Statische simulatie: verkrijgen van verplaatsingen als gevolg van elastische en plastische vervormingen

Hallo

Na een aantal zoektochten ontdekte ik dit forum dat mij misschien kan helpen:

In de statische simulatie op SW oefen ik een kracht uit op een assemblage. Ik heb elastische EN plastische vervorming.

Ik heb mijn verplaatsingspad gecreëerd en ik krijg een "globale" verplaatsing. Ik zou echter graag in staat zijn om deze verplaatsing in twee delen op te splitsen: het deel dat het gevolg is van elastische vervorming (en daarom terugkeert naar 0 zodra de kracht wordt opgeheven), en het deel dat het gevolg is van plastische vervorming. Idealiter zou ik ook in staat zijn om een verplaatsingsspoor weer te geven nadat de inspanning is geannuleerd, en daarom de verplaatsingen te visualiseren nadat de inspanning is teruggekeerd naar 0, om een voor/na te doen.

Ik dank bij voorbaat iedereen die de tijd zal nemen om mij te helpen, ik hoop dat mijn vraag duidelijk genoeg is!

Fijne dag:)

Hallo

Welke simulatieversie heb je?

Voor Solidworks premium en Standard Simulation is er alleen lineaire statica. Verder zijn de resultaten verkeerd...

uit het geheugen, van Simulation pro. Er is een niet-lineaire statische module

Hallo

Ik zit momenteel alleen in de standaardsimulatie. Maar morgen ontvangen we een premium licentie juist om goede resultaten te hebben zodra de elastische limiet van het materiaal wordt overschreden. (Ik denk dat je Simul Pro en Premium door elkaar haalt, waarbij Premium het maximum is)

Maar in ieder geval zou ik graag de resultaten willen kunnen vergelijken die zijn verkregen tussen lineaire statica (standaardsimulatie) en niet-lineaire statica (premiumsimulatie).

Bedankt voor je snelle reactie!

Hallo Mezlo4763 zei:

Ik denk niet dat Icome verwarrend is, want de namen in SW zijn absurd.

Ik heb bijvoorbeeld de premium-versie met CAD en statische simulatie.

Om de versie met dynamische simulatie te krijgen, zou ik moeten overschakelen naar de PRO-versie.

Solidworks gebruikt het woord "premium" verschillende keren om naar verschillende realiteiten te verwijzen, vandaar de indruk van verwarring.

@tous als je op een dag een beetje plezier wilt hebben, neem dan de basis SW-verkoper (een nieuwe is nog grappiger) en laat je de verschillen uitleggen tussen de premie die niet de premie van de premie is, waar hij het over heeft, wanneer hij het heeft over de premie (aspirine niet meegeleverd).

Fijne dag premium rush van de dag

2 likes

Hallo

ahah oké, ik zal er nota van nemen ;)

Maar ik heb net gecontroleerd dat we de niet-lineaire statische optie zullen hebben (we kopen de licentie alleen voor dat....)

Bedankt

Hallo

Ik bezoek het onderwerp opnieuw, het is me nog steeds niet gelukt om alleen de plastische vervormingen te krijgen nadat ik de kracht tijdens mijn simulatie weer op 0 heb gezet.

Bij voorbaat dank:)

Hallo Mezlo4763 zei:

Ik heb de indruk dat er een grote verwarring van woordenschat is (of anders heb ik nooit iets begrepen en vanaf het begin tot de simulatie, wat mogelijk is).

Laat het me uitleggen! ;-)

Simulatie met Solidworks gebeurt alleen in het elastische domein en nooit in het plastic domein.

Om het eens te worden over de woordenschat, is het noodzakelijk om te weten dat plastic betekent dat er een definitieve vervorming van het materiaal is opgetreden: zoals wanneer we een plaatwerk hebben gebogen, wanneer we een stempel hebben uitgevoerd.

