Hallo
Ik ben nog een beginner als het gaat om simulatie en ik wil een statische studie doen aan het chassis van mijn robot om er zeker van te zijn dat het robuust is, in het begin zijn er roze en groene stippen, ik begreep niet wat de groene stippen zijn.
Mijn tweede vraag is dat ik het moeilijk vind om vaste geometrie te definiëren.
Bij voorbaat dank voor uw hulp .
capture.png
Goedenavond Senda
De roze of groene stippen geven aan dat ze overeenkomen met de verbindingsknooppunten en het geeft ook aan dat u een simulatie wilt doen in de "straal"-modus.
Kortom
- Pink dot (magenta) verbindingen verbinden twee of meer balkleden
- De groene puntverbindingen zijn verbonden met slechts één staaf en dus losgekoppeld (niet relationeel) van de andere liggers.
Ik raad je niet aan om een beam simulatie te doen, maar liever een shell (volume) simulatie. Het is moeilijk uit te leggen waarom, omdat het vrij technisch is.
Ik heb mezelf de volgende beestachtige regel gesteld: "elk profiel (IPN, UPN, buis, of vierkante of rechthoekige buis) dat kleiner is dan 300 mm, behandel ik als een schaal".
Je zult ook de vervormingen van je verschillende profielen veel beter zien.
Een kleine tip: als we RDM doen, hebben we het over een straal, ook al is het een kleine IPN. In solidworks wordt de balkmodus niet gebruikt, bijvoorbeeld voor mechanisch gelaste frames
Vriendelijke groeten
3 likes
Hallo
In theorie, aangezien dit frame alleen uit leden bestaat, zou een straalsimulatie heel geschikt zijn. Op voorwaarde echter dat aan bepaalde criteria wordt voldaan. In het bijzonder moeten alle neutrale vezels van hetzelfde vlak elkaar kruisen (dus geen groene stippen). Aan de andere kant is de straalbenadering alleen geldig als de doorsnede klein is in verhouding tot de lengte. Over het algemeen wordt aangenomen dat de lengte ten minste 4 keer de doorsnede moet zijn (dus inderdaad, een IPE 100 van 300 mm lang voldoet bijvoorbeeld niet aan dit criterium).
Een vereenvoudiging in de schil maakt het mogelijk om jezelf te bevrijden van deze beperkingen. Elementen zoals plaatwerk (vloer, wapeningen, enz.) kunnen ook in het model worden geïntegreerd. Dit is echter nog geen volumestudie als zodanig, aangezien de diktes alleen zijn vervangen door oppervlakken.
3 likes
Hallo chamade
Dank u voor deze verduidelijkingen en uw opmerking over het volume. Ik heb me inderdaad slecht uitgedrukt tussen schaal- en volume-elementen omdat het mij leek dat er profielen waren die aan deze criteria voldeden. Hoe dan ook, bedankt voor je opmerking.
Voortzetten! Ik denk vooral dat er in het Sendahajamor model verbindingsfouten zijn die zeker te wijten zijn aan een spel of zelfs overmatig spel.
Inderdaad, sommige links verschijnen in het groen terwijl ze in magenta zouden moeten zijn (als ik de afbeelding goed begrijp, die niet erg groot is).
De diameter van de bol kan onder andere worden gewijzigd om de verbinding te verbeteren (in verbindingsgroep (behandelen als een verbinding voor een speling kleiner dan)
Het lijkt een assemblage te zijn van een aluminium profiel zoals Bosch Rexroth
Het lijkt mij ook dat de platen voor het bevestigen van het frame in de grond of bevestiging op een ander onbekend element ontbreken. Er is ook een gebrek aan wapeningsplooien, of zelfs verstevigingen (vanwege de offset-belastingen)
Kort! Kort!
Sendahajamor zou ons zijn gebouw moeten plaatsen, zodat we betere informatie kunnen geven, want ik heb het gevoel dat er andere vragen zullen zijn: tijdens het netwerken en de uitvoering van het onderzoek. Omdat het een frame is voor een robot, betekent dit dat er verschillende externe belastingen zullen zijn die niet in het frame zitten.
Ik heb het gevoel dat we veel plezier gaan hebben :-)
3 likes
Hallo, Bedankt voor uw antwoorden.
In feite heb ik twee mechanisch gelaste structuren in roestvrij staal gemaakt:
1- De profielen zijn 202*20*1.2 vierkante buizen
2-20 * 1.2 hoek ijzers
Daarom zijn er groene stippen die volgens mij de verbinding tussen de twee structuren weergeven.
Mijn robot is mobiel, hij heeft tweewielaandrijving en een rol.
Hallo Sendahajamor
202 mm is erg klein, nietwaar??? Het is een typefout! huh zegt! 20x20x1.2
Als curiositeit:
- Wat is het gewicht van uw robot
- Wat is het laadgewicht aan het einde van de arm.
- Wat is de offset in cm van de last wanneer de arm zich in de maximaal uitgestrekte positie bevindt (het verst van het midden van de basis van de robot)
- Waar staan je wielen (dit kunnen we afleiden uit de vorm van je frame)
Vertel ons ook of we je topic kunnen sluiten :-)
Geniet van WE
Hallo
Haha ja een typefout 20 en niet 202.
Het gewicht van de robot is 40Kg, twee aandrijfwielen achter en een rol voor.
Nee, het is niet omheind
Hallo Sendahajamor
Geweldig :-) hihihi
Goed! Heb je rekening gehouden met de belasting op afstand aan het einde van de arm van de robot, want met de hefboomwerking verandert het resultaat van de simulatie behoorlijk. Het centreren van het zwaartepunt van de robot met de arm volledig ingeklapt is de basis van de simu.
En dan heb ik het nog niet eens over het risico van omvallen van het statief :-)
Hoe kunnen we je helpen, aangezien je bericht niet gesloten is.
Vriendelijke groeten