Solidworks: Curve-gedreven herhaling met constante afwijkingen

Hallo

Als ontwerper van op maat gemaakte poorten ben ik momenteel op zoek naar een manier om bepaalde elementen van mijn ontwerpen te programmeren om het werk te vergemakkelijken. Ik heb al een zeer goede basis met de families van onderdelen waarmee ik het chassis en vele andere dingen op mijn creaties kan programmeren, maar mijn probleem zit in de accessoires die ik wil toevoegen.

Ik wil graag geschulpte vellen tekenen die zich aanpassen aan de vorm van mijn poort. Voor alles wat recht of onder een hoek staat, heb ik geen probleem, maar het is wanneer ik gebogen of CDG-vormen wil maken dat het in de war raakt. Onmogelijk om een bevredigend resultaat te krijgen, varieert de opening tussen mijn halve cirkels gedurende de curve.

Ik heb verschillende oplossingen geprobeerd, lineaire en cirkelvormige herhalingen met variërende gebeurtenissen, herhalingen aangedreven door een schets en door een curve, de resultaten zijn niet bevredigend.

Er zou alleen het geschulpte plaatwerk met de hand zijn geweest, afhankelijk van de vorm, het zou nog steeds beheersbaar zijn geweest, maar ik moet ook de lengte van de staven aanpassen, de positie van cirkels, voluten en punten, en daar begint het veel tijd te kosten.

Ik voeg wat screenshots toe om het allemaal concreter te maken (zie hoe het resultaat slechter is als je de vorm vergroot)

Ik hoop dat iemand een truc heeft om mijn probleem op te lossen en bedankt aan iedereen die de tijd heeft genomen om erover na te denken.

Hallo @c.jouault,

Om "met de hand" te worden uitgevoerd, is de procedure relatief eenvoudig. Als het doel is om het te automatiseren, wordt dat een andere zaak...

In het begin is er een lichaam dat herhaald moet worden (festoen).
De herhaling (in 12 exemplaren in de illustratie) moet een constant horizontaal interval respecteren en een curve "verticaal" volgen.
Het enige wat je hoeft te doen is deze twee eigenschappen in een schets te benutten.

Generatie van festoenen:
1- In een 2D-schets (eCurve):
  - bouw de curve op die je moet volgen;
  - Definieer een schetsherhaling van een verticale lijn, met het juiste aantal kopieën en interval.
  - Construeer, nog steeds in deze schets, de punten op het snijpunt van de te volgen curve en de verticale lijnen...
2- Gebruik de functie "Sketch-driven repeat" om het te herhalen lichaam (festoon) te reproduceren met behulp van de punten van de eCurve-schets. Wees voorzichtig bij het kiezen van het referentiepunt dat zich op de te volgen curve moet bevinden (zie bijgevoegde afbeeldingen).

Het procédé moet worden gereproduceerd voor verticale staanders, door de door de vertaling te volgen curve te kopiëren en door de reeks verticale lijnen een halve stap horizontaal te verschuiven. Wees altijd voorzichtig voor het referentiepunt.

Het groeperen van de twee herhalingen in dezelfde functie geeft geen bevredigend resultaat, vanwege het referentiepunt en het ongeschikte aantal herhalingen.

Vriendelijke groeten.

portail0.png
portail1.png
portaal.sldprt
4 likes

Hallo

Hartelijk dank voor uw antwoord.

Uw oplossing is zeer interessant en lost het probleem inderdaad op met een zeer klein aantal bewerkingen. Ik gaf er de voorkeur aan om te beginnen met een zeer grote poortbasis, om elk accessoire zo te tekenen dat ze zich aanpassen aan mijn opening tussen spijlen en mijn ronding. Zodra ik de breedte van mijn poort heb aangepast, hoef ik alleen nog maar de overtollige accessoires te verwijderen met de functie "Remove/Keep Body". Het is barbaarser en het duurt langer om de basismodellen te maken, maar het lijkt sneller te gebruiken, en het stelt me in staat om bepaalde elementen die aan mijn curve raken, zoals de voluten, te oriënteren.

Ik houd je methode nog steeds opzij, het zou me in de toekomst wel eens van pas kunnen komen. Bedankt dat je de tijd hebt genomen om erover na te denken.