Hallo meneer Zozo
1/ Misschien was ik niet precies met mijn vraag!
In de eerste stap wordt het doel bepaald van de MAX-spanning in deze 3 lichamen (hoofdkrukasas/webben/krukpen). Bijgevoegd vindt u meer details over de definities van deze 3 organen. Voor de goede orde, de 3 carrosserieën zijn aan elkaar gelast (daarom gebruik ik geen draaipunt- of lagerbelastingsbeperkingen, asconnectoren...
Vervolgens bereken ik de spanning in de lasnaden aan de hand van de 3 Von Mises MAX-waarden verkregen (door SolidWorks) op deze 3 lichamen van mijn model. Ik was genoodzaakt om deze methode te doorlopen omdat SolidWorks het niet mogelijk maakt om een spanningsberekening uit te voeren, met inachtneming van de gegeven norm, op deze lasnaden. Daarom modelleer ik geen lasnaden!
Om veel eenvoudiger en sneller te zijn (12 simulaties om te doen: de belastingen worden elke 30° gedraaid om alle mogelijkheden te overwegen), heb ik geprobeerd mijn straaldeel te modelleren. Maar het probleem met deze modellering (in balken), ik kan geen vermoeidheidstest uitvoeren.
2/ Ik krijg niet hetzelfde resultaat als jij! Ik zie niet in hoe je de Von Mises-waarde van 64 MPa hebt gekregen zonder een abnormale stressconcentratie terwijl je dezelfde belasting en verplaatsingen hebt opgelegd!? Kunt u mij vertellen welke waarden u voor de MIN-elementgrootte en de MAX-elementgrootte hebt genomen?
Heb je geprobeerd de mesh nog verder te verfijnen om te zien of de MAX-waarde van Von Mises convergeert of divergeert? We kunnen niet uit een enkele berekening (zelfs niet met een enkele fijne mazen) concluderen of er inderdaad singulariteiten van beperkingen zijn of niet!
-> Het gereedschap "stressgevoelige punten" geeft aan dat er stressgevoelige punten zijn (bijlage)!
In mijn geval, en met een fijne mazen, krijg ik een waarde die varieert tussen 64-77 MPa, ver van de 64 MPa die je hebt verkregen:
- 67 MPa voor een maaswijdte (MAX elementgrootte = 10 mm en MIN elementgrootte = 2 mm).
- 77 MPa voor een maas (MAX elementgrootte = 5 mm en MIN elementgrootte = 1 mm).
- 68,8 MPa voor een maaswijdte (MAX elementgrootte = 2 mm en MIN elementgrootte = 0,4 mm).
Bovendien, als ik de maas bij de beperkingsgevoelige stops probeer te verfijnen, krijg ik stresswaarden die beginnen te divergeren (zie bijlage). Dit is normaal!
Ik kom terug op mijn vragen:
-Is er een methode voor dit soort "stressgevoelige punten" problemen?
-Ik wil stoppen bij welke maasgrootte om een redelijk resultaat te zien ? En waarom?
Vriendelijke groeten.
points_sensibles_de_contrainte.pdf