Solidworks, flexibele assemblage + padbeperking

Hoi allemaal

Ik doe een beroep op jouw ontwerp- en montagekennis voor mijn huidige project op Solidworks.

Voordat u verder leest, opent u het afbeeldingsbestand, het zal enorm helpen om mijn probleem te begrijpen.

Ik probeer erachter te komen hoe ik mijn assemblage kan beperken (en misschien zelfs stroomopwaarts kan parametriseren) zodat de panelen (in blauw op het "zoom" -afbeeldingsbestand) als "flexibel" worden beschouwd en het traject volgen dat wordt weergegeven door de curve (je kunt de curve zien op het "overzicht" -bestand).

Tijdens de kinematica zullen de panelen fasen afwisselen waarin ze volledig vlak zullen zijn, en andere waarin ze zich om het wiel zullen "wikkelen" dat het geheel aandrijft.

Na wat speurwerk op het forum zag ik dat je een sub-assemblage flexibel kon maken, maar geen onderdeel-type component. Dus ik heb mijn subassemblage van geprofileerd paneel enz. gemaakt die ik flexibel maak, maar wanneer ik een trajectbeperking aan de hoekpunten van het paneel wil toevoegen door ze te dwingen de curve te volgen, faalt de beperking op het 2e hoekpunt omdat het duidelijk niet als flexibel wordt beschouwd (Solidworks vraagt me om andere beperkingen te doorbreken en het breekt ze ^^).

Hoe zou jij te werk gaan?

Bedankt voor je hulp

vue_d_ensemble_et_zoom.png

Maak in termen van algemene montage een "herhaling volgens een curve" van het paneel.

Hallo

Ik heb de indruk dat er een misverstand bestaat over het begrip flexibel. Voor sub-assemblies spreken we meer van "flexibele" sub-assemblies. Standaard is een subset "rigide".

Uitleg hieronder:

Solidworks Flexibele Subassemblies Help

1 like

Stefbeno dank u voor uw antwoord,

Helaas lost dit mijn probleem niet op, aangezien het paneel goed wordt herhaald door de curve te volgen, maar het paneel buigt niet... Ik plaats een screenshot die explicieter zal zijn.

Ik wil eigenlijk dat de oranje rand de trajectcurve volgt (in blauw en grijs op de foto). Zoals hierboven vermeld, heeft het een fase waarin de rand een rechte lijn zal zijn (en het platte paneel) en een andere fase waarin de rand een bocht zal zijn (en het paneel zal buigen door zich om het aandrijfwiel te wikkelen)

En inderdaad , PhilippeB, het woord is niet flexibel maar flexibel... Ik heb "flexibel" gecontroleerd in de eigenschappen van de subset, maar ik heb niet de indruk dat het veel verandert.

photo.png

Nu denk ik dat je alleen maar configuraties in de kamer hoeft te maken (recht/gebogen) en de configuratie voor elk exemplaar van de herhaling hoeft te kiezen (waarmee je ook je stap kunt beheren).

2 likes

Hallo @ luol

Ik zie een kleine potentiële tegenstrijdigheid in je eerste tekening. Ik heb het hier over de handgeschreven opmerking {{Verondersteld te zijn vastgeschroefd}}. Als deze twee gebieden aan elkaar worden vastgeschroefd, kan er niets draaien, alles komt vast te zitten.

Met de andere afbeeldingen, en in het bijzonder die van je laatste bericht die veel verhelderender is: we kunnen zeggen dat je probleem eenvoudig op te lossen is.

Beschouw dit gewoon als een touwtje. Er is een functie voor dit doel voorzien in solidworks.

Beschouw je blauwe stuk van de laatste foto maar eens als een schakel, aangezien het blauwe stuk wordt geleid door twee rollen op een kettingbaan. Aan de andere kant moet u in uw plaatwerk een soort soort aanbrengen tussen het blauwe deel stroomopwaarts en het stroomafwaartse deel, aangezien u een glijbaan van enkele centimeters zult hebben tussen de platte randen en die in de bocht. Wees voorzichtig, de zijkant kan niet recht maar gebogen zijn.

