntenwolk (of het net) en het resulterende deel te controleren.

2 likes