Ik kom een moeilijkheid tegen die sommige mensen misschien zouden kunnen ervaren.
Ik wil graag de baan van de waterstraal in de tank bestuderen tijdens de rotatie van het mondstuk en de waskop (zie bijlage).
Welke methode(n) raden jullie mij aan?
Tot nu toe kan ik gemakkelijk de roterende bewegingen maken, maar hoe kan ik de doorgangspunten van de waterstraal op de tank "registreren"? Ter info, ik werk aan SolidWorks 2014 met een Premium-licentie.
Bij voorbaat dank aan jullie allemaal. Heb een goed einde van de dag.
Ik zie niet echt een tool die je kan helpen, maar er is misschien een truc te vinden!
Een paar vragen al: zijn deze rotaties op lineaire snelheid? Zijn ze gesynchroniseerd? Gaat uw nozzle rotatie heen en weer tijdens een continue rotatie van de kop, of draait deze nozzle eindeloos?
Een truc zou kunnen zijn om een volume te tekenen dat een beweging van het mondstuk voorstelt, en dit te herhalen door te draaien, zodat u kunt zien na hoeveel iteraties het oppervlak van de tank volledig is "aangeraakt".
Nee, je hoeft geen rekening te houden met de kinetische kracht die de baan vervormt. We zullen ervan uitgaan dat de straal recht is en niet vervormd, het zal al niet slecht zijn!
Ik heb geprobeerd materiaal aan elk uiteinde van de straal te verwijderen om de tank te "perforeren", maar er was geen mogelijkheid om de impactpunten vast te leggen.
De snelheden zijn constant voor de twee rotaties en niet gesynchroniseerd (de ene draait met 30 tpm en de andere met 20 tpm om een idee te geven). De nozzle draait eindeloos rond en is afhankelijk van de rotatie van de kop.
Het idee om de straal weer te geven en deze door rotatie te herhalen kan interessant zijn, in ieder geval om de inslagpunten te materialiseren.
Om alleen een curve te hebben met de inslagpunten op de tank, ik weet het niet. Aan de andere kant weet ik op CATIA dat het mogelijk is om een volume op te nemen dat overeenkomt met de beweging van de onderdelen. Ik denk dat er een equivalent in de motie moet zitten.
Door de cilinder te modelleren die overeenkomt met de waterstraal (de lengte zou de lengte zijn tot waar de straal als effectief kan worden beschouwd), kunnen we deze vervolgens de rotatiesnelheden van de kop en de sproeier geven (en eventueel de longitudinale verplaatsing van de kop als dit het geval is). Hieruit kunnen we het volume genereren dat door de waterstraal wordt geveegd voor een tijd t.
Het is dan voldoende om dit volume te beperken tot de diameter van de tank. Het buitenoppervlak komt dan overeen met het oppervlak dat door de waterstraal op de muur wordt geveegd.
Chamade, ik begrijp het principe dat je geeft over Catia, ik weet niet of het haalbaar is op SolidWorks. Maar het idee is precies wat ik wil doen!
Stefbeno, het traject wordt gemodelleerd via de bewegingsstudie waarbij ik de waarden van de rotatiesnelheden van het mondstuk en de kop geef. Na het overschakelen naar volumescanning tijdens een bewegingsstudie... Dit is waar het rommelig wordt!
Hallo, ik denk niet dat het mogelijk is om van beweging naar een veegbeweging te gaan, zoals ik hierboven al zei, je zult een 3D-curve moeten doorlopen die wordt aangedreven door een vergelijking... Een voorbeeld. . http://www.dailymotion.com/video/xcqfel_solidworks-3d-curve-equation-driven_auto
U kunt Flow-simulatie vergeten omdat het niet mogelijk is om een flow van een vrije straal te simuleren. Aan de andere kant, heb je het geprobeerd met het hulpprogramma Axemble DriveWorks? Het resultaat houdt geen rekening met de vervorming van de straal bij het raken van een oppervlak, maar u zult het volume door uw straal laten vegen.
De bediening is eenvoudig, u geeft de bewegingen op (nozzle rotatie, kop rotatie), het tijdsinterval en driveworks creëert een volume op elke positie
Bijgevoegd is een screenshot van een studie van een beweging van een onderdeel
Dit is een vergissing van mijn kant! Ik heb ook meteen een e-mail gestuurd om het te melden en mijn stommiteit te annuleren om het beste antwoord aan de juiste persoon te geven!
Omwille van een technisch probleem kunnen we het antwoord van @y.pacquelet niet als een beter antwoord markeren. Aan de andere kant ga ik de punten handmatig aan je toewijzen.