Solidworks Mechanisch gelast: automatische aanpassing van profielen

Hallo

Ik heb een Bosch 90x90L-profiel gemaakt met behulp van het PRT-bestand dat rechtstreeks van de site van de fabrikant komt. Vervolgens heb ik een profielbibliotheek gemaakt om te gebruiken in mijn gelaste build.

Het probleem:  na het maken van mijn 3D-schets plaats ik het 90x90L-profiel mechanisch gelast, maar het past zich niet in lengte aan wanneer het een ander profiel kruist, ik moet het handmatig doen.

Ik heb het ook geprobeerd met een 45x45L-profiel van hun site, ik heb het probleem niet. Ik heb ook een willekeurig gevormd profiel gemaakt, en het werkt net zo goed!

Dus ik denk dat het komt door de realisatie van het SLDLFP-profiel, maar ik zie niet waar het f****s. Als iemand een idee heeft... :)

meca_90x90l.png

Hallo

Om dit chassis te maken, moest je op "nieuwe groep" klikken

Je moet dus de functie "aanpassen/uitbreiden" kiezen

Profielen worden automatisch aangepast wanneer de gebruiker zich in dezelfde groep bevindt.

Aan de andere kant zie ik dat je horizontale profiel een paar mm uitsteekt, is dat normaal?

Edit: Ik heb dezelfde Bosh profielen in mijn basis, het werkt heel goed

4 likes

Zie deze tutorial

https://youtu.be/sIUQ9STpSJ0

Juist het probleem is dat het verder gaat dan dat!

Bijgevoegd is een 2e poging met een rechthoekige basis. Het probleem blijft hetzelfde en ik heb geen aanpassingsmogelijkheden.

PS: Ik heb 2 groepen gemaakt om mijn probleem te reproduceren

exemple_2.png

Je hoeft niet van groep te wisselen als je een automatische aanpassing wilt.

Kies je profiel en kies de segmenten op een rij

(Links, boven, rechts, onder) bijvoorbeeld.

3 likes

In feite worden groepen gebruikt om identieke, maar niet-samenhangende profielen toe te voegen.

Bijvoorbeeld, op een frame met een intermerdiaire dwarsbalk, zal er een groep zijn met de omtrek van het frame

en een groep met de inter traverse.

2 likes

Persoonlijk, als ik mechanisch gelast werk, werk ik met veel onderdelen buiten de groep (ja, mijn onderdelen zijn associeerbaar en houden niet van groepen!)

Kortom, dit alles om te zeggen dat je nog kunt aanpassen. Klik gewoon op het pictogram "aanpassen/verlengen"

In het eerste vakje kies je de buis(en) die je wilt afstellen. In de 2e kies je de vlakken of buizen (zoals je wilt) die als limieten dienen

Daarnaast merk ik dat ik op deze manier meer vrijheid heb om te doen wat ik wil doen met de automatische aanpassing. Maar het is een heel persoonlijk gevoel

sans_titre.png
2 likes

Het staat allemaal in de video die bij mijn vorige  antwoord is gevoegd :-)

1 like

@coin37coin:   Ik moest uiteindelijk mijn profiel maken door effectief handmatig aan te passen! :)

@bart:  het lijkt niet mogelijk om het profiel in 1 enkele groep te maken als de lijnen niet van begin tot eind zijn.

1 like

Dat is wat ik vanaf het begin heb uitgelegd.

- Voor mij is je profiel niet gecentreerd op de schets. Vandaar de discrepantie

- Het maken van groepen is geen probleem om aan te passen, het is voldoende om de functie te gebruiken waarvoor ze gemaakt zijn.

- Ik doe veel mechanisch laswerk, ik heb er nooit specifieke problemen mee gehad.

3 likes

Inderdaad, je moet een probleem hebben in je profiel

Kunt u het naar ons opsturen?

Ik heb je profiel overgenomen en het werkt (zie afbeelding met 4 groepen)

bosh.png

Hier is het gebruikte profiel

90x90l.sldlfp