Hallo
Voor toekomstige tests zou ik graag mijn boor met een tand willen kunnen balanceren...
Is er een oplossing beschikbaar in SolidWorks of is er een alternatief voor mijn probleem?
Bedankt
Hallo
Voor toekomstige tests zou ik graag mijn boor met een tand willen kunnen balanceren...
Is er een oplossing beschikbaar in SolidWorks of is er een alternatief voor mijn probleem?
Bedankt
Hallo @ygoyard
Ik heet je van harte welkom op het forum.
Ik hoop dat we je kunnen helpen bij het oplossen van een aantal problemen, maar ook dat we kunnen profiteren van je kennis en ervaring.
Voor uw vraag, dit is niet mogelijk op een eenvoudige manier, noch naar mijn bescheiden mening, zelfs niet met de PRO-simulatiemodule waarmee u dynamiek, trillingssimulaties en al het andere kunt doen!
U moet echter waarschijnlijk uw behoeften herformuleren omdat iets me dwars zit, zodat ik u goed begrijp.
Als ik je probleem begrijp, heb je een braamtand die, als hij heel snel wordt gedraaid, uiteindelijk trillingen zal veroorzaken. (het hangt allemaal af van de kwaliteit van de spindel).
Dus om in evenwicht te zijn, moet je een massa aan de andere kant van de rotatie-as plaatsen.
Met Solidworks is het gemakkelijk om de massa van de tand en het zwaartepunt te kennen.
Het enige wat je dus hoeft te doen is een massa creëren waarmee je kunt balanceren.
Deze massa kan niet in dezelfde positie zijn als de tand of dezelfde vorm hebben, anders zou het een tweetandige braam zijn of zou er een botsing zijn.
Maak dus een iets groter (zwaarder) object dat je in de tandsteun gaat plaatsen.
ook hier kun je elk object definiëren door de positie van zijn zwaartepunt ten opzichte van de rotatie-as te kennen.
Vervolgens zet je je tand en balansmassa in een ASM, en door naar het zwaartepunt van deze ASM te kijken, zie je of deze perfect in lijn is of niet.
Vriendelijke groeten
Bedankt, voor het antwoord
Ik ga dit allemaal in de gaten houden door te proberen mijn boor een tand aan te passen.
Na voor meer detail zou het meer het verwijderen van materiaal zijn.
Het feit dat het gereedschap slechts één spaangroef heeft, brengt het uit balans en vermindert de levensduur en oppervlakteafwerking op grote zijvlakken.
Vriendelijke groeten
Joh,
Hoi @ygoyard Welkom op het forum
Om de boodschap van @Zozo_mp compleet te maken, denk ik ook dat je moet kijken of je snijder in balans is door door het zwaartepunt te gaan. Ik gebruik één methode, maar er kunnen andere zijn (als je tips hebt, beste community )
Om een CG te maken, moet je deze toevoegen in Evaluate/Mass Properties en je selecteert je onderdeel(en) (vergeet niet om een materiaal in je onderdeel(en) te hebben voor het resultaat). Vervolgens vink je " Create Mass Center Function" aan. Je sluit het venster en je zwaartepunt wordt weergegeven in de constructieboom (onder de naam Center of Mass).
Om het op uw stuk weer te geven, moet de weergaveknop zijn geactiveerd:
Vervolgens voegt u de as van uw doelzwaartepunt toe (uw machine-as)
Ik heb een speciale aardbei gevonden op het net, maar dit is bijvoorbeeld:
Zodra je het zwaartepunt en de as hebt, kun je een sensor toevoegen. Hiermee kunt u automatisch de afstand tussen uw zwaartepunt en uw as meten. Om dit te doen, ga je naar Evalueren/Meten. U selecteert uw zwaartepunt en uw as. Vervolgens klik je op " Maak een sensor aan":
Je vinkt " Normale afstand" aan (niet verplicht, maar je kunt een waarschuwing toevoegen met een marge zoals in mijn voorbeeld):
Nu de sensor is gemaakt, is dit het meest interessante deel.
Uw sensor is zichtbaar in de constructiebalk in de map " sensor ":
U kunt werken met de vorm van uw keuze (gaten en materiaalverwijdering in mijn voorbeeld) om een waarde te vinden die gelijk is aan 0. Normaal gesproken wordt de sensorwaarde bijgewerkt, als deze zich niet vrij voelt om opnieuw op te bouwen met het groene licht.
Hier is mijn resultaat na 2 minuten vallen en opstaan:
++ Nicolaas
Bravo @Nicolas74
Zeker na het tweede frame.
Maar natuurlijk! de sensor! De sensor
Vriendelijke groeten
Hallo @ygoyard ,
Dit @Nicolas74 aanpak op basis van een sensor...
Het is echter noodzakelijk om ervoor te zorgen dat de bewerking die bedoeld is om de frees in evenwicht te brengen, op de juiste plaats wordt uitgevoerd, aangezien er een oneindig aantal vormen en bewerkingsposities zijn om de CdG op de as te plaatsen.
In het geval van de schijfvormige frees van Nicolas74 zou deze " statische " balancering alleen al een redelijk bevredigend resultaat kunnen geven.
Is dit de algemene vorm van je aardbei?
Kun je er op zijn minst een foto van delen?
Om volledig te zijn: naast de " statische " toestand (CdG gelegen op de as), is er een toestand op de traagheidsmatrix van de roterende assemblage, die moeilijker te karakteriseren is (dynamisch balanceren). Dit verklaart waarom er meestal twee extra massa's, of twee materiaalverwijderingen, nodig zijn om de juiste balancering van een elektromotorwiel of rotor te garanderen.
Er is een specifieke toepassing nodig om het dynamische gedrag te simuleren en een balanceringsoplossing te bieden. Misschien met de SolidWorks Motion-module...
Of beter, om een gereedschapsbalanceermachine in de werkplaats te hebben.
Vriendelijke groeten.
Hallo @m_blt,
Bedankt voor deze antwoorden
Vriendelijke groeten
Joh.
Het is blijkbaar een snijder met een kleine diameter. De massa die door de fluit wordt verwijderd is eerder bescheiden, evenals de overeenkomstige offset van de CdG, hooguit een paar 1/10e van een mm...
Waarom is balanceren belangrijk? Een dynamische simulatie zou een idee geven van de krachten die worden gegenereerd in de spindelgeleiding.
En waarom zou je geen frees met twee of drie tanden gebruiken, de axiale symmetrie zorgt natuurlijk voor balans?
Hallo, @m_blt,
Nee, deze aardbeien kunnen Ø12,00 of zelfs Ø14,00 bereiken.
Het balanceren van de gereedschappen wordt gebruikt om een goede oppervlakteafwerking te maken en om de spindel te behouden.
De eentandfrees is een speciale geometrie die voordelen biedt bij het bewerken van bepaalde materialen.