Hallo
Ik ben bezig met het simuleren van een hydraulische turbinerotor in SolidWorks, maar ik heb een probleem met de opgelegde verplaatsingen dat mijn resultaten vertekent.
Ik kan het model niet delen, maar hier is een overzicht van het probleem.
De uitdaging is om de werking van de vloeistof op de rotorbladen te simuleren. Om dit te doen, bepaal ik een druk die op de messen moet worden uitgeoefend en die het gewenste koppel genereert. Alleen de messen die naar het inlaatgebied zijn gericht, worden onder druk gezet. De rotor wordt ondersteund door 2 zelfuitlijnende lagersteunen.
Mijn probleem ligt in de opgelegde verplaatsing om de rotatie te blokkeren. De enige oplossing die ik heb gevonden is om de rotatie van het cilindrische vlak waarop de flexibele koppeling is gemonteerd te blokkeren, maar dit belemmert ook de radiale verplaatsingen en de uitlijning van de as. Het cilindrische vlak van de koppeling wordt in dit geval beschouwd als een in rotatie geblokkeerde schuif, die helemaal niet overeenkomt met de werkelijkheid (het uiteinde van de as die de koppeling draagt is vrij). Het vereenvoudigde model illustreert het probleem goed.
Weet u een manier om de draaiende as "ten opzichte van zichzelf" te vergrendelen, d.w.z. door de vrijheidsgraden in het radiale vlak en bij de uitlijning van de as te behouden? Of zie je een andere manier om mijn probleem te simuleren?
Het is uiteraard niet mogelijk om een weerstandskoppel toe te passen dat overeenkomt met het koppel dat wordt gegenereerd door de druk op de messen (zelfs met 2 identieke tegengestelde koppels kan SW niet berekenen).
Bij voorbaat dank voor uw ideeën en suggesties.
Ik voeg het vereenvoudigde sjabloon toe.
rotor_shematise.sldprt