Vanuit mijn oogpunt moet je een ketting ontwikkelen waarvan de articulatie in het midden van de twee rollen zit en dat is alles.
Simpel en vooral mechanisch omdat dit ding heel lang moet draaien. Kijk naar wat roltrappen doen, als je het bij je in de buurt hebt of put uit je geheugen ;-)

Ik hoop dat ik duidelijk ben ;-) ;-)

Vriendelijke groeten

3 likes

Zozo_mp,  Stefbeno dank u voor uw antwoorden,

Zozo Ik ben het met je eens, maar deze oplossing bestaat al (helaas kan ik niet meer zeggen, hoewel je me al goed geïnformeerd lijkt te zijn over het onderwerp). Ik ben het eens met je andere opmerkingen, ik zit echt in de studiefase en de uiteindelijke oplossing zal inderdaad verre van dat zijn. Ik zal proberen uw idee van de ketenbeperking aan te passen.

In werkelijkheid komt mijn vraag neer op: is er een functie of beperking in solidworks die je in staat zou stellen om een rand van een blok te vertellen om een "sleufgat" type traject te volgen? Ik kan me het antwoord al voorstellen, want als zo'n functie bestaat, impliceert dit inderdaad dat de software weet hoe het onderdeel moet worden vervormd, wat niet vanzelfsprekend is...

Dank u voor uw tijd.

PS: Meneer Lynkoa, ik had het al gemeld, maar het zou leuk zijn om meerdere berichten te kunnen controleren als "dit antwoord loste mijn probleem op",  omdat soms meerdere berichten leiden tot het vinden van de oplossing.

en terwijl hij bezig is, kan de auteur een vraag sluiten of verwijderen (als hij bestaat, heb ik hem niet gevonden.)

Dank u allen

@luol

Dat is wat ik zei, er bestaat een misverstand over de term "flexibel".

Fexible-subassemblage betekent niet dat uw onderdeel zal kromtrekken (de term die door Solidworks is gekozen, is misschien niet de beste). De term "flexibel" geeft aan dat de bewegingen van uw subassemblage worden "vrijgegeven" wanneer deze in een assemblage wordt geplaatst.

Lees de link naar de hulp die ik hierboven heb geplaatst om de nuance te begrijpen.

1 like

@luol

Het is mogelijk om een rand aan een lijn met een langwerpige vorm te haken, net zoals het mogelijk is dat deze rand een patatoïde baan volgt (verre van het principe van nokken, hoewel een beetje anders).

Dit is wat bijvoorbeeld wordt gebruikt om een kartonnen doos een pad te laten volgen op niet-lineaire rolbakken of om een zachte kabel te simuleren die vervormt wanneer een kastdeur wordt gesloten.

Om in te gaan op de opmerking van @Philippe B , zult u merken dat onze favoriete software wordt genoemd
Solidworks en niet flexiWorks, wat betekent dat de software niet weet hoe zachte of vervormbare onderdelen op een elastische manier zoals latex moeten worden behandeld.

Als je het onderdeel echt nodig hebt om te vervormen (zoals een plat plaatwerk dat buigt met een harard (ik ben daar goed!)) moet je het anders doen.

In dit geval moet je een rigido-vast onderdeel hebben (wat SW weet te doen) om de plannen enerzijds en anderzijds en onafhankelijk een onderdeel te maken dat flexibel wordt gemaakt door bepaalde capillo-tracted kunstgrepen. Maar in dit geval is het doel meer om een bijna realistische weergave te maken dan om onderdelen te maken die bedoeld zijn voor bewerking. In dit geval moeten er twee stukken worden gemaakt.

Vriendelijke groeten

PS: bedankt voor je positieve feedback.

1 like

PhilippeB  inderdaad, bij het lezen van de hulp was er een vergissing van mijn kant over de term "flexibel".

Zozo_mp dank u voor deze verduidelijkingen, ik zal "ter informatie" uw rigido-solide oplossing testen omdat het mij interesseert.

Bedankt voor al deze verduidelijkingen