Ik had graag mijn kennis willen verdiepen met de simulatiemodule van SolidWorks en in het bijzonder op niet-lineair dynamisch gebied. Ik wil de val berekenen van een bal die 1 m van de grond zou vallen en op de grond zou neerstorten. Dus ik modelleerde de grond en daarna de bal. De bal staat onder spanning (raaklijn) met de grond.
Het probleem is nu hoe je de val van een hoogte van een meter kunt simuleren. Ik heb verschillende dingen getest, maar de bal gaat door de grond alsof hij niet bestaat. Als ik het contact tussen de grond en de bal in " niet-penetratie " zet, start de berekening niet.
Heeft u enig idee hoe u dit probleem kunt oplossen?
Hallo, wat is het doel van de simulatie? Is het om de beperkingen te hebben na het terugkaatsen (laatste fase) of om de beperkingen te visualiseren tijdens de fase van ontmoeting met de grond?
Dank je wel Thom@s, ik zal dat eens nader bekijken. Ik heb deze video bekeken, maar als ik hetzelfde doe, werkt het niet: https://www.youtube.com/watch?v=JnO3wfnQXLs
@Aurélien,
Het doel is om de spanningen tijdens de fase van de grondontmoeting te simuleren. Maar als het mogelijk is om het met rebounds te doen, zou het geweldig zijn. Weet je of we het kunnen doen met Solidworks?
@bart
Ik heb net de grond gesimuleerd, maar de kogel gaat er zonder vervorming doorheen
U hoeft de vloer niet te modelleren. Solidworks maakt geen schokken tussen 2 elementen. Je kunt hoogstens een geheel laten vallen op een virtueel oppervlak waarvan je de stijfheid aangeeft.
U kunt dan een curve van beperkingen tekenen als functie van de tijd en u moet de bounces observeren waarnaar u op zoek bent (let op de instelling van de simulatieduur)
Ik ben erin geslaagd om de val te simuleren zoals je zei, de val, het is nogal interessant. Uiteindelijk is het niet nodig om een niet-lineaire test te doen, omdat SolidWorks al een valtest bevat.
Aan de andere kant, geen bounces, ik moet naar de stresscurves kijken, ook al weet ik op dit moment niet hoe ik het moet doen:)
Zo nee, weet u of het mogelijk is om de val van de bal van een trap te simuleren? Ik weet dat het een beetje gek is, maar ik wil deze module verdiepen.