Groundball simulatie

Hoi allemaal

Ik had graag mijn kennis willen verdiepen met de simulatiemodule van SolidWorks en in het bijzonder op niet-lineair dynamisch gebied. Ik wil de val berekenen van een bal die 1 m van de grond zou vallen en op de grond zou neerstorten. Dus ik modelleerde de grond en daarna de bal. De bal staat onder spanning (raaklijn) met de grond.

Het probleem is nu hoe je de val van een hoogte van een meter kunt simuleren. Ik heb verschillende dingen getest, maar de bal gaat door de grond alsof hij niet bestaat. Als ik het contact tussen de grond en de bal in " niet-penetratie " zet, start de berekening niet.

Heeft u enig idee hoe u dit probleem kunt oplossen?

Dank je wel :)

Hallo Neroz,

Kijk in de tutorials die in Solidworks zijn ingebouwd:

Solidworks Simulatie Zelfstudie>> Solidworks Simulatie Professionele >> Computer Harde Schijf Valtest

Dit is precies het voorbeeld van wat je probeert te doen (een object in vrije val op de grond vanaf een bepaalde hoogte)

U hoeft de vloer niet te modelleren en de vervormings-/spanningscurve van uw niet-lineaire materiaal moet correct worden ingevuld

5 likes

Hallo, wat is het doel van de simulatie? Is het om de beperkingen te hebben na het terugkaatsen (laatste fase) of om de beperkingen te visualiseren tijdens de fase van ontmoeting met de grond?

1 like

Wat als je er een volume onder toevoegt?

Om de grond te simuleren

1 like

Dank je wel Thom@s, ik zal dat eens nader bekijken. Ik heb deze video bekeken, maar als ik hetzelfde doe, werkt het niet: https://www.youtube.com/watch?v=JnO3wfnQXLs

@Aurélien,

Het doel is om de spanningen tijdens de fase van de grondontmoeting te simuleren. Maar als het mogelijk is om het met rebounds te doen, zou het geweldig zijn. Weet je of we het kunnen doen met Solidworks?

@bart

Ik heb net de grond gesimuleerd, maar de kogel gaat er zonder vervorming doorheen

1 like

@Neroz, ik denk het wel, ik heb het nog nooit gedaan, maar ga hier kijken: https://youtu.be/JnO3wfnQXLs?t=17m42s

;)

1 like

U hoeft de vloer niet te modelleren. Solidworks maakt geen schokken tussen 2 elementen. Je kunt hoogstens een geheel laten vallen op een virtueel oppervlak waarvan je de stijfheid aangeeft.

U kunt dan een curve van beperkingen tekenen als functie van de tijd en u moet de bounces observeren waarnaar u op zoek bent (let op de instelling van de simulatieduur)

3 likes

Ik heb deze video bekeken, maar ik kan de test niet reproduceren, vandaar mijn vraag op het forum

@Thom@s

Ik ben erin geslaagd om de val te simuleren zoals je zei, de val, het is nogal interessant. Uiteindelijk is het niet nodig om een niet-lineaire test te doen, omdat SolidWorks al een valtest bevat.

Aan de andere kant, geen bounces, ik moet naar de stresscurves kijken, ook al weet ik op dit moment niet hoe ik het moet doen:)

Zo nee, weet u of het mogelijk is om de val van de bal van een trap te simuleren? Ik weet dat het een beetje gek is, maar ik wil deze module verdiepen.

1 like

Hallo

Vanuit de Motion Study is het mogelijk om de contacten tussen onderdelen te beheren:

De bal kan stuiteren of op de grond neerstorten, afhankelijk van het type contact.

Vergeet niet de zwaartekracht in te voeren.

2 likes

@Neroz, uw vragen zijn erg interessant! Zou je na je onderzoek een tutorial kunnen maken?

2 likes

@alain

Kun je me meer vertellen. Is het dan mogelijk om een simulatie te maken om de mechanische spanningen van de terugkaatsing te zien?

@Aurélien

Ja, dat is het doel van het maken van een tutorial, het hangt allemaal af van wat ik voor elkaar krijg. Ik wil graag slagen in het simuleren

• Een statische lading op de bal (alsof je erop zit) > succesvol
  • Een val van een hoogte van 1 meter > geslaagd
  • Rebounds
  • Een val van een trap
  • Een bal die tegen een muur wordt gegooid.

Ik denk dat als het me lukt om dit allemaal te doen, ik veel dingen in Solidworks-simulatie heb gezien en dat het een goede tutorial zou kunnen zijn

2 likes

Ik legde het juiste antwoord voor Thom@s, omdat het het antwoord was dat me het meest heeft geholpen.

Wat de tutorial betreft, zal ik mijn andere vragen in andere onderwerpen stellen