Ik ben op zoek naar een CFD-type simulatietool die in staat is om vloeistofgedrag (vloeibaar of gasvormig) te "simuleren" in een tank die onderhevig is aan variaties in T°C (bijvoorbeeld: het reinigen van een tank bij temperatuur T0 bij een debiet Q met een vloeistof bij temperatuur T1, daarna spoelen op T2). Het doel is om de druk- en vacuümverschijnselen in de tank te controleren om een voldoende ontluchtingsgat te bepalen.
Ik vergat zelfs te vermelden dat we al Flow-simulatie hadden, maar dat het niet aan onze behoeften voldoet. We moeten ook in staat zijn om het vloeistofmengsel te beheren.
Uw tank zal bij het schoonmaken niet onder druk staan, het is de vloeistof die u gaat injecteren die een bepaalde druk zal hebben en om deze op de wanden te laten inwerken, is het naar mijn bescheiden mening noodzakelijk een lege tank met een open ventilatieopening genaamd ontluchting en een olieverversing om het product of de wasproducten terug te winnen, evenals het vuil dat wordt teruggenomen of niet in de pomp die via filtratie opnieuw moet worden geïnjecteerd, dus het debiet van de afvoer moet hoger zijn dan de sproeisnelheid
Deze gebeurtenis is er alleen om te voorkomen dat de druk van de tank toeneemt
Ik ben het met @gt22 eens, je hebt niet te maken met een probleem van druk maar van debiet. Wat voor u belangrijk is, is om te weten welke waterstroom u in uw tank zult komen, om de luchtstroom (ongeveer gelijk) te bepalen die uit uw ventilatieopening zal komen. Nee?
Er moet ook rekening mee worden gehouden dat als u de tank op 95°C reinigt via een reinigingsbal die spuit en vervolgens bijvoorbeeld op 10°C spoelt, de delta T°C leidt tot een snelle afkoeling van de tank en een even snelle drukdaling (doe de test met een plastic fles).
Het ontluchtingsgedeelte moet daarom groot genoeg zijn om de lucht snel genoeg binnen te laten, vooral omdat agrovoedingstanks vaak een vacuümcapaciteit hebben van slechts enkele mbar.
Ter illustratie: http://www.koreus.com/video/implosion-wagon-citerne.html
Het doorlopen van een CFD-software lijkt me rijk voor uw behoeften, ik denk dat u een berekeningsingenieur moet kunnen vinden, die de thermodynamica beheerst. Ingenieur die u een Excel-tabel brengt voor een prijs die lager is dan de kosten van een rekenlicentie en het gebruik ervan.
Met deze tabel kunt u uw Q/T°-waarden invoeren en weten hoe de tank zich in de loop van de tijd gedraagt.
Ik ben het een beetje met Stefbeno eens, het moet mogelijk zijn om zonder rekensoftware te doen, maar je hebt iemand nodig die de thermodynamica goed beheerst. Maar met Floworks zou het mogelijk moeten zijn om druk/vacuüm te berekenen als functie van de temperatuur.
In de documentatie van floworks 2006 is er een tutorial om ventilatieopeningen op een tank te dimensioneren.
Dank u allen voor uw antwoorden. Dus gezien uw advies en opmerkingen kan ik mijn manier van doen herzien. Het is waar dat als ik zonder software kan...
Tegelijkertijd stelt de simulatiekant me sowieso gerust. De kosten van een investering in een simulatieoplossing zijn iets om over na te denken in vergelijking met de kosten van een tank die zou buigen zoals in het voorbeeld van Stefbeno...
@yoan.pacquelet bedankt voor je info en de link, maar ik kan het niet openen vanuit mijn bericht. Zou je het me in pdf kunnen sturen (in ieder geval de pagina's over de grootte van de ventilatieopening)?