[SolidWorks] Foutmelding bij het bewerken van materiaal

Hallo

Mijn collega's en ik krijgen al heel lang dezelfde foutmelding elke keer dat we de functie "Materiaal bewerken" gebruiken om een materiaal uit onze bibliotheken te kiezen (zie bijgevoegd bestand).

We weten niet hoe we deze fout moeten corrigeren, omdat we de betekenis ervan al niet begrijpen...

Bedankt

erreur.png

Het lijkt mij dat dit zou betekenen dat

Je hebt geen verbinding met de materiaalbibliotheek

Wil je weten waar de materialenbibliotheek is?

Zie o.a. deze link

https://www.my-cad.fr/personnaliser-materiau-solidworks/

@+ ;-)

1 like

Hallo

Welke versie van Solidworks?

Welke Windows?

Is het nog mogelijk om toegang te krijgen tot het materiaal nadat het bericht is gevalideerd?

Ik stel voor dat u controleert of al uw materiaalbibliotheken die worden vermeld in de Solidworks-opties (systeemopties / Bestandslocaties / Materiaaldatabases) verwijzen naar bestaande mappen en of ze overeenkomen met die in het Windows-register (zoek op de toets "Materiaaldatabasemappen").

Vriendelijke groeten

2 likes

Ik ben eigenlijk vergeten aan te geven dat deze fout niet blokkeert, je hoeft hem alleen maar te sluiten en het materiaalvenster wordt normaal geopend. Alle functies zijn operationeel.

We gebruiken SolidWorks 2016 SP3 op Windows 7 en 10 (hetzelfde probleem).

Bijgevoegd is onze configuratie van de locaties.

De eerste link, die in Solid niet verwijderd kan worden, verwijst naar een bestaande map die alleen een shader_mapping.dat bestand bevat .

De 2e link verwijst naar een bestaande map op een server die al onze pc's gemeen hebben. Het is in deze map dat we onze eigen bibliotheek met materialen hebben gemaakt.

De 3e link komt altijd automatisch terug, ook na verwijdering. Het verwijst naar een bestaande map die alleen een bestand Custom Materials.sldmat bevat

Wat betreft het Windows-register, omdat mijn computervaardigheden beperkt zijn, kan ik geen antwoord geven.

Vriendelijke groeten

config.png

Normaal gesproken zou de eerste map de standaard Solidworks-databases moeten bevatten:

Voor de tweede map moet je het pad niet met een letter zetten, want als het niet op alle pc's hetzelfde is, dan is het dood, je moet iets als \\server\Solidworks\materials plaatsen.

De derde map is inderdaad een map die vanzelf weer terugkomt (programData)

Vriendelijke groeten

2 likes

We maken er een gewoonte van om elke keer dat we een pc installeren de 3 .sldmat-bibliotheken uit de C-schijfmap te verwijderen, omdat we ze niet gebruiken en het onmogelijk is om SolidWorks te vragen niet naar deze map te verwijzen.

Voor het tweede bestand weet ik niet hoe ik het adres moet schrijven zonder een letter aan te geven. Maar het is een feit dat veel bestandslocaties (materialen, plannen, nomenclaturen, revisietabellen) een link op deze schijf P hebben, een letter die is gewijd aan een specifieke server, op een avond de pc van het bedrijf. En we hebben geen probleem met al onze andere functies. 

Voor het eerste punt kunt u voorkomen dat nutteloze bibliotheken vol raken als ze niet worden gebruikt, het zij zo.

Voor het tweede punt werkt het zeker als elke pc dezelfde stationsletter voor deze server heeft, het dwingt je alleen om de netwerkschijf identiek op elke pc aan te sluiten en eraan vast te houden, het is een keuze. Om het pad zonder letter te plaatsen, navigeert u gewoon in Windows Verkenner naar de gewenste map, maar gaat u door "Netwerk" en herstelt u het pad door te kopiëren en te plakken:

Maar dit alles lost uw probleem niet op...

1 like

Bedankt voor deze tip, het zal inderdaad veiliger zijn.

Het probleem blijft echter onopgelost... Intern hebben we bijna geen ideeën meer.