Het criterium van ruïne kan niet worden bepaald, aangezien de vloeigrens Re de ultieme limiet is die niet mag worden overschreden. (Kijk maar naar de variaties in de resultaten in de breuktests op onderdelen die geen monsters zijn.)

De werkelijk ervaren spanningen kunnen echter hoger zijn dan de berekende spanning , met name als gevolg van spanningsconcentraties (inkepingen, gaten, afschuiningen, filets, enz.).

Zoals eerder vermeld, is de vloeigrens (R) vaak een uiterste limiet die niet mag worden overschreden voor onderdelen die in gebruik zijn. De werkelijke spanning op de onderdelen kan echter hoger zijn dan de berekende spanning; Tijdens het gebruik kan de kracht inderdaad hoger zijn dan verwacht, en wat de onderdelen betreft, leiden variaties in vorm (inkepingen, gaten, filets, enz.) tot spanningsconcentraties. In alle gevallen moet de nominale spanning, indien deze overeenkomt met een toestand van statisch evenwicht, onder de vloeigrens blijven.

Om met deze onvoorziene verschijnselen rekening te houden, wordt een praktische grenswaarde Rp gebruikt, die lager is dan Re. Om tot een correcte waarde te komen moet er gebruik gemaakt worden van een veiligheidsfactor (S). Afhankelijk van het toepassingsgebied van het onderdeel wordt de Re daarom gedeeld door S.

Als de vloeigrens met de veiligheidsfactor wordt overschreden, wordt het systeem als defect beschouwd en is dit op de een of andere manier het criterium voor falen.

Vriendelijke groeten

2 likes

Hallo

Het is ook heel goed mogelijk dat ik het ben die er niets van begrijpt;)

Ik ben het in ieder geval met je eens over de term plastische vervorming.

Echter, in wat nu het premium  simulatiepakket wordt genoemd (volgens mijn verkoper haha), kun je niet-lineaire statische simulatie doen. Ik begrijp hieruit dat we op zoek zijn naar de elastische limiet Re, toch?

Voor de rest van je antwoord: mijn product dat ik wil simuleren wordt maar één keer gebruikt, op een statische testbank. En om mijn test te valideren, heb ik het recht om plastische vervorming te hebben. Meten op het punt waar de kracht wordt uitgeoefend, moet ik na terugkeer naar nul een verplaatsing hebben die minder is dan 25% van de maximale verplaatsing die tijdens de test is waargenomen.

Voorbeeld: op mijn testbank pas ik mijn inspanning toe. Ik meet een verplaatsing van 10 mm, dan kom ik terug op nul kracht maar ik kom pas terug op 2 mm vanaf het startpunt.

Ik had dus inderdaad plastische vervorming, maar mijn test is gevalideerd omdat 2 mm 20% van de totale gemeten verplaatsing vertegenwoordigt.

Dus wat ik met simulatie wil zien, is deze verschuiving naar het punt van toepassing wanneer mijn inspanning wordt geannuleerd.

Ziezo, misschien zink ik :p

Dank je wel:)

Goedenavond

Nee, je zinkt niet omdat we op dit forum zijn om elkaar te helpen.

We zijn cool om te voorkomen dat je  op de een of andere manier zinkt.

Ik zie waar de mogelijke verwarring zit, maar ik moet een antwoord voor je voorbereiden, want het is niet gemakkelijk.

In de tussentijd, wat ik begrijp, is dat je in je test een deel van het geheel hebt dat vervormt voorbij het elastiek (in het plastic gaat), terwijl een ander deel dat in het elastische domein is gebleven, terugkeert naar zijn oorspronkelijke vorm.

Meestal plaats je een buis in een muur die onder zijn eigen gewicht lichtjes buigt afhankelijk van de lengte. Maar een bullebak is er niet en hangt aan de buis die vierkant buigt.

