Simulatie van de mechanische weerstand van een 3D-geprint onderdeel

Hallo

Ik wil graag de mechanische sterkte van een ABS-onderdeel simuleren met 100% vulling.

Ik vond niet precies wat ik zocht in Solidworks die dit kon, maar ik zag dat je je eigen materiaal kon maken: toen ik zocht, ontdekte ik dat we voor ABS in printen elastische moduluswaarden hadden van 114 MPa (+/- 14,2 MPa) en een breukspanning van 19,5 Mpa (+/- 2 MPa).

Is het relevant om een studie uit te voeren met een materiaal dat is aangepast met deze waarden, zo niet, wat zou dan de beste oplossing zijn?

Hallo
3D-printen met welke technologie? Ik denk niet dat het materiaal als "homogeen" kan worden beschouwd (vooral niet bij het verwijderen van draad).

De waarden die u geeft lijken mij relatief hoog, om te worden bevestigd...

1 like

Hallo

Ik deel het vorige bericht, in draadverwijdering, hier zijn enkele metingen na tests die in het laboratorium zijn uitgevoerd:

theoretische maximale spanning van ABS 47 MPa, maar het is belangrijk om in gedachten te houden, afhankelijk van de fabrikant............. van 20 tot 30 MPa, en u moet tests ondergaan op uw gedrukte ontwerp om deze echte "fabrikant" -waarde te valideren.

Ik heb last van dit probleem met verschillende materialen, u kunt uw ontwerp aanpassen om u een grotere marge te  garanderen, ik doorloop de optimalisatie in simulatie, zie mijn pet afgedrukt op het forum, het is een oplossing  om het materiaal te overwegen of te evolueren.

Het vereist veel tijd en uitwisselingen met de klant en het definiëren van het gebruik ervan, een goede dag voor jou.

Spectrum.

1 like

https://upcommons.upc.edu/bitstream/handle/2117/85883/Projet%20final_PRAT%20Marta.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Lees, dit is een relevante studie met laboratoriumtests op een ULTIMAKER.

In bijlage is het ABS-gedeelte van uw vraag.

synthese_abs.xlsx
1 like

Pardon, ik heb me vergist in de waarde van de stress tijdens de pauze, er ontbrak een komma, dus het is niet 195 MPa (+/- 2 MPa) maar 19,5 MPa (+/- 2 MPa).
Ik gebruik de FDM-methode en het materiaal is niet homogeen en nog minder isotroop en dus afhankelijk van de printgeometrie, treksterkte, compressie enz... van de kamer is anders.

Ik merkte dat wanneer je een ABS-onderdeel door een acetondampkamer haalt, dit de mechanische prestaties verbetert, misschien door een beetje onder druk te zetten, zou het betere resultaten geven. De kamer mag niet te lang in de kamer blijven, anders vervormt deze, 15 minuten is voldoende.

De studie is erg interessant, bedankt!