Heb je ooit gecontroleerd of het niet uit je bibliotheekbestand kwam, om dit te doen hoef je alleen maar Solidworks te sluiten, je bibliotheekbestand te hernoemen door .old achter de extensie te zetten, Solidworks opnieuw te starten, een leeg deel aan te maken, het materiaal te bewerken en te kijken of je het bericht krijgt.

Ik heb net de manipulatie gedaan en ervoor gezorgd dat Solid wordt gesloten en opnieuw wordt geopend, het probleem blijft bestaan.

Ik heb zelfs gecontroleerd of het niet het accent in de bestandsnaam was dat het probleem was.

Nieuwe manipulatie vanmorgen, met een vreemd resultaat...

Vanmorgen heb ik geprobeerd om de 3 originele SolidWorks .sldmat bestanden terug te zetten in hun C:/ directory. Hiervoor heb ik tijdelijk de beheerdersrechten opgevraagd bij mijn IT-afdeling. En tegen alle verwachtingen in: geen foutmeldingen meer!

Om dit te controleren, verwijder ik deze 3 bestanden opnieuw om mezelf in de begintoestand te vinden. De foutmelding wordt niet geretourneerd... Aan de andere kant heb ik nog steeds deze "Sustainaly Extras" bibliotheekregel in mijn Materials-venster (zie bijgevoegde schermafbeelding), ook al heb ik deze bibliotheek zojuist uit de C://-directory verwijderd. Ik start de pc opnieuw op voor het geval dat, hetzelfde.

Ik vraag om mij te verwijderen uit de beheerdersrechten van de C-schijf, soms is dit de oorzaak van de foutmassage. Natuurlijk niet. Ik heb de foutmelding niet, en nog steeds deze neppe groene bibliotheek.

Ik begrijp het resultaat niet. Mijn mappen en opties zijn zoals ze gisteren waren, maar het resultaat is anders. 

capture1.png

Hallo

Ik weet het niet zeker, maar het zou me niet verbazen als het voortkomt uit een inconsistentie tussen de mappen, bibliotheken en het Windows-register, vandaar mijn opmerking eerder in de berichten. Het lijkt mij dat de bibliotheek "Sustainaly Extras" is gereserveerd voor de Premium-licentie en als deze nog in de lijst voorkomt, moet deze aanwezig zijn in het register.

Vriendelijke groeten

Ik weet niet genoeg van computers om te begrijpen wat het register is.

Ik was net in staat om deze zeefdruk te maken na een paar minuten verkennen. Wat moet ik vinden?

registre.png

De registersleutels op de bijgevoegde afbeelding zijn die van de favoriete materialen, dit is niet waar je de paden van de materiaalbibliotheken vindt, je moet zoeken naar de sleutels  "Material Database Folders" door de registerzoekfunctie.

WAARSCHUWING: spelen met het register is gevaarlijk voor de stabiliteit van het systeem en de programma's, dus als je er niets van weet, geef het dan op of vraag het aan je IT-afdeling.

Vriendelijke groeten

Zoekresultaat als bijlage.

En het zij verre van mij om computerfuncties aan te raken die ik niet beheers. Het raadplegen van de griffie ligt binnen mijn bereik en brengt geen enkel risico met zich mee.  Wat er ook gebeurt, ik verander niets.

registre2.png

Wat ik op je afbeelding zie, lijkt me correct. Voor zover ik weet, is het voor u niet mogelijk om de bibliotheekregel "Sustainaly Extras" in uw Materials-venster te verwijderen (dit is degene die de foutmelding activeert). Door de originele .sldmat-bestanden aan te leveren, werd het bestand "Sustainability Extras.sldmat" in de map "C:\ProgramData\SOLIDWORKS\SOLIDWORKS xxxx\Sustainability" aangemaakt en werd zo de fout verwijderd. Op andere pc's denk ik dat je dit bestand gewoon in deze map hoeft te plaatsen om de foutmelding te verwijderen.

Vriendelijke groeten

1 like

Zojuist getest op een andere pc, het werkt: geen foutmelding meer.

Erger nog, we zullen wennen aan deze lege Sustainability Extra's die ons geen enkel :)