Ik roep de gemeenschap op om me uit de problemen te helpen:
Ik heb een bestand van een 3D-scan. Dit bestand, oorspronkelijk in STL, is door de scanprovider omgezet in een STEP. Het verschijnt natuurlijk als een geïmporteerd volume in de solidworks-boom.
Het spreekt voor zich dat dit volledig onhandige vormen zijn en bovendien gefacetteerd (scan verplicht). Ik probeer een mal te maken waarmee ik deze onderdelen kan reproduceren, maar ik droog volledig op bij het maken van de mal: hoe definieer ik een scheidingslijn zonder op een oppervlak te kunnen leunen? Het projecteren van een schets is misschien mogelijk, maar niet veilig (elk klein gezicht één voor één selecteren?).
Ik weet misschien waar ik mijn scheidingsvlak wil hebben (ik heb een ref-vlak op zijn locatie gemaakt), maar ik weet niet hoe ik het in de vormfuncties moet integreren.
Als iemand een idee heeft, zou het een grote hulp zijn ;).
Ik ken de vormmodule niet, maar als je zegt "De projectie van een schets is misschien mogelijk, maar niet veilig (selecteer elk klein gezicht één voor één?)", ben je dan op zoek naar het silhouet of de kruising met de scheidingslijn?
Voor het snijpunt, in de schets op de scheidingslijn, doe je "kruispuntcurve" (die verborgen is met het gereedschap "entiteiten converteren"), het zou moeten werken.
Ik ga je een snelle feedback geven om te laten zien hoe ik uiteindelijk wegkwam met de functie "combineren".
Het idee is dat ik, gezien het hoofd van het model en de hoeveelheid oppervlakken, mezelf niet één voor één zou kunnen zien nemen om te proberen er iets "glads" uit te krijgen.
Gezien het doel van het product (geen esthetische of mechanische beperkingen) was de overname niet gerechtvaardigd.
Dus ik begon met mijn 3D van de scan (in kamermodus), Maak onmiddellijk een kopie van de hoofdtekst van het volume zonder deze in de ruimte te verplaatsen (we zullen later zien waarom), Ik heb er een lichaam aan toegevoegd dat het lichaam van de mal symboliseert, Vervolgens heb ik de functie "combineren" in de modus "aftrekken" gebruikt om de eerste vingerafdruk te maken. Van daaruit heb ik de 2e helft van het mallichaam gemaakt Dit is waar het kopiëren van het te gieten onderdeel om de hoek komt kijken: bij het gebruik van de functie "combineren" worden de twee gebruikte volumelichamen omgezet in één, ze bestaan niet langer onafhankelijk van elkaar. Om een lichaam te kunnen hergebruiken, is het daarom noodzakelijk om een kopie ervan te plannen vóór het eerste gebruik van "combineren". Het tweede deel van de mal kan dus worden gemaakt met behulp van de kopie van het onderdeel en het 2e matrijslichaam.
Ik zal je de details van de kleine onvermijdelijke herhalingen besparen om ondersnijdingen te voorkomen. Evenals de toevoeging van de injectiekegel.
Door vervolgens de functie "kopieerlichaam" en de functie "combineren" opnieuw te gebruiken, is het gemakkelijk om zeer eenvoudige mallen met verschillende holtes te maken (hier was het een mal voor viskorrels met een zeer specifieke vorm en gepatenteerd, daarom publiceer ik geen foto, vergeef me).
Bedankt allemaal, in ieder geval iedereen.
Ps: we kunnen de uitwisselingen voortzetten als sommigen suggesties of vragen hebben over de procedure die ik heb beschreven.