Hallo Mezlo4763 zei:
Ik heb de indruk dat er een grote verwarring van woordenschat is (of anders heb ik nooit iets begrepen en vanaf het begin tot de simulatie, wat mogelijk is).
Laat het me uitleggen! ;-)
Simulatie met Solidworks gebeurt alleen in het elastische domein en nooit in het plastic domein.
Om het eens te worden over de woordenschat, is het noodzakelijk om te weten dat plastic betekent dat er een definitieve vervorming van het materiaal is opgetreden: zoals wanneer we een plaatwerk hebben gebogen, wanneer we een stempel hebben uitgevoerd.
Het criterium van ruïne kan niet worden bepaald, aangezien de vloeigrens Re de ultieme limiet is die niet mag worden overschreden. (Kijk maar naar de variaties in de resultaten in de breuktests op onderdelen die geen monsters zijn.)
De werkelijk ervaren spanningen kunnen echter hoger zijn dan de berekende spanning , met name als gevolg van spanningsconcentraties (inkepingen, gaten, afschuiningen, filets, enz.).
Zoals eerder vermeld, is de vloeigrens (R) vaak een uiterste limiet die niet mag worden overschreden voor onderdelen die in gebruik zijn. De werkelijke spanning op de onderdelen kan echter hoger zijn dan de berekende spanning; Tijdens het gebruik kan de kracht inderdaad hoger zijn dan verwacht, en wat de onderdelen betreft, leiden variaties in vorm (inkepingen, gaten, filets, enz.) tot spanningsconcentraties. In alle gevallen moet de nominale spanning, indien deze overeenkomt met een toestand van statisch evenwicht, onder de vloeigrens blijven.
Om met deze onvoorziene verschijnselen rekening te houden, wordt een praktische grenswaarde Rp gebruikt, die lager is dan Re. Om tot een correcte waarde te komen moet er gebruik gemaakt worden van een veiligheidsfactor (S). Afhankelijk van het toepassingsgebied van het onderdeel wordt de Re daarom gedeeld door S.
Als de vloeigrens met de veiligheidsfactor wordt overschreden, wordt het systeem als defect beschouwd en is dit op de een of andere manier het criterium voor falen.
Vriendelijke groeten