STATISCHE SIMULATIE - Ankerbout

Hallo

Ik voer een statische simulatie uit van een metalen structuur in S355. Ik wil de krachten in de connectoren (ankerbouten) krijgen

Deze structuur is gelast aan een vierkante zool van 25 mm dikte . Deze zool is via ankerbouten aan de grond gezadeld.

Om de berekening gemakkelijker te maken, heb ik mijn structuur 300 mm boven de grond gesneden, een markering in het midden aangebracht en vervolgens op afstand een belasting/massa toegepast door de markering en het bovenvlak (snede) van mijn structuur te selecteren om mijn belastingsgeval gelijkmatig te verdelen.

Voor de ankerbouten zijn er 4 van. Ik heb de virtuele muurfunctie gebruikt om deze bouten te maken.

Zodra de berekening is gestart, krijg ik mijn krachten in mijn ankerstangen, maar volgens mijn logica zouden twee van mijn staven aan dezelfde axiale krachten moeten worden onderworpen, maar dit is niet het geval.

Hebben jullie een idee voor mijn probleem?

Bij voorbaat dank.

1 like

Hallo

Kunt u foto's plaatsen van uw kamer en uw simulatie, met name de parameters en het laden op afstand. 

Zonder meer informatie is het onmogelijk om iets te zeggen: vooral in simulatie waar de parameters zeer structurerend zijn

Geef ook aan welke versie u gebruikt

Vriendelijke groeten

2 likes

Hallo

Hier is een afbeelding van mijn simulatie bijgevoegd.

Ik gebruik Soliworks 2020 SP0.1.

Opladen op afstand: 

Op X: 10271 N

Op Y: - 7828N

Moment op Z: -109438 N.m

Als je een artikel nodig hebt, aarzel dan niet.

Vriendelijke groeten

capture_part.png

Hallo

Ik denk dat je je model een beetje te veel hebt vereenvoudigd om een representatieve simulatie te hebben.

Hij denkt dat de externe massabelasting veel te laag is om de werkelijkheid weer te geven, tenzij uw kamer aan de muur is gemonteerd en de hoofdbelasting laag is.
Bevestig mij bovendien dat je niet alleen de randen hebt genomen om de grond van een afstand te bevestigen. De weerstandsovershoots op het vel van je dodecadon lijken hierop te wijzen. Het zou beter zijn om bredere ruimtes te creëren met binnenscheidslijnen naar het volume.

Ik zie het gevoel van zwaartekracht niet, wat verplicht is voor opladen op afstand.

Hoe dan ook, laten we teruggaan naar onze schapen en de uien die ze houden.

Ik neem aan dat je alleen geïnteresseerd bent in ankerbouten.

Het eerste dat u moet doen, is een veel fijnere maas maken
Controleer of u de bouten hebt voorgespannen

Als uw onderdeel op de zoolplaat is gelast, plaats deze dan voor de simulatie van de radii buiten die de lassen zullen vertegenwoordigen. Dit zal alle of een deel van de spanning in de hoeken en de vervormingen van de zool wegnemen, omdat we kunnen zien dat  de achterste bouten onbelast lijken, wat merkwaardig is.

Kijk naar uw simulatie in sectie om dit in resultaten te doen, klik op resultaat en selecteer "ontwerp dissectie" en daar ziet u de meest belaste gebieden in de diepte.
U kunt de schuifregelaar gebruiken om te moduleren om de meest of minst belaste gebieden te zien.

Want vaak heb je oppervlaktespanningen die niet meer dan één mm diep zijn.
Hoe dieper het rood is, hoe meer het zuigt.  ;-)

Eén regel: raak niet te veel in paniek als je rood ziet en laat de baas nooit ruwe resultaten met  rood zien.

Vergeet ook niet in de resultaten van de gevraagde de veiligheidsfactor , want voor uw toepassing is deze het belangrijkst als u de hut niet op het hoofd van de hond wilt ontvangen.

Zodra deze operaties zijn voltooid, zullen we zien voor de rest ;-)

Vriendelijke groeten.

PS: Ik hoop dat ik je niet te veel door elkaar schud met mijn opmerkingen ;-)
Ik ken je niet!  ;-)
Maar weet dat ik welwillend ben, zelfs als ik vermijd om dingen voorbij te laten gaan door niet te reageren op het absolute minimum van het verzoek. We zitten tenslotte tussen PRO's in.

3 likes

Hallo

Bedankt dat je de tijd hebt genomen om mijn probleem te beantwoorden.

Mijn structuur staat vast aan de grond. Ik bevestig dat ik het gezicht heb geselecteerd en niet de rand.

Dat klopt, ik heb de zwaartekracht niet geplaatst, ik heb de krachtweging op de Y-as toegepast.

Ik heb geen voorspanningen aangebracht in de ankerbouten, omdat dat in mijn geval blijkbaar niet nodig was.

Ik begin de berekening nu met:

Een dunner gaas, evenals een afschuining om de las te symboliseren, en toen voegde ik zwaartekracht toe.

Ik volg uw advies, ik voeg een minimaal aanhaalmoment toe aan mijn ankerbouten .

PS: Helemaal niet, ik luister naar je waardevolle advies. Heb je helemaal gelijk;)

2 likes

Resultaat van de berekening:

De krachten in de ankerbouten zijn nagenoeg gelijk. 

Je hebt mijn probleem opgelost, bedankt daarvoor!

Laatste kleine vraag: 

De ankerbout heeft twee soorten verbindingen: stijf of gedistribueerd. In welk geval gebruiken we het een of het ander?

076319-part-statique_1-connecteur-5_ok.csv
1 like

Nu hoef je alleen nog maar de discussie te sluiten

Het antwoord selecteren dat uw vraag heeft opgelost

@+

2 likes

Hello@rmyat

U verwijst hier naar een noviteit van de twintig-twintig.

Gedistribueerde koppeling zorgt ervoor dat de vlakken die aan de pen- en boutconnectoren zijn bevestigd, kromtrekken, wat resulteert in een realistischere weergave van het gedrag van een connector. Gedistribueerde koppeling voor assen en bouten is alleen beschikbaar voor lineaire statische studies. (bron: Solidworks)

Met andere woorden! Wanneer twee delen met elkaar worden verbonden, hier een bout in contact met een onderdeel, is er een soort kruip die microscopisch slippen veroorzaakt: aangezien het twee afzonderlijke meesters zijn, molecuul gesproken , als we bedenken dat de twee assemblages volledig stijf zijn, dan is er geen vervorming tussen de knooppunten van het onderdeel en de bout, omdat het is alsof je een enkel onderdeel hebt. Met deze nieuwe functie is het mogelijk om de vervormingen te zien die optreden bij de laatste knopen in contact met de bout en het werkstuk. In theorie zou je op een enkele bout het allereerste begin van het losraken kunnen zien.

Deze functie bestond al, maar alleen voor opladen op afstand.

Vriendelijke groeten

PS: Als we je probleem hebben opgelost kun je het onderwerp sluiten

3 likes

Nogmaals bedankt voor je geweldige hulp.

Fijne dag

Vriendelijke groeten.