Als je de film in slow motion  (OP slowmotion) bekijkt, zul je zien dat de buis kromt totdat je het maximale concentratiepunt dicht bij de muur overschrijdt.
Als de bullebak weg is, zie je dat de buis kort na de fatale 90°-vouw weer terugkwam. Dit betekent dat u mogelijk een gelokaliseerde en min of meer significante plastische misvorming heeft. En tegelijkertijd een ander deel dat strikt in het elastische domein blijft en terugkeert naar zijn oorspronkelijke vorm.

Het is vanuit dit oogpunt dat we moeten begrijpen waarom  we ons beroepen op niet-lineariteit :-)

Altijd als ik je probleem begrijp ;-)  ;-)     Als je schrijft (( Ik heb het recht om plastische vervorming te hebben. Meten op het punt waar de kracht wordt uitgeoefend, moet ik na terugkeer naar nul een verplaatsing hebben die minder is dan 25% van de maximale verplaatsing die tijdens de test is waargenomen.  Dit betekent dat als ik het voorbeeld van de buis neem: je recht zou hebben op een permanente vervorming van 6% op wandniveau en dat de rest van de buis zijn vorm terugkrijgt bij natuurlijke buiging onder zijn eigen natuurlijke gewicht. Het enige probleem is dat je onderdeel gedeeltelijk of volledig is verknoeid in die zin dat je de volgende keer dat je het probeert, een nieuwe plastische vervorming zult hebben en waarvan we hopen dat het onder controle zal zijn, anders ga je regelrecht naar de totale ondergang.

Ik ben er goed! Hein zeggen ;-)

Vriendelijke groeten

Goedenavond

Ik zal proberen het u eenvoudig uit te leggen zonder een lezing over het onderwerp te geven.
Cursief weergegeven tekstgedeelten die voor het grootste deel in de SW-help zijn gekopieerd, de citaten zijn daaruit overgenomen, tenzij anders aangegeven. Ik knip delen van zinnen om de tekst in te korten en samenhangend te maken.

In een paar woorden: Niet-lineair betekent niet dat je je in het plastische veld begeeft.

Dit is mogelijk het gebied van "mogelijke verwarring" tussen lineaire, niet-lineaire en plastische vervorming.
Dit betekent dat u nooit in staat zult zijn om een plastische vervorming te reproduceren door middel van simulatie - zelfs als deze niet-lineair is - althans niet met de SolidWorks-simulatiemodules, ongeacht het standaard- of professionele niveau.

Om dit te begrijpen, moeten we uitgaan van een definitie van niet-lineair.

Het verschil tussen de twee mogelijkheden wordt weergegeven in dit eenvoudige diagram

Citaat:  Lineaire statische analyse daarentegen gaat ervan uit dat de relatie tussen belastingen en de geïnduceerde respons lineair is. Als we bijvoorbeeld de intensiteit van de belastingen verdubbelen, is de geïnduceerde respons lineair. Voorbeeld: als je de intensiteit van de belastingen verdubbelt, wordt de respons (verplaatsingen, vervormingen, spanningen, reactiekrachten, etc.) ook verdubbeld.

Lineaire analyse is gebaseerd op statische en lineariteitsaannames en is daarom geldig zolang deze aannames geldig zijn. Wanneer een (of meer) van deze aannames niet langer waar is, produceert lineaire analyse foutieve voorspellingen en moeten niet-lineaire analyses worden gebruikt om niet-lineariteiten te modelleren.

....... De rest en het volledige voorstel zijn te lezen in het bijgevoegde PDF-document. ....

Om voorlopig af te sluiten over de keuze van deze of gene versie, kunnen we eraan herinneren dat het eerste niveau van de versie die in samenhang met de standaardversie wordt geleverd, alleen lineaire simulatie toestaat.
Als je niet-lineaire statische simulaties wilt doen, heb je de PRO-versie nodig.

Vriendelijke groeten

statique_lineaire_ou_non_lineaire.pdf